Psaní je dovednost, kterou se může naučit každý – je však třeba k němu přistupovat postupně a systematicky. Příručka nabízí vyučujícím i studujícím návod, jak zvládnout psaní na střední škole, připravit se na další studium, a jak ho začít využívat i v běžném životě. Příručka se věnuje všem klíčovým krokům:
● generování myšlenek
● jejich organizaci a strukturování
● tvorbě prvního návrhu
● získávání zpětné vazby
● přepracování textu
● opakované revize na základě zpětné vazby
● až po závěrečnou korekturu a odevzdání
Zvláštní pozornost je věnována tomu, aby příručka byla užitečná pro všechny studující – jak pro rodilé mluvčí, tak pro ty, jejichž mateřským jazykem není čeština. Rozpracování výuky psaní do jednotlivých kroků i práce s praktickými ukázkami pomůže každému žáku/žákyni rozvíjet jeho/její schopnosti, ať už píše česky odmalička, nebo si češtinu teprve osvojuje.
Příručka také pomáhá studujícím pochopit, že psaní je proces, v němž prvotní návrh je teprve začátkem, nikoli cílem. Na této cestě je důležité experimentovat, zkoušet různé přístupy a nebát se chyb, protože pouze neustálým vylepšováním vznikají nejlepší texty.
Příručka je určena pro vyučující středních škol, kteří rozvíjejí u svých žáků/žákyň v heterogenní třídě dovednost psaní.
Příručka Od nápadu k textu: Průvodce výukou psaní textů na střední škole.pdf - ke stažení
Dne 24. listopadu se v Chebu uskutečnila odborná konference „Jedna lavice, různé příběhy“, zaměřená na problematiku desegregace ve vzdělávání. Jedním z klíčových témat byla definice anticikanismu jako souboru předsudečného chování, která navazuje na vymezení antisemitismu. Diskuze ukázala, že jde o komplexní problém vyžadující systémová řešení, která mohou přinést výrazně větší efekt než izolované lokální projekty.