logo
Přehled podtémat

Výuka srozumitelná všem žákům

Ve výuce v heterogenní třídě se učitel díky pestrosti svých žáků může často dostat do situace, kdy si s žáky „nebude rozumět“. Někteří žáci nebudou rozumět jeho výkladu či instrukci nebo se budou ztrácet v průběhu plnění zadání. Ve výuce srozumitelné všem žákům se učitel při potížích s komunikací snaží volit jiný, pro žáky srozumitelnější způsob komunikace, snaží se zpřehlednit organizaci výuky, usnadnit žákům předvídatelnost situací v průběhu výuky a v neposlední řadě žáky v případě potřeby různými způsoby vede od zadání úkolu až po jeho dokončení v rámci otevřeného vyučování.

Materiály této sekce tvoří texty a videoreportáž ze školy k dalším čtyřem zásadám Desatera úspěšné práce učitele s heterogenní třídou související s tématem realizace srozumitelné výuky pro všechny žáky.

Desatero zásad učitele pro úspěšnou práci s heterogenní třídou


K daným zásadám lze navíc zhlédnout reportáž ze základní a mateřské školy Olomouc, Svatoplukova, ve které učitelé realizují vybrané aktivity v rámci modulu výuka srozumitelná všem žákům. Na reportáž navazuje tématický webinář, ve kterém učitelé účastnící se reportáže reflektují a komentují vybrané ukázky z jejich výuky. 


Navazující tematický webinář k dobré praxi

Výuka srozumitelná všem žákům (ZŠ a MŠ Olomouc, Svatoplukova

26 Výsledky
Příklady dobré praxe
08.10.2025

Dvě učitelky, dva styly, jedna třída. To je tandemová výuka. Rozhovor s Janou a Terezou z přerovské základní školy uzavírá naši sérii věnovanou tomuto přístupu, který se v rámci projektu Podpora rovných příležitostí osvědčil jako účinný nástroj pro posilování rovného přístupu ke vzdělávání. Tandem umožňuje vyučujícím sdílet odpovědnost a diferencovat výuku. Žákům i žákyním dává větší šanci na úspěch.

Příklady dobré praxe
07.10.2025

Zatímco někde tandemovou výuku teprve zaváděli, v přerovské základní škole ji znali už patnáct let. Ředitelka Ilona Bočinská prošla s tímto modelem všemi vývojovými fázemi – od prvních experimentů přes pauzu až po současnou snahu o jeho zachování. Její vyprávění nabízí praktický vhled do fungování tandemu a jeho dopadu na žáky a žákyně.

Příklady dobré praxe
17.09.2025

Začínající učitelka s čerstvými ideály. Zkušená kolegyně s mnohaletou praxí. Setkání, které změnilo jeden školní rok a možná i jednu kariéru. V dalším díle našeho seriálu o tandemové výuce se potkávají Broňa, která loni poprvé stála před třídou, a Irena, která má za sebou roky učení včetně působení v psychiatrické léčebně. Společně učí angličtinu na základní škole se sociálně znevýhodněnými žáky a žákyněmi. Jak se jejich spolupráce vyvíjela a jak se dá lépe zvládat náročný cizí jazyk?

Příklady dobré praxe
21.08.2025

Jak proměnit tandemovou výuku z formálního konceptu v živou, fungující spolupráci? Ředitel 8. Základní školy Most Roman Ziegler a učitelky Ivana Parmová a Simona Orosová popisují, co znamená sdílená odpovědnost ve třídě v praxi. Otevírají zákulisí role vedení při podpoře začínajících dvojic, sdílejí strategie pro společné plánování i způsoby, jak řešit krizové situace. Shodují se, že tandem přináší benefity hlavně dětem, zejména těm, které potřebují intenzivnější podporu.

Příklady dobré praxe
01.08.2025

Dvě učitelky, jedna hodina. Veronika a Lucie, kolegyně a zároveň nejlepší kamarádky, strávily dva roky společným učením v první a druhé třídě. Jak se z úvodní nejistoty stala sehraná spolupráce, která mění atmosféru ve třídě, šetří energii učitelů a žákům dává víc prostoru? A jaké triky jim pomáhají zvládat každodenní výzvy?

Zpět na začátek