logo

Jazyk jako most: Proč je podpora studujících s odlišným mateřským jazykem na středních školách nezbytná

Mgr. Markéta Slezáková
19.02.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Text se zaměřuje na důležitost podpory studujících s odlišným mateřským jazykem na středních školách, zejména prostřednictvím výuky češtiny jako druhého jazyka. Zdůrazňuje roli škol v jejich integraci do vzdělávacího systému a společnosti, přičemž klade důraz na systematickou jazykovou podporu jako klíčový faktor akademického úspěchu a profesního uplatnění. Představuje Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro střední školy jako efektivní nástroj pro usnadnění výuky a přípravy na maturitu.
Obrázek článku

Foto zdroj: Freepik

Proč je důležité podporovat na středních školách studující s odlišným mateřským jazykem? 

Vzdělávání hraje klíčovou roli v integraci mladých lidí do společnosti, platí to samozřejmě i pro studující s odlišným mateřským jazykem. Aby mohli plně rozvinout svůj potenciál a aby mohla naše společnost plně tento potenciál využít, je nezbytné, aby jim byl poskytnut přístup ke kvalitnímu středoškolskému vzdělání a zároveň aby dostávali odpovídající jazykovou podporu. Jazyková bariéra by neměla být pro studující, kteří vynikají v matematice nebo přírodních vědách, překážkou na cestě k odbornému vzdělávání, k maturitě, k dalšímu specializovanému studiu nebo profesnímu uplatnění. Proto je důležité systematicky podporovat výuku češtiny jako druhého jazyka na středních školách.


Role středních škol v podpoře studujících s odlišným mateřským jazykem

Střední školy hrají důležitou roli v tom, aby se naše společnost posouvala ke společnosti vzdělanostní. Kurikulum češtiny jako druhého jazyka nabízí jedno z možných řešení, jak efektivně pomoci studujícím s odlišným mateřským jazykem uspět u maturity a dát jim možnost pokračovat ve studiu na vysoké škole, a tedy získat vyšší vzdělání a vyšší kvalifikaci. Investici do jazykového vzdělávání vnímáme jako investici do budoucnosti – nejen těchto studujících, ale celé naší společnosti.

České střední školy se stále více setkávají se studujícími, kteří pocházejí z jazykově odlišného prostředí. Ti často zvládají běžnou komunikaci v češtině, avšak akademický jazyk potřebný pro výuku a složení maturitní zkoušky pro ně představuje výzvu. Proto je klíčové nabídnout jim systematickou jazykovou podporu, která jim usnadní nejen studium, ale i další integraci do české společnosti a plné využití jejich studijního potenciálu.


Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro gymnázia a střední odborné vzdělávání s maturitou

Kurikulum navazuje na úspěšný model Kurikula češtiny jako druhého jazyka pro základní školy, jde o vzdělávací podpůrný nástroj, který je určený všem středním školám s maturitou. Vznikl na základě spolupráce odborníků na vzdělávání, metodiků a vyučujících středních škol. Úkolem Kurikula je podpořit efektivní systém podpory studujících s odlišným mateřským jazykem v procesu osvojování češtiny jako druhého jazyka na středních školách.


Výhody pro studující a vyučující 

Pokud se střední školy věnují výuce češtiny jako druhého jazyka, přináší to výhody nejen samotným studujícím, ale i vyučujícím a školním kolektivům:

  • Studující mají možnost lépe porozumět učivu, zlepšit své jazykové dovednosti a uspět u maturity. Díky tomu mají vyšší šance na další studium či uplatnění na trhu práce.
  • Vyučujícím nabízí Kurikulum způsoby, jak pracovat se třídou, ve které jsou studující s odlišným mateřským jazykem, jak je motivovat a jak efektivně plánovat výuku, které se studující s odlišným mateřským jazykem účastní.
  • Školním kolektivům přináší zlepšení sociální soudržnosti a lepší vzájemné porozumění mezi studujícími různých národností.


Jak konkrétně nové Kurikulum pomáhá? 

Provází vyučující výukou tak, aby byla efektivní a cílená. Speciální důraz je kladen na:

  • rozvoj všech jazykových dovedností (mluvení, čtení, psaní, poslech);
  • postupné zvládnutí odborného jazyka jednotlivých předmětů;
  • praktické návody, jak studující postupně připravovat na maturitu a možnost dále se vzdělávat.





Příručka Od nápadu k textu: Průvodce výukou psaní textů na střední škole

Další metodickou podporou pro vyučující, kteří učí studující s odlišným mateřským jazykem na střední škole, je praktická příručka Od nápadu k textu: Průvodce výukou psaní textů na střední škole, která pomáhá vyučujícím připravit studující na písemnou část maturitní zkoušky. Velkou výhodou této publikace je, že je určena pro výuku v heterogenní třídě, kde se studující s různou jazykovou úrovní mohou rozvíjet společně, tj. je určena všem studujícím – i rodilým mluvčím.



Mohlo by Vás zajímat

Kulatý stůl NPI ČR: Modely bezplatné jazykové přípravy žáků s OMJ

Bezplatná jazyková příprava žactva s odlišným mateřským jazykem (OMJ) je zásadním nástrojem pro jejich úspěšné začlenění do českého vzdělávacího systému. Na kulatém stole pořádaném NPI dne 12. května 2025 byly prezentovány tři základní modely jazykové přípravy a konkrétní příklady jejich uplatnění v praxi na základních školách.

Zobrazit další články