logo
Přehled podtémat

Výuka srozumitelná všem žákům

Ve výuce v heterogenní třídě se učitel díky pestrosti svých žáků může často dostat do situace, kdy si s žáky „nebude rozumět“. Někteří žáci nebudou rozumět jeho výkladu či instrukci nebo se budou ztrácet v průběhu plnění zadání. Ve výuce srozumitelné všem žákům se učitel při potížích s komunikací snaží volit jiný, pro žáky srozumitelnější způsob komunikace, snaží se zpřehlednit organizaci výuky, usnadnit žákům předvídatelnost situací v průběhu výuky a v neposlední řadě žáky v případě potřeby různými způsoby vede od zadání úkolu až po jeho dokončení v rámci otevřeného vyučování.

Materiály této sekce tvoří texty a videoreportáž ze školy k dalším čtyřem zásadám Desatera úspěšné práce učitele s heterogenní třídou související s tématem realizace srozumitelné výuky pro všechny žáky.

Desatero zásad učitele pro úspěšnou práci s heterogenní třídou


K daným zásadám lze navíc zhlédnout reportáž ze základní a mateřské školy Olomouc, Svatoplukova, ve které učitelé realizují vybrané aktivity v rámci modulu výuka srozumitelná všem žákům. Na reportáž navazuje tématický webinář, ve kterém učitelé účastnící se reportáže reflektují a komentují vybrané ukázky z jejich výuky. 


Navazující tematický webinář k dobré praxi

Výuka srozumitelná všem žákům (ZŠ a MŠ Olomouc, Svatoplukova

23 Výsledky
Příklady dobré praxe
01.08.2025

Jak může tandemová výuka proměnit atmosféru ve třídě? Nahlédněte s námi do světa dvou učitelek, Veroniky a Lucie, které jsou nejen kolegyněmi, ale i nejlepšími kamarádkami. Jejich zkušenost dokazuje, že lidská shoda a vzájemná důvěra jsou pro úspěšný tandem klíčové. Společně v tandemu učily dva roky v první a druhé třídě. Prozkoumejme jejich cestu od prvních krůčků přes proměnu plánování až po praktické tipy, jak se vypořádat s každodenními výzvami.

Příklady dobré praxe
02.05.2025

„Násobilka na šachovnici“ je jednoduchá a efektivní hra na procvičování násobilky a početních operací. Umožňuje zábavné učení, rozvoj logiky a soutěživosti. Lze ji hrát ve třídě, doma i v družině, a to jak na papíře, tak digitálně v Excelu. Může být také vhodnou kotvící aktivitou během hodiny matematiky.

Příklady dobré praxe
15.04.2025

Gamifikace, únikové hry a storytelling – tři způsoby, jak udělat doučování atraktivnější i efektivnější. Každý z těchto přístupů má své kouzlo a přináší nové možnosti, jak žáky a žákyně zapojit a udržet jejich pozornost. Podívejme se, jak je můžete využít ve své praxi.

Příklady dobré praxe
11.04.2025

Tématem měsíce dubna 2025 je Tandemová výuka. Přinášíme souhrn materiálů, které Vás mohou inspirovat a pomoci Vám při výuce.

Příklady dobré praxe
08.04.2025

Tandemová výuka dvou vyučujících ve třídě je osvědčený způsob, jak podpořit dětí v heterogenním kolektivu, včetně těch se sociálním znevýhodněním. Umožňuje individualizaci výuky, zlepšuje klima i komunikaci a přispívá ke snížení nerovností. V článku najdete přehled přínosů, podmínek i praktických tipů pro její zavedení.

Zpět na začátek