logo
Přehled podtémat

Inspirace OMJ

Inspirace – ukrajinsko-český dvojjazyčný časopis Parťák

pro ukrajinské děti žijící v Česku

Parťák je určený pro děti od 8 do 13 let. Časopis zábavnou formou představuje Českou republiku – tradice, oblíbená výletní místa, mýty a pověsti. Články jsou praktické, krátké a doplněné ilustracemi. Jednodušší texty jsou v češtině s ukrajinským slovníčkem, náročnější texty jsou dvojjazyčné.

Parťák mohou děti číst samostatně doma nebo po škole, využít ho lze i ve skupinách nebo ve třídě. Součástí časopisu jsou pracovní listy k vytištění.

Obsah článků

Recept ● Zvyky a tradice ● Pověsti a mytologie ● Deskovky ● Křížovky ● Tipy na výlety ● Užitečné appky do mobilu ● Česká příroda ● Pokusy na doma ● Tipy na knížky ● Práce se svými emocemi

Kde časopis najdu?
Tištěný byl původně k dispozici ve Skautském obchodě, ale je již rozebrán, ale můžete si jej stále stáhnout jako PDF verzi na tomto webu.

Metodika
Pro oddílové vedoucí, rodiče, terénní pracovníky a učitele nabízíme metodiku, jak s časopisem pracovat. Metodika obsahuje dodatečně úplné texty a materiály a nápady na aktivity, o které je možné témata z časopisu rozšířit. Metodiku najdete na této stránce.


Slovenské vydavatelství Psychodiagnostika a.s. nabízí ukrajinské verze testových sešitů k těmto dg. nástrojům:

České verze těchto nástrojů by měly být nadále dostupné ve vydavatelství Psychodiagnostika Brno.

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Inspirace – video – Spolupráce žáků SŠ a ZŠ Gutha Jarkovského v Praze

Rádi představujeme nové video, které natočil NPI ČR o vzájemné podpoře žáků gymnázia pro spolužáky základní školy. Studenti Gymnázium Jiřího Gutha-Jarkovského v Praze, připravili pro spolužáky ze základní školy informační pásmo o aktuální situaci na Ukrajině. Celá iniciativa vzešla od samotných Studentů pod záštitou paní učitelky Mgr. Terezy Gazárkové.


Inspirace – Centrum pro integraci cizinců, o.p.s. – Pokrok – Posílení kvality rodičovských kompetencí

Projekt řeší nepříznivou situaci rodin s migrační minulostí, které trvale žijí v Praze. Nabízí komplex na sebe navazujících aktivit, které reagují na potřeby rodin jako celku, aktivizují a motivují rodiče i děti a mládež a posilují stabilitu identifikovaných rodin.

Mezi aktivity nabízené v projektu patří dlouhodobá spolupráce se sociální službou, informační semináře pro rodiče, rodinný kurz češtiny, intenzivní kurz češtiny a volnočasové aktivity pro mládež či konzultace s psychologem pro děti a rodiče.

Aktivity projektu jsou určeny rodinám s dětmi ve věku 3–18 let, které jsou dlouhodobě ohroženy sociálním vyloučením.

Více informací – zde. Aktuální nabídka kurzů pro rodiče – zde.


Inspirace – Fakulta pedagogická Západočeská univerzita v Plzni ve spolupráci s polskou univerzitou v Plocku

Instituce společně dokončily mezinárodní dvouletý výzkumný projekt „Model vzdělávání v oblasti přípravy učitelů na diverzitu“. Jedná se o souhrnný materiál, který je jedním výstupů projektu a obsahuje nejenom podstatná zjištění a závěry z výzkumu, ale rovněž zkušenosti, doporučení a zdroje využitelné při práci s žáky-cizinci v prostředí běžných škol. Dokument je možné stáhnout z následujícího umístění:

https://doc-public.zcu.cz/rest/cmis/document/workspace://SpacesStore/bb96b259-decd-4446-8e7e-e2c4375a9254/content

Materiál je veřejný.


Inspirace – Projekt neziskové organizace In Báze

Demokracie mýma očima, kde dvanáct dětí migrantského a českého původu ve věku 10 až 14 let vytvořilo 13minutový spot s názvem "Demokracie mýma očima". Video má za cíl ukázat žákům na prvním a druhém stupni ZŠ, jak slovo demokracie vnímají jejich vrstevníci.

Více informací o projektu naleznete zde.


Inspirace – Víte že nezisková organizace META, o.p.s., má novou kampaň?

#JakoTy! – Videa stojí za shlédnutí, dají se použít též v hodinách občanské výchovy či jako materiál pro projektový den. Ukazují životní cestu několika mladých lidí s odlišnými kořeny v ČR.


Inspirace – Znáte neziskovou organizaci InBáze, z. s.?

Ta pořádá každý rok interkulturní festival REFUFEST, program je určen pro třídy ZŠ (žáky 1. i 2. stupně). Letos to na vzdělávací části Refufestu vypadalo takhle:


Inspirace – Městská část Praha 15 pro připravila trojjazyčnou publikaci, česky, vietnamsky a ukrajinsky

Toulání s dětmi Prahou 15. Na 150 stranách se seznamuje s 15 pohádkovými postavami v 15 příbězích a mnoha básničkách ve zmíněných třech jazycích.


Inspirace: Přehled národních vzdělávacích systémů států EU

Oficiální stránka EU – EURIDICE

Webová stránka je v anglickém jazyce, obsahuje detailní informace o vzdělávacích systémech států EU, mají tam i pěkné grafy 😊.


Inspirace: Metodika integrace dětí s OMJ v mateřské škole

Upozorňujeme na inspirativní Metodiku integrace dětí s OMJ v mateřské škole (MŠ Srdíčko v Praze 13, 2021), kterou zpracovala zkušená paní ředitelka (a lektorka vzdělávacího programu pro MŠ NPI) Radana Mikšová z MŠ Srdíčko v Praze 12 s kolegyní Petrou Macků. Jedná se o metodický materiál popisující krok po kroku způsob, jak na integrační proces v MŠ. Publikace vznikla v rámci projektu „Podpora integrace cizinců MČ Praha 12 – rok 2020“ podpořeného Ministerstvem vnitra ČR v rámci dotačního programu Projekty obcí na podporu integrace cizinců na lokální úrovni v roce 2020.



Inspirace: Podcast NPI ČR, Projekt APIV B: Škola jako nástroj integrace cizinců aneb „Umět učit cizinci znamená umět učit“

Rozhovor s Vladislavem Günterem, který je expertem na výuku skupin složených z různých národností, jazykových úrovní i věku. Podcast přináší též inspiraci z britského Leicesteru i tipy, jak do výuky v českých školách zapojit také děti, které mají v češtině vážné mezery.

Zveřejněn zde.


Inspirace: Předsudky se šíří tam, kde nejsou fakta. Otestujte si své představy o cizincích – webový portál (DEZ)INFORMACE v oblasti integrace

Integrační centrum Praha, o.p.s., realizuje projekt webový portál (DEZ)INFORMACE, jehož cílem je vyvrátit nejčastější nepravdivá tvrzení, která se objevují ve vztahu k cizincům, poskytnout základní fakta a zdroje. Web lze využít pro práci ve školách s tématy integrace.

Předsudky se šíří tam, kde nejsou fakta. Otestujte si své představy o cizincích – zde.


Inspirace: odborná poradkyně NPI ČR z Brna vydala novou publikaci k tématu integrace

Klára Záleská: Podpora školní adaptace dětí-cizinců. Náhled do české a norské praxe https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9650-2020


Inspirace: Sdružení pro integraci a migraci, o.p.s. vydalo podrobný manuál o lokální integraci Manuál lokání integrace.

Velmi pěkně zpracované informace k integraci ve všech oblastech. Manuál je určen především pracovníkům na místní a krajské úrovni, typově takovým, kteří s integrací nemají zkušenosti a téma je pro ně naprosto nové. Najde své využití v krajích, městech, vyloučených lokalitách a obcích, kterým přináší konkrétní odpovědi na otázky, jaká konkrétní opatření přijmout a jak nastavit úspěšnou a na znalostech založenou integrační politiku. Velmi pěkně zpracované informace k integraci ve všech oblastech. Manuál lokální integrace ke stažení.


Inspirace

Bezplatné jazykové kurzy pro žáky SŠ v Praze hrazené magistrátem hl. m. Prahy


Inspirace: Článek zpravodajského serveru Aktualne.cz o mladých lidech pocházejících z vietnamské komunity

https://magazin.aktualne.cz/jsme-bananove-deti/r~7daad216f68411eaa6f6ac1f6b220ee8/


Inspirace: vyšla nová publikace: Jazykové hry pro malé školáky

Svatava Škodová, Markéta Lysá: Jazykové hry pro malé školáky (Wolters Kluwer 2020) Soubor her určených pro výuku češtiny jako cizího jazyka a je zaměřena na děti mladšího školního věku, tedy na tu skupinu, která herní aktivity v jazykovém vyučování potřebuje nejvíce. Publikace je rozdělena na dvě části – Jazykové hry pro malé školáky fonetické a Jazykové hry pro malé školáky lexikální a gramatické.


Inspirace: Pedagogická podpora žáků-cizinců v základních školách – zpráva ze šetření projektu NPI ČR APIV A, Praha 2020

Inspirace: Pedagogická podpora žáků-cizinců ve středních školách – zpráva ze šetření projektu NPI ČR APIV A, Praha 2019


Inspirace: Výstupy z mezinárodní konference „Integrace na školách – vzdělávání, dětí migrantů“ IOM 2018

Výstupy z mezinárodní konference „Integrace na školách – vzdělávání, dětí migrantů“-
sdílení příkladů dobré praxe (14. – 15. 6. 2018), IOM ve spolupráci s MHMP.

Během prvního dne konference vystoupili zástupci MHMP, čtyři zahraniční účastníci (představitelé zřizovatelů škol a státních institucí z Finska, Nizozemska, Belgie a Německa) a dále byl představen pohled MŠMT na tuto problematiku v ČR. Během druhého dne proběhla 90minutová řízená panelová diskuze se čtyřmi příspěvky v panelu od českých představitelů škol (ředitelů) a zřizovatelů škol. Po této diskuzi proběhly dva workshopy (vedené organizacemi META a Nová škola a s účastí zahraničních představitelů).


Inspirace: Jak se u nás věnujeme dětem a žákům cizincům

Národní institut pro další vzdělávání (NIDV) připravil v rámci Podpory pedagogů vzdělávajících děti/žáky cizince ve spolupráci se školami ukázky příkladů dobré praxe, tedy jak se věnují dětem/žákům cizincům právě u nich ve školách.

Mateřská škola, Maxe Švabinského 664, Bílina
MŠ Sedmikráska, Benešov nad Černou 86
ZŠ Jižní IV 1750/10, 141 00 Praha 4 – Záběhlice
Základní škola jazyků Karlovy Vary, Libušina 1032/31, 360 01 Karlovy Vary
Základní škola Karlovy Vary, Truhlářská 19, 36017 Karlovy Vary
Masarykova základní škola Plzeň, Jiráskovo nám. 878/10, 326 00 Plzeň
4. základní škola Plzeň, Kralovická 12
Základní škola s rozšířeným vyučováním informatiky a výpočetní techniky, Teplice, Plynárenská 2953 
Základní škola UNESCO, Uherské Hradiště, Komenského náměstí 350
Církevní gymnázium Německého řádu, Nešverova 693/1, 779 00 Olomouc
SOŠ Čelákovice s.r.o. U Učiliště 1379, 250 88 Čelákovice

5 Výsledky
Příklady dobré praxe
12.08.2025

Bezplatná jazyková příprava žactva s odlišným mateřským jazykem (OMJ) je zásadním nástrojem pro jejich úspěšné začlenění do českého vzdělávacího systému. Na kulatém stole pořádaném NPI dne 12. května 2025 byly prezentovány tři základní modely jazykové přípravy a konkrétní příklady jejich uplatnění v praxi na základních školách.

Příklady dobré praxe
01.07.2025

Marie Pražáková, ředitelka Mateřské školy Kamarád v Hradci Králové, nabízí metodický materiál vycházející z dlouhodobé praxe s dětmi s odlišným mateřským jazykem (vietnamštinou) v české školce, který reflektuje potřebu vyučujících vnímat tyto děti v celé šíři jejich individuality. Zaměřuje se na roli vyučujících jako klíčových průvodců při začleňování dětí do nového kulturně a jazykově odlišného prostředí s cílem vytvořit přátelské klima pro individuální rozvoj dětí.

Příklady dobré praxe
17.06.2025

Letní prázdniny znamenají pro některé žáky s odlišným mateřským jazykem přerušení kontaktu s jazykem, ve kterém jinak probíhá jejich školní docházka. Během dvou prázdninových měsíců tak klesají jejich jazykové dovednosti. A mohou způsobit náročnější, ne úplně plynulý návrat do školy v září.

Metodiky NPI ČR
04.04.2025

Tento praktický průvodce z dílny NPI přináší osvědčené a funkční nápady, jak efektivně začleňovat žáky s nedostatečnou znalostí češtiny do výuky. Vychází z reálných zkušeností vyučujících, kteří denně pracují s různorodými třídami a hledají způsoby, jak všem dětem umožnit úspěch. Najdete zde příklady, jak vytvořit podporující výukové prostředí, kde se všichni učí češtinu přirozeně a aktivně se zapojují do hodin. Cílem je pomoci vyučujícím zvládnout tuto výzvu a podpořit žáky v jejich rozvoji.

Metodiky NPI ČR
24.01.2025

Materiál vytvořený pro nově příchozí mladé tak, aby jim pomohl v orientaci v systému českých škol, ale i v možnostech vstupu na český pracovní trh. Materiál obsahuje grafiku pro pochopení vztahů a provazeb v českém vzdělávacím a pracovním systému.

Zpět na začátek