logo
logo
Třídnické hodiny a třídní management – 4. díl

Třídnické hodiny a třídní management – 4. díl

26.09.2023
Autorský tým NPI ČR
Učitel/učitelka
Asistent/ka pedagoga
Národní pedagogický institut ČR ve spolupráci s UNICEF prezentuje čtyřdílný seriál. Ten zahrnuje 2 videoreportáže s ukázkami výuky a 2 interaktivní webináře, které prezentují osvědčené postupy pro práci s různorodou třídou. V závěrečném dílu diskutují pedagožky ze ZŠ Zeleneč s pracovnicí institutu Veronikou Ješátkovou o segmentech videohospitace z hodiny anglického jazyka na druhém stupni. Cílem webináře je představit principy č. 2, 6 a 9 z Desatera zásad pro práci s heterogenní třídou.



Osvědčené tipy obsažené v Desateru zásad pro učitele pro práci s heterogenní třídou cílí na dostupnost výuky pro všechny:   

Výuka žáků v různorodém kolektivu je v současnosti výzvou pro všechny pedagogy, kteří mají ve třídě žáky s různými druhy podpůrných opatření, a také žáky, kteří mluví odlišným mateřským jazykem (dále: OMJ).

Webinář je strukturován do tematických bloků, kde se střídá diskuze nad konkrétními tématy s videoukázkami výuky angličtiny v 7. ročníku Základní školy Zeleneč. Vyučující společně s asistentkou klade ve výuce důraz na poskytování pozitivní zpětné vazby, ověřování porozumění žáků a podporu jejich schopnosti sebehodnocení. Pravidla a hodnoty, které jsou uplatňovány během výuky i v jiných situacích, vytvářejí bezpečné prostředí pro všechny žáky a pro všechny pracovníky školy.


Struktura videa:

00:05 Představení tématu a také hostů. Jde o zástupkyni ředitele ZŠ Zeleneč Martinu Listopadovou Havlovou a výchovnou poradkyni a učitelku anglického jazyka na druhém stupni Annu Preclíkovou. 

02:23 Videoprezentace ze ZŠ Zeleneč. Poté Martina Listopadová Havlová představuje pedagogický tým a popisuje školní klima, kde je kladen důraz na pozitivní komunikaci. ZŠ Zeleneč je pilotní školou, která v rámci projektu ověřuje princip Pozitivní podpory chování (PBIS). 

05:07 Společná diskuze všech aktérů webináře nad pojmem třídní management. Složky efektivního třídního managementu: Pravidla, rituály, komunikace a hodnocení. 

12:03 Ukázka z vyučovací hodiny angličtiny v 7. ročníku: Připomenutí třídních pravidel, která představují samotní žáci. 

12:51 Diskuze všech aktérů webináře nad smyslem pravidel. Pravidla přinášejí všem aktérům ve výuce pocit bezpečí, informovanost o postupech a struktuře činností, úsporu času k výuce. Je důležité, aby žáci rozuměli smyslu pravidel a byli obeznámeni s důsledky při jejich nedodržování. 

19:42 Pravidla školy a třídy: Proč je vhodné nedělat pravidel příliš mnoho? Proč se vyplatí je vytvářet společně s žáky? Nácvik pravidel na vhodných místech ve škole. Vizualizace pravidel a jejich připomínání. 

27:38 Jak podporovat žádoucí chování žáků? Vhodným prostředkem je vizualizace důsledků porušení pravidel. Posílit vhodné chování lze také pomocí nástrojů typu stanovování a plnění individuálních cílů, sebehodnocení žáka a každodenní hodnoticí rozhovory s žákem. Seznámení s metodou Check-in Check-outs. 

34:43 Důležitost rutiny ve výuce, která se může stát rituálem. Třídní rituály jsou nejčastěji spojené se začátkem a koncem vyučovací hodiny, strukturou aktivit, komunikací a hodnocením. Příklady osvědčených rituálů. 

39:30 Ukázka z vyučovací hodiny angličtiny v 7. ročníku: Ověřování porozumění učivu. Žáci používají kartičky se smajlíky, aby poskytli učiteli zpětnou vazbu. Následuje společná diskuze aktérů webináře, zazní příklady dalších rituálů. 

45:29 Diskuze nad tématem efektivní podpůrné komunikace učitele s žáky: Pomáhá jednoduchý, popisný jazyk, vizualizace, neverbální komunikace, pozitivní ocenění a důvěra – žák se nebojí požádat o pomoc. 

55:10 Ukázka z vyučovací hodiny angličtiny v 7. ročníku: Pedagožka během hodiny angličtiny poskytuje žákům zpětnou vazbu – oceňuje je za dodržování třídních pravidel. Následuje společná diskuze. Pravidlo: „Učitel by měl na jednu kritiku vyjádřit čtyři uznání“. 

57:11 Ukázka z vyučovací hodiny angličtiny v 7. ročníku: Žáci poskytují učiteli zpětnou vazbu pomocí gesta palcem. Žáci hodnotí sami sebe. Následuje diskuze s příklady nástrojů hodnocení: písemné slovní hodnocení učitele připojené ke známce, sebehodnocení, vrstevnické hodnocení, žáci hodnotí práci učitele. 

01:11:39 Proč je důležitá pozitivní zpětná vazba pro všechny aktéry ve škole? Jde o pocit jedinečnosti a důležitosti každého jedince v kolektivu a budování kvalitních vztahů ve škole. 

01:17:52 Diskuze na téma součinnosti všech zaměstnanců školy při dodržování pravidel tvořících příjemné klima školy. 

01:20:06 Zakončení webináře. Přehled užitečných webových odkazů k tématu.


Tip:

Video reflektuje některé zásady z Desatera zásad učitele pro práci s heterogenní třídou jako jsou:

Zásada č. 2 – Učitel používá jednoduchý a srozumitelný jazyk s vizuální podporou pro žáky.

Zásada č. 6 – Učitel dává žákům dostatek prostoru, aby si řekli o pomoc. Průběžně se během výuky ujišťuje, že si všichni žáci vědí rady. Pravidelně sbírá zpětnou vazbu od žáků.

Zásada č. 9 – Učitel nastavuje kritéria hodnocení tak, aby žáci mohli zažívat úspěch. Podporuje tak pozitivní hodnocení výkonu žáků během výuky.

 

Desatero úspěšné práce učitele s heterogenní třídou: Článek je rozcestníkem k seriálu textů, ve kterých najdete podrobnější informace o jednotlivých zásadách.

Online publikace „Desatero práce s heterogenní třídou“ je zdarma ke stažení pro všechny zájemce a nabízí jednak již výše zmíněný seriál článků o deseti zásadách, jednak pracovní listy pro aktivity ve výuce.


Mohlo by Vás zajímat

Kája není kluk, je to holka. Příběh transgender žákyně základní školy

Tento rozhovor nabízí pohled do života jedenáctileté Káji a její rodiny, zdůrazňující význam podpory a akceptace transgender a nebinárních dětí ve školách a doma. Od chvíle, kdy rodina poznala, že Kája je transgender, se ji rodiče snaží vést cestou plnou lásky a pochopení. Jejich cílem je zajistit Káje co nejšťastnější a nejplnější život. Příběh osvětluje, jak důležité je předcházet nejistotě a nedostatku informací ve školním prostředí prostřednictvím předávání informací a pravidelné komunikace rodiny a školy.

Porouchaná identita? Jak citlivě mluvit s transgender a nebinárními studujícími

Transgender a nebinární studující patří v rámci českého školství k nejohroženějším skupinám. Jejich potřeby nezastupuje žádná profesní organizace, navíc je provází společenské stigma. Inkluzivní přístup k této skupině přitom začíná zvoleným jazykem. Jak hovořit s trans a nebinárními studujícími?

Multikulturní výchova mírní strach i předsudky. Žáky vede k toleranci

Každý z nás se dříve či později setká s cizinci nebo žáky z jiných kultur. Je tak dobré na to svou třídu připravit v rámci multikulturní výchovy, která dětem pomůže se zvládáním obav, předsudků a stereotypů a dovede je k větší toleranci i respektu vůči všemu odlišnému.

Zobrazit další články