logo
Přehled podtémat

Sociální intervence a doučování

Tato část webu poskytuje informace o různých metodách doučování a sociálních intervencích zaměřených na poskytování neformálních vzdělávacích příležitostí pro všechny žáky a žákyně. Mezi tyto metody patří například snídaňové kluby, neformální vzdělávací aktivity, vrstevnický mentoring a předškolní kluby, které slouží jako prevence školního neúspěchu.

Sociální role školy v praxi může zahrnovat různé aspekty, které nejsou primárně zaměřeny na tradiční vzdělávání, ale jsou orientovány na pokrytí sociálních potřeb žáků a žákyň, kteří se nachází v odlišných životních podmínkách než jejich spolužáci. Zároveň se pedagogičtí pracovníci školy zaměřují na rozvoj sociálních dovedností a emocionálního well-beingu u žáků a žákyň a celkově se snaží předcházet jejich vyčleňování z kolektivu třídy/školy. Navíc je třeba u mnohých podpořit životní dovednosti, jako jsou finanční gramotnost a plánování kariéry. Spolupráce se sociálními službami a komunitními organizacemi je také běžná, poskytuje přístup ke zdrojům mimo školní prostředí. Navíc lze organizovat mimoškolní aktivity, jako jsou sportovní a umělecké kluby, které podporují sociální integraci a rozvoj talentů.



Kde a jak začít:

1. Sociální intervence a role školy v praxi: Inspirace ze základní školy Grafická

2. Snídaňové kluby pro lepší začátek školního dne

3. Doučování vyrovnává šance na úspěch v životě

4. „Osmero správné komunikace“ - aby se z doučování nestalo stigma



66 Výsledky
Konference
05.06.2025

Národní pedagogický institut a Masarykova univerzita Vás srdečně zvou na jedinečnou konferenci zaměřenou na téma doučování a jeho význam v kontextu vysokoškolské přípravy budoucích pedagogických pracovníků.

Příklady dobré praxe
15.04.2025

Gamifikace, únikové hry a storytelling – tři způsoby, jak udělat doučování atraktivnější i efektivnější. Každý z těchto přístupů má své kouzlo a přináší nové možnosti, jak žáky a žákyně zapojit a udržet jejich pozornost. Podívejme se, jak je můžete využít ve své praxi.

Aktuality
03.04.2025

Jaké výzvy přináší sociální znevýhodnění ve školním prostředí a jak na ně mohou školy reagovat? Odpovědi nabídla konference pořádaná Vysokou školou polytechnickou Jihlava ve spolupráci s NPI, která se konala minulý týden. Nechyběla sdílení dobré praxe, konkrétní příklady podpory ani debaty o roli školy v životě dětí, které čelí obtížným podmínkám.

Aktuality
24.03.2025

Vážené kolegyně, vážení kolegové, v tomto dokumentu najdete nabídku vzdělávacích aktivit, které pro vás připravil Národní pedagogický institut České republiky v rámci projektu UNICEF na podporu ukrajinských uprchlíků. Všechny vzdělávací aktivity jsou pro vaši školu zdarma. U každé akce naleznete podrobnější informace – anotaci, jméno i představení lektora/ů, termíny realizace a odkaz k registraci či kontakt. Přímo z tohoto dokumentu se můžete dostat proklikem k přihlášení na akci, pokud není uvedeno jinak (tedy kontakt pro individuální domluvu).

Příklady dobré praxe
19.12.2024

Úspěšná adaptace na školní prostředí a jeho nároky je jedním z důležitých předpokladů školní úspěšnosti žactva. Míra připravenosti dětí na školní vzdělávání je u nás velmi rozdílná. Školní zralost a připravenost je do velké míry ovlivněna předpoklady dítěte, jeho aktivitami, podporou rodiny, způsobem vzdělávání v předškolním období, ale také odlišným kulturním a jazykovým prostředím, ve kterém dítě vyrůstá. O to více je potřeba soustředit se na identifikaci případných problémů a nastavení takových intervencí, které by nedostatečně připraveným dětem umožnily rozdíly vyrovnávat.

Zpět na začátek