logo
Přehled podtémat

Péče o duševní zdraví

Duševní zdraví hraje klíčovou roli v celkové pohodě jednotlivce, odráží jeho duševní, emocionální a sociální stav. To zahrnuje schopnost adaptovat se na životní výzvy, řešit problémy, budovat a udržovat zdravé mezilidské vztahy a pociťovat spokojenost ve vlastní kůži. Pro děti a adolescenty je duševní zdraví klíčovým faktorem pro celkový rozvoj a budoucnost.

Negativní změny v chování, časté projevy úzkosti nebo deprese, neschopnost navazovat a udržovat přátelské vztahy, pokles akademického výkonu a časté fyzické potíže mohou být indikátory možných problémů v oblasti duševního zdraví. Identifikace těchto příznaků a poskytnutí vhodné podpory a péče jsou klíčové pro optimalizaci duševního zdraví a rozvoj mladých jedinců. Celkový přístup ke zlepšení duševního zdraví mládeže zahrnuje podporu ze strany rodiny, školy a komunity.

V této sekci přinášíme texty nabízející inspirace pro učitele týkající se podpory duševního zdraví žáků.

11 Výsledky
Aktuality
25.11.2025

Od října 2025 je Národní pedagogický institut spolu s MŠMT partnerem projektu sociálních inovací organizace SOFA „Týmy duševního zdraví při střediscích výchovné péče (TDZ při SVP)“. Projekt doprovází šablony OP JAK, v rámci nichž si střediska výchovné péče mohou žádat o prostředky na vznik a provoz multidisciplinárních týmů duševního zdraví.

Newsletter
21.03.2025

Tématem měsíce března 2025 je Wellbeing. Přinášíme souhrn materiálů, které Vás mohou inspirovat a pomoci Vám při výuce.

Podcast
02.12.2024

Druhý díl podcastu Terezy Škoulové s Janou Maksymovou se věnuje tématům látkových závislostí a návykového chování, přičemž zdůrazňuje klíčovou roli práce s emocemi a otevřené komunikace při jejich překonávání. Jana Maksymová představuje ověřené techniky, které podporují zvládání rizikových situací a rozvoj zdravějšího vztahu k sobě samému i svému okolí. Podcast zároveň apeluje na potřebu systematické péče o duševní zdraví, zvláště v náročných profesích, jako je učitelství.

Podcast
22.11.2024

V prvním dílu podcastu Terezy Škoulové sdílí koučka Jana Maksymová svůj osobní příběh cesty od závislosti ke zdraví. Posluchači se také dozvědí, jak mohou koučink a konzultace s terapeutickým přesahem pomoci lidem ohroženým závislostí při hledání nové životní cesty. Jana se ve své práci opírá i o přístupy Gabora Matého, které zdůrazňují vliv raného traumatu na vznik závislostí. Díky vlastním zkušenostem přináší jedinečný pohled na překonávání překážek a nalezení rovnováhy v životě.

Příklady dobré praxe
22.10.2024

Otázku, zda žákům povolit digitální technologie, řeší každá škola po svém. Psycholožka Radka Kůřilová v podcastu vysvětluje, proč mohou být technologie ve výuce přínosné a jak lze předcházet problémům spojeným s jejich nadužíváním. Zabývá se také tím, proč by dospívající měli mít možnost používat mobilní telefony ve škole. Zdůrazňuje, že telefony hrají důležitou roli v jejich komunikaci s vrstevníky a pomáhají udržovat sociální vztahy, které jsou pro jejich vývoj zásadní.

Zpět na začátek