Primárním cílem Podpory nadání/talentu NPI ČR je nastavení funkčního vzdělávacího a informačního systému, který povede ke zvýšení zájmu o nadání/talent a péči o nadané/talentované, zlepší povědomí pedagogických pracovníků i celého společenství školy o dopadech jejich chování a konání na podporu nadání/talentu a péči o nadané/talentované a napomůže zapojení jednotlivých cílových skupin do řešení problémů s tím souvisejících. Naplnění tohoto cíle by mělo vést k prohlubování kladného vztahu k odlišnostem, excelenci, nadání, talentu napříč společností, vnímání odlišností a jejich respektování. Mělo by motivovat zájem o problémy nadání/talentu a pomoci porozumět nadaným/talentovaným, ale i posilovat a rozvíjet osobní, občanské a profesní kompetence k podpoře nadání/talentu a péči o nadané/talentované.
Podpora nadání NPI ČR 2022-2030 je stanovena pro každý rok Plánem hlavních úkolů NPI ČR, na podkladu Tematické zprávy ČŠI: Podpora vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků v základních a středních školách (2022), Výroční zprávy ČŠI: Kvalita vzdělávání v České republice (2022/2023) a na základě podnětů z jednání vedení odboru Podpory žáků s odbornými pracovníky MŠMT. Vychází z dokumentů vzdělávací politiky České republiky: Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+ a z Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky 2023–2027. Navazuje na poslední Koncepci podpory rozvoje nadání a péče o nadané na období let 2014–2020.
Její prioritní oblasti korespondují s organizační strukturou NPI ČR a umožňují tak plánování péče o nadané promítnout do jednotlivých odborů a oddělení NPI ČR (Podpora vedení škol, Předškolní a prvostupňové vzdělávání, Všeobecné vzdělávání, Odborné vzdělávání, Poradenství, Společné vzdělávání, Kariérové poradenství a další vzdělávání, Digitalizace ve vzdělávání, Komunikace, marketing a na¬bídka podpory) a řešených strategických projektů relevantních k tématu nadání (PROP, Europass).