Od nápadu k textu: Průvodce výukou psaní textů na střední škole

Od nápadu k textu: Průvodce výukou psaní textů na střední škole

13.01.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Třídní učitel/ka
Odborná veřejnost
NPI připravilo jednoduchý podpůrný materiál, který se věnuje rozvoji psaní textů na střední škole, příručku Od nápadu k textu: Průvodce výukou psaní textů na střední škole.
Obrázek článku

Psaní je dovednost, kterou se může naučit každý – je však třeba k němu přistupovat postupně a systematicky. Příručka nabízí vyučujícím i žákům/žákyním návod, jak zvládnout psaní na střední škole, připravit se na další studium, a jak ho začít využívat i v běžném životě. Příručka se věnuje všem klíčovým krokům:

● generování myšlenek

● jejich organizaci a strukturování

● tvorbu prvního návrhu

● získávání zpětné vazby

● přepracování textu

● opakované revize na základě zpětné vazby

● až po závěrečnou korekturu a odevzdání

Zvláštní pozornost je v příručce věnována tomu, aby byla užitečná pro všechny žáky/žákyně – jak pro rodilé mluvčí, tak pro ty, jejichž mateřským jazykem není čeština. Rozpracování výuky psaní do jednotlivých kroků i práce s praktickými ukázkami pomůže každému žáku/žákyni rozvíjet jeho/její schopnosti, ať už píše česky odmalička, nebo si češtinu teprve osvojuje.

Příručka také pomáhá žákům/žákyním pochopit, že psaní je proces, že prvotní návrh je teprve začátkem, nikoli cílem. Na této cestě je důležité experimentovat, zkoušet různé přístupy a nebát se chyb, protože pouze neustálým vylepšováním vznikají nejlepší texty.

Příručka je určena pro vyučující středních škol, kteří rozvíjejí u svých žáků/žákyň v heterogenní třídě dovednost psaní. 

Příručka Od nápadu k textu: Průvodce výukou psaní textů na střední škole.pdf - ke stažení



Mohlo by Vás zajímat

Kulatý stůl k návrhu revize RVP pro základní školy speciální

Ve čtvrtek 13. března 2025 se uskutečnil kulatý stůl zaměřený na návrh revidovaného Rámcového vzdělávacího programu základní školy speciální (RVP ZŠS). Během setkání byly prezentovány připravované změny v kurikulu a účastníci měli možnost prostřednictvím chatu klást otázky týkající se navrhovaných úprav.