logo
Přehled podtémat

Péče o duševní zdraví

Duševní zdraví hraje klíčovou roli v celkové pohodě jednotlivce, odráží jeho duševní, emocionální a sociální stav. To zahrnuje schopnost adaptovat se na životní výzvy, řešit problémy, budovat a udržovat zdravé mezilidské vztahy a pociťovat spokojenost ve vlastní kůži. Pro děti a adolescenty je duševní zdraví klíčovým faktorem pro celkový rozvoj a budoucnost.

Negativní změny v chování, časté projevy úzkosti nebo deprese, neschopnost navazovat a udržovat přátelské vztahy, pokles akademického výkonu a časté fyzické potíže mohou být indikátory možných problémů v oblasti duševního zdraví. Identifikace těchto příznaků a poskytnutí vhodné podpory a péče jsou klíčové pro optimalizaci duševního zdraví a rozvoj mladých jedinců. Celkový přístup ke zlepšení duševního zdraví mládeže zahrnuje podporu ze strany rodiny, školy a komunity.

V této sekci přinášíme texty nabízející inspirace pro učitele týkající se podpory duševního zdraví žáků.

10 Výsledky
Newsletter
21.03.2025

Tématem měsíce března 2025 je Wellbeing. Přinášíme souhrn materiálů, které Vás mohou inspirovat a pomoci Vám při výuce.

Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Třídní učitel/ka
Odborná veřejnost
Podcast
02.12.2024

Druhý díl podcastu Terezy Škoulové s Janou Maksymovou se věnuje tématům látkových závislostí a návykového chování, přičemž zdůrazňuje klíčovou roli práce s emocemi a otevřené komunikace při jejich překonávání. Jana Maksymová představuje ověřené techniky, které podporují zvládání rizikových situací a rozvoj zdravějšího vztahu k sobě samému i svému okolí. Podcast zároveň apeluje na potřebu systematické péče o duševní zdraví, zvláště v náročných profesích, jako je učitelství.

Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Rodiče
Podcast
22.11.2024

V prvním dílu podcastu Terezy Škoulové sdílí koučka Jana Maksymová svůj osobní příběh cesty od závislosti ke zdraví. Posluchači se také dozvědí, jak mohou koučink a konzultace s terapeutickým přesahem pomoci lidem ohroženým závislostí při hledání nové životní cesty. Jana se ve své práci opírá i o přístupy Gabora Matého, které zdůrazňují vliv raného traumatu na vznik závislostí. Díky vlastním zkušenostem přináší jedinečný pohled na překonávání překážek a nalezení rovnováhy v životě.

Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Rodiče
Příklady dobré praxe
22.10.2024

Otázku, zda žákům povolit digitální technologie, řeší každá škola po svém. Psycholožka Radka Kůřilová v podcastu vysvětluje, proč mohou být technologie ve výuce přínosné a jak lze předcházet problémům spojeným s jejich nadužíváním. Zabývá se také tím, proč by dospívající měli mít možnost používat mobilní telefony ve škole. Zdůrazňuje, že telefony hrají důležitou roli v jejich komunikaci s vrstevníky a pomáhají udržovat sociální vztahy, které jsou pro jejich vývoj zásadní.

Učitel/učitelka
Asistent/ka pedagoga
Příklady dobré praxe
25.09.2024

Digitální technologie jsou dnes neodmyslitelnou součástí každodenního života. Děti přirozeně napodobují dospělé, kteří tráví čas prací na počítačích a mobilních zařízeních, a chtějí je samy vyzkoušet. Psycholožka Radka Kůřilová v podcastu vysvětluje, jak mohou rodiče i vyučující s dětmi vhodně komunikovat o využívání digitálních technologií, aby se předešlo jejich nadužívání, a co dělat, pokud si všimnou, že technologie používají příliš často nebo nezdravým způsobem.

Učitel/učitelka
Rodiče
Zpět na začátek