logo
Přehled podtémat

Výuka srozumitelná všem žákům

Ve výuce v heterogenní třídě se učitel díky pestrosti svých žáků může často dostat do situace, kdy si s žáky „nebude rozumět“. Někteří žáci nebudou rozumět jeho výkladu či instrukci nebo se budou ztrácet v průběhu plnění zadání. Ve výuce srozumitelné všem žákům se učitel při potížích s komunikací snaží volit jiný, pro žáky srozumitelnější způsob komunikace, snaží se zpřehlednit organizaci výuky, usnadnit žákům předvídatelnost situací v průběhu výuky a v neposlední řadě žáky v případě potřeby různými způsoby vede od zadání úkolu až po jeho dokončení v rámci otevřeného vyučování.

Materiály této sekce tvoří texty a videoreportáž ze školy k dalším čtyřem zásadám Desatera úspěšné práce učitele s heterogenní třídou související s tématem realizace srozumitelné výuky pro všechny žáky.

Desatero zásad učitele pro úspěšnou práci s heterogenní třídou


K daným zásadám lze navíc zhlédnout reportáž ze základní a mateřské školy Olomouc, Svatoplukova, ve které učitelé realizují vybrané aktivity v rámci modulu výuka srozumitelná všem žákům. Na reportáž navazuje tématický webinář, ve kterém učitelé účastnící se reportáže reflektují a komentují vybrané ukázky z jejich výuky. 


Navazující tematický webinář k dobré praxi

Výuka srozumitelná všem žákům (ZŠ a MŠ Olomouc, Svatoplukova

29 Výsledky
Příklady dobré praxe
03.11.2025

V rámci webináře k modulu II (Realizace výuky srozumitelné pro všechny žáky a žákyně) se budeme zabývat čtyřmi zásadami vycházejícími z Desatera úspěšné práce s heterogenní třídou, které mohou učitelům/učitelkám i asistentům/asistentkám pedagoga pomoci při každodenní práci ve třídě. Cílem je ukázat konkrétní a praktické tipy, jak zásady uplatnit, a podpořit tak porozumění i aktivní zapojení žactva. V článku nabízíme stručný přehled toho, co Vás během webináře čeká a na co se můžete těšit.

Metodiky NPI ČR
31.10.2025

Tandemová výuka už dávno není jen experiment. V řadě škol se stává běžnou součástí výukového procesu. S rostoucím zájmem o tento způsob práce se objevila i potřeba sdílet zkušenosti a nabídnout školám konkrétní oporu. Právě proto vznikla nová metodika Tandemová výuka: Když 1 + 1 jsou víc než 2, připravená týmem NPI ČR.

Příklady dobré praxe
25.10.2025

Jak vést tandemovou výuku na 1. a 2. stupni? Nechte se inspirovat videohospitacemi z tandemově odučených hodin!

Příklady dobré praxe
08.10.2025

Dvě učitelky, dva styly, jedna třída. To je tandemová výuka. Rozhovor s Janou a Terezou z přerovské základní školy uzavírá naši sérii věnovanou tomuto přístupu, který se v rámci projektu Podpora rovných příležitostí osvědčil jako účinný nástroj pro posilování rovného přístupu ke vzdělávání. Tandem umožňuje vyučujícím sdílet odpovědnost a diferencovat výuku. Žákům i žákyním dává větší šanci na úspěch.

Příklady dobré praxe
07.10.2025

Zatímco někde tandemovou výuku teprve zaváděli, v přerovské základní škole ji znali už patnáct let. Ředitelka Ilona Bočinská prošla s tímto modelem všemi vývojovými fázemi – od prvních experimentů přes pauzu až po současnou snahu o jeho zachování. Její vyprávění nabízí praktický vhled do fungování tandemu a jeho dopadu na žáky a žákyně.

Zpět na začátek