Inspirace – ukrajinsko-český dvojjazyčný časopis Parťák
pro ukrajinské děti žijící v Česku
Parťák je určený pro děti od 8 do 13 let. Časopis zábavnou formou představuje Českou republiku – tradice, oblíbená výletní místa, mýty a pověsti. Články jsou praktické, krátké a doplněné ilustracemi. Jednodušší texty jsou v češtině s ukrajinským slovníčkem, náročnější texty jsou dvojjazyčné.
Parťák mohou děti číst samostatně doma nebo po škole, využít ho lze i ve skupinách nebo ve třídě. Součástí časopisu jsou pracovní listy k vytištění.
Obsah článků
Recept ● Zvyky a tradice ● Pověsti a mytologie ● Deskovky ● Křížovky ● Tipy na výlety ● Užitečné appky do mobilu ● Česká příroda ● Pokusy na doma ● Tipy na knížky ● Práce se svými emocemi
Metodika Pro oddílové vedoucí, rodiče, terénní pracovníky a učitele nabízíme metodiku, jak s časopisem pracovat. Metodika obsahuje dodatečně úplné texty a materiály a nápady na aktivity, o které je možné témata z časopisu rozšířit. Metodiku najdete na této stránce.
Slovenské vydavatelství Psychodiagnostika a.s. nabízí ukrajinské verze testových sešitů k těmto dg. nástrojům:
Inspirace – video – Spolupráce žáků SŠ a ZŠ Gutha Jarkovského v Praze
Rádi představujeme nové video, které natočil NPI ČR o vzájemné podpoře žáků gymnázia pro spolužáky základní školy. Studenti Gymnázium Jiřího Gutha-Jarkovského v Praze, připravili pro spolužáky ze základní školy informační pásmo o aktuální situaci na Ukrajině. Celá iniciativa vzešla od samotných Studentů pod záštitou paní učitelky Mgr. Terezy Gazárkové.
Inspirace – Centrum pro integraci cizinců, o.p.s. – Pokrok – Posílení kvality rodičovských kompetencí
Projekt řeší nepříznivou situaci rodin s migrační minulostí, které trvale žijí v Praze. Nabízí komplex na sebe navazujících aktivit, které reagují na potřeby rodin jako celku, aktivizují a motivují rodiče i děti a mládež a posilují stabilitu identifikovaných rodin.
Mezi aktivity nabízené v projektu patří dlouhodobá spolupráce se sociální službou, informační semináře pro rodiče, rodinný kurz češtiny, intenzivní kurz češtiny a volnočasové aktivity pro mládež či konzultace s psychologem pro děti a rodiče.
Aktivity projektu jsou určeny rodinám s dětmi ve věku 3–18 let, které jsou dlouhodobě ohroženy sociálním vyloučením.
Více informací – zde. Aktuální nabídka kurzů pro rodiče – zde.
Inspirace – Fakulta pedagogická Západočeská univerzita v Plzni ve spolupráci s polskou univerzitou v Plocku
Instituce společně dokončily mezinárodní dvouletý výzkumný projekt „Model vzdělávání v oblasti přípravy učitelů na diverzitu“. Jedná se o souhrnný materiál, který je jedním výstupů projektu a obsahuje nejenom podstatná zjištění a závěry z výzkumu, ale rovněž zkušenosti, doporučení a zdroje využitelné při práci s žáky-cizinci v prostředí běžných škol. Dokument je možné stáhnout z následujícího umístění:
Demokracie mýma očima, kde dvanáct dětí migrantského a českého původu ve věku 10 až 14 let vytvořilo 13minutový spot s názvem "Demokracie mýma očima". Video má za cíl ukázat žákům na prvním a druhém stupni ZŠ, jak slovo demokracie vnímají jejich vrstevníci.
Inspirace – Víte že nezisková organizace META, o.p.s., má novou kampaň?
#JakoTy! – Videa stojí za shlédnutí, dají se použít též v hodinách občanské výchovy či jako materiál pro projektový den. Ukazují životní cestu několika mladých lidí s odlišnými kořeny v ČR.
Inspirace – Znáte neziskovou organizaci InBáze, z. s.?
Ta pořádá každý rok interkulturní festival REFUFEST, program je určen pro třídy ZŠ (žáky 1. i 2. stupně). Letos to na vzdělávací části Refufestu vypadalo takhle:
Inspirace – Městská část Praha 15 pro připravila trojjazyčnou publikaci, česky, vietnamsky a ukrajinsky
Toulání s dětmi Prahou 15. Na 150 stranách se seznamuje s 15 pohádkovými postavami v 15 příbězích a mnoha básničkách ve zmíněných třech jazycích.
Inspirace: Přehled národních vzdělávacích systémů států EU
Webová stránka je v anglickém jazyce, obsahuje detailní informace o vzdělávacích systémech států EU, mají tam i pěkné grafy 😊.
Inspirace: Metodika integrace dětí s OMJ v mateřské škole
Upozorňujeme na inspirativní Metodiku integrace dětí s OMJ v mateřské škole (MŠ Srdíčko v Praze 13, 2021), kterou zpracovala zkušená paní ředitelka (a lektorka vzdělávacího programu pro MŠ NPI) Radana Mikšová z MŠ Srdíčko v Praze 12 s kolegyní Petrou Macků. Jedná se o metodický materiál popisující krok po kroku způsob, jak na integrační proces v MŠ. Publikace vznikla v rámci projektu „Podpora integrace cizinců MČ Praha 12 – rok 2020“ podpořeného Ministerstvem vnitra ČR v rámci dotačního programu Projekty obcí na podporu integrace cizinců na lokální úrovni v roce 2020.
Inspirace: Podcast NPI ČR, Projekt APIV B: Škola jako nástroj integrace cizinců aneb „Umět učit cizinci znamená umět učit“
Rozhovor s Vladislavem Günterem, který je expertem na výuku skupin složených z různých národností, jazykových úrovní i věku. Podcast přináší též inspiraci z britského Leicesteru i tipy, jak do výuky v českých školách zapojit také děti, které mají v češtině vážné mezery.
Inspirace: Předsudky se šíří tam, kde nejsou fakta. Otestujte si své představy o cizincích – webový portál (DEZ)INFORMACE v oblasti integrace
Integrační centrum Praha, o.p.s., realizuje projekt webový portál (DEZ)INFORMACE, jehož cílem je vyvrátit nejčastější nepravdivá tvrzení, která se objevují ve vztahu k cizincům, poskytnout základní fakta a zdroje. Web lze využít pro práci ve školách s tématy integrace.
Předsudky se šíří tam, kde nejsou fakta. Otestujte si své představy o cizincích – zde.
Inspirace: odborná poradkyně NPI ČR z Brna vydala novou publikaci k tématu integrace
Velmi pěkně zpracované informace k integraci ve všech oblastech. Manuál je určen především pracovníkům na místní a krajské úrovni, typově takovým, kteří s integrací nemají zkušenosti a téma je pro ně naprosto nové. Najde své využití v krajích, městech, vyloučených lokalitách a obcích, kterým přináší konkrétní odpovědi na otázky, jaká konkrétní opatření přijmout a jak nastavit úspěšnou a na znalostech založenou integrační politiku. Velmi pěkně zpracované informace k integraci ve všech oblastech. Manuál lokální integrace ke stažení.
Inspirace: vyšla nová publikace: Jazykové hry pro malé školáky
Svatava Škodová, Markéta Lysá: Jazykové hry pro malé školáky (Wolters Kluwer 2020) Soubor her určených pro výuku češtiny jako cizího jazyka a je zaměřena na děti mladšího školního věku, tedy na tu skupinu, která herní aktivity v jazykovém vyučování potřebuje nejvíce. Publikace je rozdělena na dvě části – Jazykové hry pro malé školáky fonetické a Jazykové hry pro malé školáky lexikální a gramatické.
Inspirace: Pedagogická podpora žáků-cizinců v základních školách – zpráva ze šetření projektu NPI ČR APIV A, Praha 2020
Výstupy z mezinárodní konference „Integrace na školách – vzdělávání, dětí migrantů“- sdílení příkladů dobré praxe (14. – 15. 6. 2018), IOM ve spolupráci s MHMP.
Během prvního dne konference vystoupili zástupci MHMP, čtyři zahraniční účastníci (představitelé zřizovatelů škol a státních institucí z Finska, Nizozemska, Belgie a Německa) a dále byl představen pohled MŠMT na tuto problematiku v ČR. Během druhého dne proběhla 90minutová řízená panelová diskuze se čtyřmi příspěvky v panelu od českých představitelů škol (ředitelů) a zřizovatelů škol. Po této diskuzi proběhly dva workshopy (vedené organizacemi META a Nová škola a s účastí zahraničních představitelů).
Inspirace: Jak se u nás věnujeme dětem a žákům cizincům
Národní institut pro další vzdělávání (NIDV) připravil v rámci Podpory pedagogů vzdělávajících děti/žáky cizince ve spolupráci se školami ukázky příkladů dobré praxe, tedy jak se věnují dětem/žákům cizincům právě u nich ve školách.
Bezplatná jazyková příprava žactva s odlišným mateřským jazykem (OMJ) je zásadním nástrojem pro jejich úspěšné začlenění do českého vzdělávacího systému. Na kulatém stole pořádaném NPI dne 12. května 2025 byly prezentovány tři základní modely jazykové přípravy a konkrétní příklady jejich uplatnění v praxi na základních školách.
Marie Pražáková, ředitelka Mateřské školy Kamarád v Hradci Králové, nabízí metodický materiál vycházející z dlouhodobé praxe s dětmi s odlišným mateřským jazykem (vietnamštinou) v české školce, který reflektuje potřebu vyučujících vnímat tyto děti v celé šíři jejich individuality. Zaměřuje se na roli vyučujících jako klíčových průvodců při začleňování dětí do nového kulturně a jazykově odlišného prostředí s cílem vytvořit přátelské klima pro individuální rozvoj dětí.
Letní prázdniny znamenají pro některé žáky s odlišným mateřským jazykem přerušení kontaktu s jazykem, ve kterém jinak probíhá jejich školní docházka. Během dvou prázdninových měsíců tak klesají jejich jazykové dovednosti. A mohou způsobit náročnější, ne úplně plynulý návrat do školy v září.
Tento praktický průvodce z dílny NPI přináší osvědčené a funkční nápady, jak efektivně začleňovat žáky s nedostatečnou znalostí češtiny do výuky. Vychází z reálných zkušeností vyučujících, kteří denně pracují s různorodými třídami a hledají způsoby, jak všem dětem umožnit úspěch. Najdete zde příklady, jak vytvořit podporující výukové prostředí, kde se všichni učí češtinu přirozeně a aktivně se zapojují do hodin. Cílem je pomoci vyučujícím zvládnout tuto výzvu a podpořit žáky v jejich rozvoji.
Materiál vytvořený pro nově příchozí mladé tak, aby jim pomohl v orientaci v systému českých škol, ale i v možnostech vstupu na český pracovní trh.
Materiál obsahuje grafiku pro pochopení vztahů a provazeb v českém vzdělávacím a pracovním systému.