Video bylo natočené ve škole zřízené podle § 16 odstavec 9, konkrétně na Středním odborném učilišti Martin, kde se vzdělávají žáci a žákyně s kombinovanými vadami. V úvodu ředitelka školy Daniela Prokopová přibližuje podmínky pro efektivní výuku. Následuje pohled do výuky všeobecně vzdělávacích předmětů, konkrétně českého jazyka, kde sledujeme přípravu hodiny, její realizaci a následnou reflexi. Dále se video věnuje spolupráci školy s rodiči a přípravě žáků na budoucí povolání. Praktická část zahrnuje odborný výcvik a keramické dílny, kde je opět zdůrazněna role asistentky pedagoga. Závěr patří reflexi vyučujících i samotných žáků a žákyň, kteří sdílejí své zkušenosti a dojmy.
0:00 Úvod - informace o škole a rozhovor s paní ředitelkou
5:10 Výuka všeobecně vzdělávacích předmětů – rozhovor s učitelkou a asistentkou pedagoga před hodinou českého jazyka. Učitelka a asistentka pedagoga diskutují o plánování hodiny českého jazyka, rozdělení rolí a metodách podpory žáků.
8:40 Hodina českého jazyka. Ukázka výuky českého jazyka s tématem komunikace (mluvní cvičení) s aktivní účastí asistentky pedagoga, která podporuje žáky při plnění úkolů.
16:45 Reflexe po skončení výuky. Učitelka a asistentka hodnotí průběh hodiny, naplnění cíle hodiny, reflektují úspěchy a co by se dalo zlepšit.
25:55 Spolupráce se zákonnými zástupci a uplatnění studujících na trhu práce. Tato část se zaměřuje na komunikaci školy s rodiči a přípravu žáků na budoucí zaměstnání.
31:35 Realizace odborného výcviku – rozhovor s učitelem a asistentkou pedagoga. Diskuze o organizaci odborného výcviku a úloze asistentky při praktické výuce.
33:50 Keramické dílny. Představení praktického výcviku v keramických dílnách, při němž žáci rozvíjejí své dovednosti a tvořivost. Další podoba spolupráce učitele odborného výcviku s asistentem pedagoga.
38:23 Reflexe po skončení praktické výuky. Učitel a asistentka hodnotí průběh praktické výuky v keramických dílnách. Popisují způsob nastavení a rozvíjení spolupráce.
48:01 Reflexe žáka
Děkujeme všem pedagogickým pracovníkům SOU Martin za jejich nasazení a úsilí při vytváření podpůrného vzdělávacího prostředí pro žactvo s kombinovaným postižením.
Doporučení | Strategie |
Společné plánování výuky | Učitelé a asistentky pedagoga se před hodinou i praktickým výcvikem společně připravují na výuku, diskutují o cílech hodiny, rozdělení rolí a specifických potřebách jednotlivých žáků a žákyň. Podpora je tedy cílená na konkrétní speciálně vzdělávací potřeby jednotlivců a bere ohled na jejich aktuální psychický stav. |
Aktivní podpora během výuky s ohledem na psychickou stabilitu žactva | Během hodin i praktického výcviku asistentky pedagoga aktivně podporují žáky a žákyně, poskytují různou míru dopomoci, a to podle jejich potřeb. Pomáhají jim s porozuměním úkolům a poskytují individuální asistenci tam, kde je to potřeba. Klíčové jsou udržování klidného a pozitivního klimatu ve skupině, udržování psychické pohody všech zúčastněných a neustálá interakce asistentek i vyučujících a žactva. |
Společná reflexe po výuce | Po skončení hodiny vyučující a asistentky společně reflektují průběh výuky. Sdílejí své postřehy o tom, co se podařilo, a identifikují oblasti, které by se mohly v budoucnu zlepši |
Zapojení do odborného výcviku | Asistentky pedagoga se aktivně podílí i na odborném výcviku. Spolupracují s vyučujícími na pracovních činnostech a poskytují podporu žákům a žákyním při rozvoji jejich praktických dovedností. Spolu s vyučujícími je tak připravují na vstup do pracovního života a usilují o co nejvyšší míru samostatnosti. |
Komunikace se zákonnými zástupci: | Škola klade důraz na spolupráci se zákonnými zástupci žactva. Asistentky pedagoga se podílí na komunikaci s rodiči, s nimiž jsou v denním kontaktu, informují je o pokrocích jejich dětí a spolupracují na hledání nejlepších způsobů jejich podpory |
Pro další informace a inspiraci doporučujeme následující materiály z portálu zapojmevsechny.cz
Spolupráce asistenta pedagoga a učitele | Zapojmevšechny.cz
Spolupráce učitele a asistenta pedagoga: Jaká mít očekávání a pravidla: Článek se zabývá nastavením jasných pravidel a kompetencí mezi učitelem a asistentem.
Spolupráce učitele a asistenta pedagoga: Jaká mít očekávání a pravidla? | Zapojmevšechny.cz
Nastavení spolupráce pedagoga a asistenta pedagoga: Praktické rady pro školy při začleňování nového asistenta pedagoga do týmu v 9dílném seriálu.
Nastavení spolupráce pedagoga a asistenta pedagoga | Zapojmevšechny.cz
Spolupráce asistenta pedagoga a učitele při podpoře žáků s OMJ: Tato videa ukazují efektivní spolupráci mezi učitelem a asistentem pedagoga při podpoře žáků s odlišným mateřským jazykem.
VIDEO: Spolupráce asistenta pedagoga a učitele při podpoře žáků s OMJ – 3. díl | Zapojmevšechny.cz
Webináře: Spolupráce asistenta pedagoga a učitele při podpoře žáků s OMJ
Tandemová výuka dvou vyučujících ve třídě je osvědčený způsob, jak podpořit dětí v heterogenním kolektivu, včetně těch se sociálním znevýhodněním. Umožňuje individualizaci výuky, zlepšuje klima i komunikaci a přispívá ke snížení nerovností. V článku najdete přehled přínosů, podmínek i praktických tipů pro její zavedení.
Národní pedagogický institut představuje 3. díl ukázky tandemové výuky na 1. stupni ZŠ Kunratice, která se zaměřuje na výuku ve dvojici. Dozvíte se, jak pracovat s Hejného metodou Autobus. Díky přítomnosti dvou vyučujících je část třídy rozdělena na skupinu pracující samostatně a na skupinu, kde děti potřebují s početními operacemi pomoct. Uvidíte, jak funguje vrstevnické učení a spolupráce dvou učitelek v praxi.
V návaznosti na publikaci Desatero úspěšné práce učitele s heterogenní třídou nabízí Národní pedagogický institut další sérii pomůcek a praktických tipů určených pro přímou práci učitele v heterogenních kolektivech. Ke každé z deseti zásad je nyní k dispozici nová pomůcka podporující učitele v jeho efektivní práci a další tipy do výuky.