Sociální intervence a doučování

Sociální intervence a doučování

Tato část webu poskytuje informace o různých metodách doučování a sociálních intervencích zaměřených na poskytování neformálních vzdělávacích příležitostí pro všechny žáky a žákyně. Mezi tyto metody patří například snídaňové kluby, neformální vzdělávací aktivity, vrstevnický mentoring a předškolní kluby, které slouží jako prevence školního neúspěchu.


Kde a jak začít:

1. Sociální intervence a role školy v praxi: Inspirace ze základní školy Grafická

2. Snídaňové kluby pro lepší začátek školního dne

3. Doučování vyrovnává šance na úspěch v životě


Sociální role školy v praxi může zahrnovat různé aspekty, které nejsou primárně zaměřeny na tradiční vzdělávání, ale jsou orientovány na pokrytí sociálních potřeb žáků a žákyň, kteří se nachází v odlišných životních podmínkách než jejich spolužáci. Zároveň se pedagogičtí pracovníci školy zaměřují na rozvoj sociálních dovedností a emocionálního well-beingu u žáků a žákyň a celkově se snaží předcházet jejich vyčleňování z kolektivu třídy/školy. Navíc je třeba u mnohých podpořit životní dovednosti, jako jsou finanční gramotnost a plánování kariéry. Spolupráce se sociálními službami a komunitními organizacemi je také běžná, poskytuje přístup ke zdrojům mimo školní prostředí. Navíc lze organizovat mimoškolní aktivity, jako jsou sportovní a umělecké kluby, které podporují sociální integraci a rozvoj talentů.


Fakulty doučují

(doucovani.zapojmevsechny.cz)

Máte zájem o doučování vašich žáků ať už v důsledku dlouhé doby trvání distanční výuky nebo doučování českého jazyka či jiných předmětů pro nové ukrajinské žáky? Chcete se zapojit jako doučující?

Fakulty doučují je společná iniciativa organizace Člověk v tísni, vysokých škol a NPI ČR.
Žákům pomáhají s učením studenti VŠ/VOŠ a doučování může probíhat individuálně, skupinově, online i osobně.

Na Mapě doučování (proklik se: https://doucovani.zapojmevsechny.cz/mapa/) najdete organizace a lidi, na které se můžete obrátit, když potřebujete pomoci s doučováním. Využijte jejich zkušenosti pro konzultaci či personální kapacity pro doučování žáků.


Národní plán doučování

Praktický průvodce a inspirace pro ředitele, pedagogy a doučující (https://doucovani.edu.cz/)

Doučování z NPO bylo k 31. 8. 2023 ukončeno. NPD byl časově omezený do roku 2023, měl pomoci zmírnit negativní dopady výpadku prezenční výuky v důsledku pandemie COVID-19. Přesto na webu můžete najít spoustu inspirace v podobě článků, rozhovorů i reportáží, a to jak na hlavní stránce, tak na:


sekce Inspirace pro doučující (s náměty a tipy od doučujících pro doučující a také reportáže aj…), jen ty malé náhledy + text po rozkliknutí tlačítka „video a další informace“

„Osmero správné komunikace“ - aby se z doučování nestalo stigma


Další užitečné odkazy

doucujte.cz – Člověk v tísni podporuje vzdělávání sociálně znevýhodněných dětí již od roku 2006. Po celou dobu doučuje a organizuje doučování pro stovky dětí ročně. Doučujeme prezenčně a v důsledku pandemie nemoci covid 19 také online. Na odkaze najdete spoustu tipů i přímo výukové materiály pro různé předměty a věk dětí.

zvedavamysl.cz – Bezplatný vzdělávací portál, který vám ušetří čas při zadávání a opravě domácích úkolů a žákům umožní důkladně si procvičit všechna zadání.

Podívejte se také na metodický pokyn (proklik sem: Metodický pokyn pedagogické intervence), který vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy k realizaci pedagogické intervence ve školách, školních družinách a školních klubech (a Průvodní dopis k metodickému pokynu).

Výsledky:
62
obrazek clanku
19.12.2024
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga

Úspěšná adaptace na školní prostředí a jeho nároky je jedním z důležitých předpokladů školní úspěšnosti žactva. Míra připravenosti dětí na školní vzdělávání je u nás velmi rozdílná. Školní zralost a připravenost je do velké míry ovlivněna předpoklady dítěte, jeho aktivitami, podporou rodiny, způsobem vzdělávání v předškolním období, ale také odlišným kulturním a jazykovým prostředím, ve kterém dítě vyrůstá. O to více je potřeba soustředit se na identifikaci případných problémů a nastavení takových intervencí, které by nedostatečně připraveným dětem umožnily rozdíly vyrovnávat.

obrazek clanku
04.12.2024
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Rodiče
Žáci a studenti

Vzdělání má moc měnit osudy, a to nejen u dětí, ale i v celých rodinách. Tři neziskové organizace – DROM v Brně, Tutorie v Ostravě a TADY A TEĎ v Plzni – ukazují, že spolupráce mezi školou, rodinou a komunitou může přinést skutečnou změnu. Pro učitele, kteří se často cítí osamocení v náročné práci, mohou být neziskovky důležitými partnery, kteří sdílejí jejich cíle a přinášejí nové možnosti podpory. Stejně tak pro rodiče, kteří nemají čas či potřebné kompetence, aby svým dětem pomohli. A nejen co se vzdělávání týká...

obrazek clanku
03.12.2024
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Rodiče
Zřizovatelé škol

Tématem měsíce prosince 2024 je doučování a jeho přínosy. Přinášíme souhrn materiálů, které Vás mohou inspirovat a pomoci Vám při práci s žáky a žákyněmi.

obrazek clanku
11.10.2024
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Zřizovatelé škol

I v Portugalsku se systematicky věnují podpoře žáků ze sociálně znevýhodněných lokalit, což dokazuje program TEIP (Territórios Educativos de Intervenção Prioritária). Tento program se zaměřuje na zlepšení inkluze a kvality vzdělávání v náročných podmínkách. V únoru 2024 se zaměstnanci projektu Podpora rovných příležitostí z Národního pedagogického institutu ČR zúčastnili zahraniční stáže v Lisabonu, aby se blíže seznámili s fungováním tohoto programu pod vedením Generálního ředitelství pro vzdělávání a Generálního sekretariátu pro vzdělávání a vědu.

22.07.2024
Odborné publikace, další zdroje
Učitel/učitelka

Již podruhé se vydáváme na ZŠ Cimburkova na pražském Žižkově, kde se setkáme se žáky, kteří chodí na doučování, a zjistíme, co se jim na něm líbí. Prozkoumáme, jak se díky doučování změnil jejich vztah k výuce a škole, a uvidíme, jak jejich proměnu vnímají samotní doučující. Tentokrát se zaměřujeme na příběhy samotných žáků, kteří často pocházejí ze sociálně znevýhodněného prostředí.

Zpět na začátek