Ilustrační foto | FOTO: Freepik
Sociální pedagog je vysokoškolsky vzdělaný odborník, který zajišťuje servis a péči pro děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami: z odlišného kulturního prostředí (děti a žáci s odlišným mateřským jazykem aj.) a jiných životních podmínek (rodina se sociálním znevýhodněním a z toho vyplývající ohrožení dítěte projevy rizikového chování v rodině, odlišný socioekonomický status rodiny aj.). Tito žáci mohou být navíc ohroženi školním neúspěchem a předčasným odchodem ze vzdělávání (dlouhodobá nemoc žáka, záškoláctví, žák, který je předmětem šikany, výchovné obtíže aj.).
Sociální pedagog funguje jako zprostředkující článek mezi rodinou a školou: komunikuje s jejich rodiči a učiteli, v případě potřeby pak též se zainteresovanými institucemi, které se životem a školní docházkou zmíněných dětí zabývají.
Sociální pedagogika je interdisciplinární pedagogická disciplína, která navazuje na sociologii výchovy. Zaměřuje se kromě jiného na problematiku výchovy v současném světě, všímá si měnícího se prostředí, a tím i podmínek výchovy. Sleduje tyto proměny nejen v obecné rovině, ale i v situacích, kdy je morální vývoj jedince ohrožen a dochází k problémům v jeho socializaci. Zdůrazňuje sociální kontext výchovy a významně se zaměřuje na vztah výchovy a sociálního prostředí. [1]
Náplní práce sociálního pedagoga je mj. propojovat školu a jiné subjekty (např. obec či policii) a působit jako prostředník (mediátor) mezi školou a rodinou. Hlavně by však měl pomáhat žákům s přípravou na školní výuku a s motivací ke studiu. Informace, týkající se zázemí žáků, může škole poskytovat vždy až po předchozím informovaném souhlasu rodiny.
Sociální pedagog může být nápomocen v následujících oblastech:
Rodina žáka – Sociální pedagog nabízí pomoc rodině a na základě předchozího souhlasu zákonných zástupců dítěte/žáka poskytuje poradenství, pomoc a podporu. Při práci je vázán – coby pracovník školního poradenského pracoviště – povinnou mlčenlivostí. Ctí důvěrnost informací, které mu byly sděleny v rámci rodiny. Bez vědomí a souhlasu rodiny nesmí být důvěrné informace týkající se rodiny dále šířeny (výjimkou je ze zákona uložená oznamovací povinnost).
Žák a škola – Sociální pedagog tak mnohdy pro žáka představuje dospělou osobu, se kterou si dítě buduje vztah vzájemné důvěry. Sociální pedagog může podporovat žádoucí chování žáka – je vzorem vhodných projevů chování. Ctí důvěrnost informací, které mu byly žákem sděleny (výjimkou je opět ze zákona uložená oznamovací povinnost).
Žák a jeho vnější svět – Žák pocházející z rodiny z odlišného kulturního prostředí či jiných životních podmínek může hledat další sociální oporu mimo rodinu v jiném prostředí (tedy nejen školy). Stává se, že se takový žák dostane do rizikové skupiny jiných dětí mimo školu a začne přejímat její pravidla a sociální návyky. Sociální pedagog může v takové situaci pracovat se žákem po dohodě s vedením školy a rodiči např. v rámci odpoledního doučování, anebo se podílet, opět po dohodě s rodiči, na organizaci volného času dítěte. Může žáka například zapojit do aktivity místního nízkoprahového klubu pro děti a mládež, zprostředkovat dospělého dobrovolníka, který poskytuje přes místní neziskovou organizaci doučování v klubu, ve škole anebo doma v rodině, zajistit například letní doučovací tábory a kempy apod. [2]
Pedagogický sbor – Sociální pedagog může působit v roli facilitátora komunikace mezi školou a rodinou. Kontakt s rodinou se navazuje obvykle přes školu. Pokud to rodina umožní, může být pomoc ze strany školy okamžitá a případně i intenzivní (častější konzultace ve škole, kontakt na bezplatnou právní poradnu, doprovod do poradny apod.). Sociální pedagog může o žákovi a rodině informovat například na pravidelných poradách. Pedagogové školy jsou díky tomu včas informováni, co se v rodině děje a jak jí mohou pomoct. Včasné jednání je zároveň účinnou prevencí budoucích závažnějších obtíží žáka ve škole. Eliminuje se tím také riziko, že bude v budoucnu nutné řešit situaci žáka a rodiny například přes Orgán sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD).
Klima školní třídy – Žák, který má školní obtíže řešitelné sociálním pedagogem, může bojovat s přijetím ostatními spolužáky ve třídě. Často čelí předsudkům i ze strany učitelů, kteří si nemusí uvědomovat, že takový žák potřebuje spíše ujišťovat než odsuzovat. Zde může sociální pedagog hrál roli mediátora mezi třídním kolektivem a daným žákem.
Přesah sociálního pedagoga do sociální práce a síťování školy s externími organizacemi
Cílovou skupinou sociálního pracovníka jsou žáci docházející do školy a jejich rodiče. Sociální pedagog může přinášet žákům a jejich rodičům prvky sociálního poradenství a sociální prevence, a to ambulantně a v terénu. Konkrétní náplní práce sociálního pedagoga ve škole tak může být kromě jiného:
Postupné vytváření sítě spolupracujících subjektů v okolí školy (taktéž nazýváno jako fórum inkluze):
vyjednávání možnosti spolupráce konkrétní organizace se školou,
udržování pravidelného kontaktu se spolupracujícími organizacemi (formální i neformální, např. pozvání pracovníků organizace na akce pořádané školou),
organizování, případně moderování případových konferencí za účelem řešení rizikových forem chování žáků školy (ve spolupráci s vedením školy a pedagogy),
zapojování školy do komunitního plánování obce a účast na pravidelných setkáních koordinační skupiny.
Poskytování podpory rodinám s dětmi ze sociálně znevýhodňujícího prostředí:
pomoc s přípravou žáků na nástup do prvního ročníku a jejich udržení v hlavním vzdělávacím proudu prostřednictvím sociálně-aktivizační činnosti a socioterapeutické činnosti,
pomoc rodinám s přípravou žáků do školy, pomoc se zajištěním doučování,
podpora smysluplného trávení volného času (ve spolupráci s nevládními neziskovými organizacemi a školou),
pomoc s přípravou na přijímací řízení (přihlášky, doučování apod.),
zlepšování sociálních a hygienických návyků v rodině ve spolupráci s rodiči,
vyjednávání finanční podpory na aktivity žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí ve spolupráci s nadacemi a nadačními fondy. [3]
Sociální pedagog není – paradoxně ve spojitosti s označením pedagog v názvu – v současné české praxi definován jako pedagogický pracovník podle zákona o pedagogických pracovnících (č. 563/2004 Sb., v aktuálním znění). Podmínkou výkonu činnosti je získání vysokoškolského vzdělání v oborech zaměřených na sociální pedagogiku, nebo vysokoškolské či vyšší odborné vzdělání v oborech zaměřených na sociální práci, např. sociální pracovník (zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v aktuálním znění). [4]
Sociální pedagogiku lze v České republice na vysoké škole studovat v prezenční či kombinované formě (např. na pedagogické fakultě v Brně, Ostravě, Hradci Králové, Českých Budějovicích, Ústí nad Labem, v Olomouci, nebo na jiných fakultách jako ve Zlíně, v Praze).
V roce 2014 Asociace vzdělavatelů v sociální pedagogice předložila Parlamentu ČR zdůvodňující zprávu, z níž vyplývá, že ve školách a školských zařízeních se zvyšuje poptávka po řešení problémů vyplývajících mj. z rodinného zázemí žáků (rodiny z odlišného kulturního prostředí a jiných životních podmínek, zadluženost, závislostní chování, domácí násilí aj.) – ať už se týkají komunikace s rodinou obecně, nedostatečné domácí přípravy nebo záškoláctví, či jiných kázeňských obtíží žáků. To vše samozřejmě negativně ovlivňuje vzdělávání žáků, klima školy a třídy, ale i vztahy mezi školou, rodinou a komunitou. K jejich řešení je nutno využívat specifické metody a postupy kombinující práci s jedincem a práci s prostředím. Dále bylo ve zprávě zmíněno, že sociální pedagog mezi pedagogickými pracovníky podle zákona o pedagogických pracovnících stále schází. [5]
V současné době jsou asi nejčastějším způsobem financování sociálního pedagoga pro školy Šablony (projekty zjednodušeného financování OP VVV), v nichž je možné dosáhnout na dílčí úvazky nejen v základních, ale i mateřských či středních školách. Šablony vztahují sociální pedagogy především k řešení problematiky žáků ohrožených školním neúspěchem, a to v následujících oblastech:
nízká motivace ke vzdělávání;
dlouhodobá a opakovaná prospěchová neúspěšnost;
nedůslednost ve školní přípravě;
kázeňské přestupky;
nedůsledné rodičovské vedení;
sociokulturně znevýhodněné prostředí.
Pokud škola nehodlá, případně nemůže přistoupit k zaměstnání sociálního pedagoga, nezbývá obzvláště třídním učitelům či jiným poradenským pracovníkům školy nic jiného než roli sociálního pedagoga do určité míry suplovat. Existuje publikace, která učitelům zajímajícím se o danou problematiku může pomoci. V metodice Formy spolupráce s rodinou založené na principech sociální práce jsou popsány především příklady spolupráce s rodinami, nastiňují se zde však též možnosti, pokud jde o případné zaměstnání sociálního pracovníka ve škole. [6]
Sociální pedagogové anebo sociální pracovníci působí například na školách v Německu, Polsku, Dánsku, Norsku, Velké Británii, USA, Kanadě, ale i v Rusku a na Ukrajině. Na Slovensku profesi sociálního pedagoga upravuje Zákon o výchove a vzdelávaní č. 245/2008. Z něj vyplývá, že lze sociálního pedagoga zaměstnat ve školských zařízeních výchovného poradenství a prevence, dále pak v systému škol od mateřských po střední a ve speciálních výchovných zařízeních. Ve slovenské škole může sociální pedagog pomáhat v oblasti prevence sociálně patologických jevů. [7]
V Polsku vedle sebe koexistují hned dvě disciplíny související se sociální pedagogikou. Polská sociální pedagogika – tj. pedagogika społeczna – se jako samostatná disciplína začala profilovat od roku 1908 díky Heleně Radlińské, která z ní učinila aplikovanou vědu interdisciplinárního charakteru. Zaměřovala se na tři hlavní oblasti: na teorii sociální práce, teorii osvěty dospělých a na dějiny sociální a osvětové práce. Po druhé světové válce pak Rychard Wroczyński obohatil pedagogiku społecznou např. o oblast volného času. [8] Samostatnou kapitolu v Polsku tvoří resocializační pedagogika – tj. pedagogika resocjalizacyjna – spadající pod speciální pedagogiku a zabývající se především výchovou osob s problematickou socializací (tedy s odchylkami od běžných sociálních norem). [9]
Problematiku sociální pedagogiky řeší také na Ukrajině. Na legendárního A. S. Makarenka navázal po 2. světové válce Vasilij Alexandrovič Suchomlinskij, ředitel Pavliské střední školy, který tuto školu obohatil např. o následující prvky: turistika, sledování východu a západu slunce, čtení poezie a vypravení příběhů kolem ohně, poslech hudby apod. [10] Na Ukrajině mají v každé škole alespoň jednoho sociálního pedagoga, nicméně se ukázalo, že jeden je často na celou školu nedostačující: pokud je na škole méně žáků než 700, pracuje sociální pedagog na poloviční úvazek, na středních a základních školách s počtem nad 700 žáků působí sociální pedagog na plný úvazek. Navzdory náročnosti práce a vysokým kvalifikačním předpokladům je finanční ohodnocení nízké. [11] Klíčovým dokumentem sociálního pedagoga na Ukrajině je sociální pas. V sociálním pasu musí být uvedeni všichni žáci, které má na starosti, o každém z nich se v něm vedou pečlivě záznamy. Jsou do něj zahrnuti kromě jiných žáků i sirotci, žáci se zdravotním postižením, žáci, které žijí v obtížných životních podmínkách, ale i žáci nesoucí po rodičích následky ozáření z Černobylu aj. Ukrajinským specifikem je ožehavá problematika migrace rodičů za prací neboli „rodiče na dálku“, kdy děti v lepším případě zůstávají na výchovu prarodičům. [12]
Andrea Moncmannová ve své bakalářské práci shrnula deset klíčových zásad každého sociálního pedagoga. (Pro zájemce: v její práci jsou dané zásady rozepsané podrobněji).
Respektuj souvislosti mezi charakterem společnosti a výchovně vzdělávacím procesem.
Uvědom si, že nejlepším způsobem řešení problémů je jejich prevence.
Vychovávej jedince k začlenění do společnosti.
Obohacuj prostředí, aby sloužilo jako nástroj k výchově.
Toleruj specifické vlastnosti jednotlivých skupin a jejich potřeby.
Nepodceňuj sílu médií.
Přetvářej deviační způsob života na jeho opak.
Podporuj zdravé vztahy otevřenou komunikací.
Nezapomeň na sebevýchovu.
Považuj sociálního pedagoga za vykonavatele těchto tezí u všech společenských kategorií. [7]
[1] KOLÁŘ, Z. A KOL. (2012) Výkladový slovník z pedagogiky. Praha: Grada, s. 98.
[2] KOL. AUTORŮ. K čemu je ve škole dobrý sociální pedagog. Portál Zapojmevsechny.cz. [online]. [cit. 28. 11. 2020]. Dostupné z: https://zapojmevsechny.cz/clanek/detail/k-cemu-je-ve-skole-dobry-socialni-pedagog
[3] KOLEKTIV AUTORŮ. (2012) Formy spolupráce s rodinou založené na principech sociální práce. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, s. 47–48. [online]. [cit. 28. 11. 2020]. Dostupné z: https://databaze.op-vk.cz/Product/Detail/51256
[4] MŠMT. (© 2013 – 2020). Příloha č. 3 výzvy Přehled šablon a jejich věcný výklad. Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání. Programové období 2014–2020, s. 63–64. [online]. [cit. 28. 11. 2020]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/uploads/OP_VVV/vyzva_sablony_I/Avizo_kveten_2016/Prehled_sablon_avizo.pdf
[5] KOLEKTIV AUTORŮ. (2019) Metodika pro školní sociální pedagogy. Ostrava: Rozvoj rovného přístupu ke vzdělávání ve městě Ostrava, s. 5–6. [online]. [28. 11. 2020]. Dostupné z: https://socialnizaclenovani.ostrava.cz/wp-content/uploads/2019/06/Metodika-pro-%C5%A1koln%C3%AD-soci%C3%A1ln%C3%AD-pedagogy.pdf
[6] KOLEKTIV AUTORŮ. (2012) Formy spolupráce s rodinou založené na principech sociální práce. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. [online]. [cit. 28. 11. 2020]. Dostupné z: https://databaze.op-vk.cz/Product/Detail/51256
[7] KOLEKTIV AUTORŮ. (2019) Metodika pro školní sociální pedagogy. Ostrava: Rozvoj rovného přístupu ke vzdělávání ve městě Ostrava, s. 7. [online]. [cit. 28. 11. 2020]. Dostupné z: https://socialnizaclenovani.ostrava.cz/wp-content/uploads/2019/06/Metodika-pro-%C5%A1koln%C3%AD-soci%C3%A1ln%C3%AD-pedagogy.pdf
[8] VOLFOVÁ, Ž. (2012). Pojetí sociální pedagogiky v České republice, Slovenské republice a Polsku – teorie a praxe. (2012) Diplomová práce, vedoucí doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D., Masarykova univerzita, s. 23–24. [online]. [cit. 20. 1. 2020]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/zyxu5/
[9] VOLFOVÁ, Ž. (2012). Pojetí sociální pedagogiky v České republice, Slovenské republice a Polsku – teorie a praxe. (2012) Diplomová práce, vedoucí doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D., Masarykova univerzita, s. 25–29. [online]. [cit. 20. 1. 2020]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/zyxu5/
[10] DUBOVA, L. (2018). Sociální pedagog na střední škole na Ukrajině. Diplomová práce, vedoucí Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D., Masarykova univerzita, s. 20. [online]. [cit. 28. 11. 2020]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/gcju7/30.3._diplomova_prace_Dubova_L.pdf
[11] DUBOVA, L. (2018). Sociální pedagog na střední škole na Ukrajině. Diplomová práce, vedoucí Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D., Masarykova univerzita, s. 107–115. [online]. [cit. 28. 11. 2020]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/gcju7/30.3._diplomova_prace_Dubova_L.pdf
[12] DUBOVA, L. (2018). Sociální pedagog na střední škole na Ukrajině. Diplomová práce, vedoucí Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D., Masarykova univerzita, s. 56. [online]. [cit. 28. 11. 2020]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/gcju7/30.3._diplomova_prace_Dubova_L.pdf
[13] MONCMANNOVÁ, A. (2013). Desatero sociálního pedagoga. Bakalářská práce, vedoucí Mgr. Radim Šíp, Ph.D., Masarykova univerzita, s. 20. [online]. [cit. 28. 11. 2020]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/c77p2/Moncmannova__A._2013._Desatero_socialniho_pedagoga_-_plny_text.pdf
BALVÍN, J. (2015) Sociální pedagogika a její dvě české osobnosti: Přemysl Pitter, Miroslav Dědič. Praha: Radix.
KOLEKTIV AUTORŮ. (2012) Formy spolupráce s rodinou založené na principech sociální práce. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. [online]. Dostupné z: https://databaze.op-vk.cz/Product/Detail/51256
KOLEKTIV AUTORŮ. (2019) Metodika pro školní sociální pedagogy. Ostrava: Rozvoj rovného přístupu ke vzdělávání ve městě Ostrava. [online]. Dostupné z: https://socialnizaclenovani.ostrava.cz/wp-content/uploads/2019/06/Metodika-pro-%C5%A1koln%C3%AD-soci%C3%A1ln%C3%AD-pedagogy.pdf
KRAUS, B. (2016) Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál.
MICHALÍK, J., BASLEROVÁ, P., FELCMANOVÁ, L. A KOLEKTIV. (2015) Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého. [online]. Dostupné z: http://katalogpo.upol.cz/obecna-cast/personalni-podminky/12-2-7-socialni-pedagog/
MŠMT. (© 2013 – 2020). Příloha č. 3 výzvy Přehled šablon a jejich věcný výklad. Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání. Programové období 2014–2020, s. 63–64. [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/uploads/OP_VVV/vyzva_sablony_I/Avizo_kveten_2016/Prehled_sablon_avizo.pdf
PROCHÁZKA, M. (2012) Sociální pedagogika. Praha: Grada.
VOLFOVÁ, Ž. (2012). Pojetí sociální pedagogiky v České republice, Slovenské republice a Polsku – teorie a praxe. (2012) Diplomová práce, vedoucí doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D., Masarykova univerzita. [online]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/zyxu5/
Již podruhé se vydáváme na ZŠ Cimburkova na pražském Žižkově, kde se setkáme se žáky, kteří chodí na doučování, a zjistíme, co se jim na něm líbí. Prozkoumáme, jak se díky doučování změnil jejich vztah k výuce a škole, a uvidíme, jak jejich proměnu vnímají samotní doučující. Tentokrát se zaměřujeme na příběhy samotných žáků, kteří často pocházejí ze sociálně znevýhodněného prostředí.