logo
Přehled podtémat

Výuka srozumitelná všem žákům

Ve výuce v heterogenní třídě se učitel díky pestrosti svých žáků může často dostat do situace, kdy si s žáky „nebude rozumět“. Někteří žáci nebudou rozumět jeho výkladu či instrukci nebo se budou ztrácet v průběhu plnění zadání. Ve výuce srozumitelné všem žákům se učitel při potížích s komunikací snaží volit jiný, pro žáky srozumitelnější způsob komunikace, snaží se zpřehlednit organizaci výuky, usnadnit žákům předvídatelnost situací v průběhu výuky a v neposlední řadě žáky v případě potřeby různými způsoby vede od zadání úkolu až po jeho dokončení v rámci otevřeného vyučování.

Materiály této sekce tvoří texty a videoreportáž ze školy k dalším čtyřem zásadám Desatera úspěšné práce učitele s heterogenní třídou související s tématem realizace srozumitelné výuky pro všechny žáky.

Desatero zásad učitele pro úspěšnou práci s heterogenní třídou


K daným zásadám lze navíc zhlédnout reportáž ze základní a mateřské školy Olomouc, Svatoplukova, ve které učitelé realizují vybrané aktivity v rámci modulu výuka srozumitelná všem žákům. Na reportáž navazuje tématický webinář, ve kterém učitelé účastnící se reportáže reflektují a komentují vybrané ukázky z jejich výuky. 


Navazující tematický webinář k dobré praxi

Výuka srozumitelná všem žákům (ZŠ a MŠ Olomouc, Svatoplukova

22 Výsledky
Příklady dobré praxe
02.05.2025

„Násobilka na šachovnici“ je jednoduchá a efektivní hra na procvičování násobilky a početních operací. Umožňuje zábavné učení, rozvoj logiky a soutěživosti. Lze ji hrát ve třídě, doma i v družině, a to jak na papíře, tak digitálně v Excelu. Může být také vhodnou kotvící aktivitou během hodiny matematiky.

Učitel/učitelka
Asistent/ka pedagoga
Rodiče
Příklady dobré praxe
15.04.2025

Gamifikace, únikové hry a storytelling – tři způsoby, jak udělat doučování atraktivnější i efektivnější. Každý z těchto přístupů má své kouzlo a přináší nové možnosti, jak žáky a žákyně zapojit a udržet jejich pozornost. Podívejme se, jak je můžete využít ve své praxi.

Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Příklady dobré praxe
11.04.2025

Tématem měsíce dubna 2025 je Tandemová výuka. Přinášíme souhrn materiálů, které Vás mohou inspirovat a pomoci Vám při výuce.

Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Zřizovatelé škol
Příklady dobré praxe
08.04.2025

Tandemová výuka dvou vyučujících ve třídě je osvědčený způsob, jak podpořit dětí v heterogenním kolektivu, včetně těch se sociálním znevýhodněním. Umožňuje individualizaci výuky, zlepšuje klima i komunikaci a přispívá ke snížení nerovností. V článku najdete přehled přínosů, podmínek i praktických tipů pro její zavedení.

Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Zřizovatelé škol
Příklady dobré praxe
28.03.2025

Jak vypadá výuka, když se před tabulí sejdou dva vyučující? Národní pedagogický institut představuje závěrečné video ze ZŠ Kunratice, kde čtyři vyučující sdílejí své zkušenosti s tandemovou výukou z praxe. Popisují, jak tandem usnadňuje organizaci výuky, umožňuje pružněji reagovat na potřeby žactva a přináší nové možnosti individualizace. Zároveň upozorňují na výzvy, jako je sladění výukových stylů nebo časová náročnost příprav.

Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Asistent/ka pedagoga
Zpět na začátek