V rámci diferencovaného vyučování učitel přihlíží k aktuálním možnostem svým žákům a uplatňuje princip přiměřenosti při zadávání obtížnosti úloh. Cílem pro učitele je trefit se do jejich zóny nejbližšího vývoje. Učitel takového stavu může docílit zadáváním gradovaných úloh. Jedná se o úlohy, které procvičují konkrétní oblast učiva a jsou rozdělené do tří či více stupňů obtížnosti.
Východisko pro materiály v této sekci tvoří další tři zásady Desatera úspěšné práce učitele s heterogenní třídou související s tématem přípravy a realizace diferencované výuky spolu s videoreportáží a tématickým webinářem.
Desatero zásad učitele pro úspěšnou práci s heterogenní třídou
- Dodržujeme rituály navozující žákům pocit „my“
- Používáme ve výuce jednoduchý jazyk a vizuální oporu
- Upravujeme pracovní prostředí pro realizaci otevřeného vyučování
- Používáme gradované slovní úlohy
- Vytváříme pestré učební situace
- Ujišťujeme se, že si všichni žáci vědí rady
- Umožňujeme žákům pracovat svým tempem
- Používáme ve výuce kotvicí aktivity
- Nastavujeme efektivně formativní hodnocení
- Podporujeme žádoucí chování žáků
K daným zásadám lze navíc zhlédnout reportáž ze základní školy Krnov, Janáčkovo náměstí, ve které učitelé realizují vybrané aktivity v rámci modulu diferencované vyučování. Na reportáž navazuje tématický webinář, ve kterém učitelé účastnící se reportáže reflektují a komentují vybrané ukázky z jejich výuky.