logo
logo

Zapojme všechny.cz

Společné vzdělávání - osvědčené postupy a inspirace pro pedagogy a rodiče

Výsledky vyhledávání

Sociální pedagog

V kontextu dnešní doby si o místo a vážnost v českém školství čím dál hlasitěji říká pozice školního sociálního pedagoga. Navzdory tomu, jak moc jsou sociální pedagogové potřební a jejich činnost opodstatněná, vyvstávají značné problémy především s jejich financováním, jež bývá řešeno nejčastěji přes dotační programy (např. tzv. Šablony), ale též vzděláním a konkrétním využitím sociálních pedagogů samotných.

K čemu je ve škole dobrý sociální pedagog?

Nejste si jisti, jestli ve vaší škole potřebujete sociálního pedagoga? Možná uvažujete o sociálním pracovníkovi? Tyto konkrétní příběhy 3 žáků vám přiblíží, k čemu vám bude sociální pedagog užitečný a jak obsazení této opomíjené pozice obhájit.

PODCAST 42: Sociální pedagog na Střední škole řemesel a služeb v Děčíně: Aktivní monitorování absencí a řešení záškoláctví

Navzdory běžné absenci sociálních pedagogů na středních školách se tato role může stát oporou jak pro pedagogy, tak i pro žáky. Ve druhé části dvojdílného podcastu Zapojme všechny se ředitel Střední školy řemesel a služeb v Děčíně Tomáš Daněk a sociální pedagožka Veronika Jurišová zabývají tématem, jak může sociální pedagog přispět k monitorování absencí žáků, jak pracuje s problémem záškoláctví a jakými preventivními kroky minimalizuje riziko předčasných odchodů žáků ze školního vzdělávání.

Školní sociální pedagog je pro žáky a rodiče především partnerem

Školní sociální pedagog komunikuje s žáky a rodiči a hledá řešení jejich problémů v rámci jejich možností. Funguje také v roli týmového dotahovače – snaží se dovést do konce snahy a záměry učitelů ohledně řešení obtíží u žáků. Zároveň pomáhá rodičům na tyto záměry a snahy učitele reagovat ve spolupráci s dalšími externími institucemi a odborníky. Více přiblíží Dagmar Kudličková, bývalá sociální pedagožka z MŠ a ZŠ Kořenského na Praze 5.

PODCAST 41: Zkušenost ze Střední školy řemesel a služeb: Sociální pedagog přispívá k lepšímu školnímu klimatu i výkonům žáků

V dnešním podcastu hovoří ředitel Střední školy řemesel a služeb v Děčíně Tomáš Daněk a sociální pedagožka Veronika Jurišová o roli sociálního pedagoga ve školním prostředí. Sociální pedagog může poskytovat žákům podporu při rozličných obtížích, jako jsou rodinné problémy, chování, učení a jiné. Může také pomáhat učitelům a rodičům vytvořit pozitivní a podpůrné školní prostředí a pedagogům ulevit při řešení záškoláctví a předcházení předčasným odchodům ze studia. Příjemný poslech!

VIDEO: Školní sociální pedagog – investice, která se škole mnohokrát vrátí

Jiří Daněk, sociální pedagog v ZŠ v Přerově a předseda Asociace sociálních pedagogů, přibližuje, proč se škole vyplatí zaměstnat sociálního pedagoga. Ten nejen ulevuje učitelům a odbavuje část agendy, na kterou zpravidla již učitelé nemají kapacitu, ale také systematicky pomáhá žákům i rodičům. Daněk ve videu popisuje, jaké jsou rozdíly mezi pozicí sociálního pracovníka a sociálního pedagoga, z jakých zdrojů takového pracovníka financovat a jaké kvalifikační předpoklady by měl splňovat.

Sociální šikana spolužáka na víceletém gymnáziu

Pokud vedení školy podcení řešení slovní a fyzické šikany ve školním kolektivu, výsledkem může být letitá a plíživá sociální šikana žáka, která má negativní dopad na jeho duševní zdraví i sebedůvěru. Seznamte se s příběhem Martina, který prošel, po neodborném řešení šikany ze strany vedení gymnázia, totálním vyloučením z kolektivu a ocitl se v sociální izolaci. Redakce webu Zapojmevšechny.cz respektuje totožnost žáka a třídní učitelky, jejichž příběh je v článku popsaný, jejich celá jména nejsou uvedena kvůli zachování anonymity.

Speciální pedagog a zápis předškoláků se SVP do 1. třídy

Speciální pedagog hraje během screeningu předškoláků se SVP při zápisu do 1. třídy důležitou roli. Jaká je dobrá praxe na pražské Základní škole Lyčkovo náměstí? Zdroj fotky: Freepik.com

Sociální znevýhodnění

Speciální vzdělávací potřeby (SVP) žáků v důsledku sociálního znevýhodnění se liší od potřeb podpory v případě žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ). Jaké jsou rozdíly z hlediska metodiky a legislativy?

Sociální intervence a role školy v praxi: Inspirace ze základní školy Grafická

První ze série diskusních setkání, která se konají v rámci projektu Podpora rovných příležitostí, se zaměřuje na angažovanost škol při snižování nerovností ve vzdělávání žáků. Jak uvádí R. Jedličková, ředitelka ZŠ Grafická v Praze, vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se jim daří díky společné vizi, novým nástrojům, péči o pedagogický sbor, zahraniční inspiraci, ale i pečlivému výběru kolegů. Ve videu zazní i stanoviska Z. Svobody, vedoucího Katedry sociální a speciální pedagogiky UJEP.

Sociální pedagogika v Polsku a na Ukrajině

Význam sociální pedagogiky ve školství je nezpochybnitelný. Pozici sociálního pedagoga je však u nás stále potřeba obhajovat a posilovat. Jak je tomu v Polsku a na Ukrajině?

Sociální znevýhodnění nesmí být překážka pro vzdělávání dětí

Strategie, která se pro začleňování dětí se sociálním znevýhodněním osvědčila ve škole v Praze 12, sází na zajištění primárních potřeb dětí a podporu učitelů. Těchto pár základních zásad pomůže i vám.