Výuka srozumitelná všem žákům

Výuka srozumitelná všem žákům

Ve výuce v heterogenní třídě se učitel díky pestrosti svých žáků může často dostat do situace, kdy si s žáky „nebude rozumět“. Někteří žáci nebudou rozumět jeho výkladu či instrukci nebo se budou ztrácet v průběhu plnění zadání. Ve výuce srozumitelné všem žákům se učitel při potížích s komunikací snaží volit jiný, pro žáky srozumitelnější způsob komunikace, snaží se zpřehlednit organizaci výuky, usnadnit žákům předvídatelnost situací v průběhu výuky a v neposlední řadě žáky v případě potřeby různými způsoby vede od zadání úkolu až po jeho dokončení v rámci otevřeného vyučování.

Materiály této sekce tvoří texty a videoreportáž ze školy k dalším čtyřem zásadám Desatera úspěšné práce učitele s heterogenní třídou související s tématem realizace srozumitelné výuky pro všechny žáky.

Desatero zásad učitele pro úspěšnou práci s heterogenní třídou


K daným zásadám lze navíc zhlédnout reportáž ze základní a mateřské školy Olomouc, Svatoplukova, ve které učitelé realizují vybrané aktivity v rámci modulu výuka srozumitelná všem žákům. Na reportáž navazuje tématický webinář, ve kterém učitelé účastnící se reportáže reflektují a komentují vybrané ukázky z jejich výuky. 


Navazující tematický webinář k dobré praxi

Výuka srozumitelná všem žákům (ZŠ a MŠ Olomouc, Svatoplukova

Výsledky:
18
28.03.2025
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Asistent/ka pedagoga

Jak vypadá výuka, když se před tabulí sejdou dva vyučující? Národní pedagogický institut představuje závěrečné video ze ZŠ Kunratice, kde čtyři vyučující sdílejí své zkušenosti s tandemovou výukou z praxe. Popisují, jak tandem usnadňuje organizaci výuky, umožňuje pružněji reagovat na potřeby žactva a přináší nové možnosti individualizace. Zároveň upozorňují na výzvy, jako je sladění výukových stylů nebo časová náročnost příprav.

18.03.2025
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Zřizovatelé škol

Národní pedagogický institut představuje 3. díl ukázky tandemové výuky na 1. stupni ZŠ Kunratice, která se zaměřuje na výuku ve dvojici. Dozvíte se, jak pracovat s Hejného metodou Autobus. Díky přítomnosti dvou vyučujících je část třídy rozdělena na skupinu pracující samostatně a na skupinu, kde děti potřebují s početními operacemi pomoct. Uvidíte, jak funguje vrstevnické učení a spolupráce dvou učitelek v praxi.

11.03.2025
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Zřizovatelé škol

Jak efektivně rozvíjet matematické myšlení žáků a žákyň se dozvíte z ukázky 2. dílu tandemové výuky na 1. stupni ZŠ Kunratice, kterou přináší Národní pedagogický institut. Uvidíte, jak dvojice vyučujících vytváří flexibilní prostředí, kde se děti aktivně zapojují do řešení početních operací pomocí metody Součtových trojúhelníků. Zjistíte, že díky této hravé a logické metodě mohou děti snáze porozumět číselným vztahům a osvojovat si strategické myšlení.

07.03.2025
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Zřizovatelé škol

Národní pedagogický institut představuje 1. díl ukázky tandemové výuky na 1. stupni ZŠ Kunratice, která je součástí cyklu, jak učit v tandemu. Uvidíte, jak efektivně vést ve dvojici hodinu matematiky a dozvíte se, jak se na tento typ výuky co nejlépe připravit. Dozvíte se, že díky kombinaci různých přístupů a dynamické interakci se děti učí rychleji, s větším zájmem a lepším porozuměním.

obrazek clanku
04.03.2025
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka

V návaznosti na publikaci Desatero úspěšné práce učitele s heterogenní třídou nabízí Národní pedagogický institut ČR další sérii pomůcek a praktických tipů určených pro přímou práci učitele v heterogenních kolektivech. Ke každé z deseti zásad je nyní k dispozici nová pomůcka podporující učitele v jeho efektivní práci a další tipy do výuky.

Zpět na začátek