Psaní je dovednost, kterou se může naučit každý – je však třeba k němu přistupovat postupně a systematicky. Příručka nabízí vyučujícím i žákům/žákyním návod, jak zvládnout psaní na střední škole, připravit se na další studium, a jak ho začít využívat i v běžném životě. Příručka se věnuje všem klíčovým krokům:
● generování myšlenek
● jejich organizaci a strukturování
● tvorbu prvního návrhu
● získávání zpětné vazby
● přepracování textu
● opakované revize na základě zpětné vazby
● až po závěrečnou korekturu a odevzdání
Zvláštní pozornost je v příručce věnována tomu, aby byla užitečná pro všechny žáky/žákyně – jak pro rodilé mluvčí, tak pro ty, jejichž mateřským jazykem není čeština. Rozpracování výuky psaní do jednotlivých kroků i práce s praktickými ukázkami pomůže každému žáku/žákyni rozvíjet jeho/její schopnosti, ať už píše česky odmalička, nebo si češtinu teprve osvojuje.
Příručka také pomáhá žákům/žákyním pochopit, že psaní je proces, že prvotní návrh je teprve začátkem, nikoli cílem. Na této cestě je důležité experimentovat, zkoušet různé přístupy a nebát se chyb, protože pouze neustálým vylepšováním vznikají nejlepší texty.
Příručka je určena pro vyučující středních škol, kteří rozvíjejí u svých žáků/žákyň v heterogenní třídě dovednost psaní.
Příručka Od nápadu k textu: Průvodce výukou psaní textů na střední škole.pdf - ke stažení
V rámci naší snahy o desegregaci jsme navázali spolupráci s Univerzitou Palackého v Olomouci a ředitelem Ústavu speciálněpedagogických studií, doc. Jiřím Langrem. Společně jednáme o možnostech zapojení studentů do praxí a dalších aktivit.