Péče o duševní zdraví

Péče o duševní zdraví

Duševní zdraví hraje klíčovou roli v celkové pohodě jednotlivce, odráží jeho duševní, emocionální a sociální stav. To zahrnuje schopnost adaptovat se na životní výzvy, řešit problémy, budovat a udržovat zdravé mezilidské vztahy a pociťovat spokojenost ve vlastní kůži. Pro děti a adolescenty je duševní zdraví klíčovým faktorem pro celkový rozvoj a budoucnost.

Negativní změny v chování, časté projevy úzkosti nebo deprese, neschopnost navazovat a udržovat přátelské vztahy, pokles akademického výkonu a časté fyzické potíže mohou být indikátory možných problémů v oblasti duševního zdraví. Identifikace těchto příznaků a poskytnutí vhodné podpory a péče jsou klíčové pro optimalizaci duševního zdraví a rozvoj mladých jedinců. Celkový přístup ke zlepšení duševního zdraví mládeže zahrnuje podporu ze strany rodiny, školy a komunity.

V této sekci přinášíme texty nabízející inspirace pro učitele týkající se podpory duševního zdraví žáků.

Výsledky:
8
22.11.2024
Podcast
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Rodiče

V prvním dílu podcastu Terezy Škoulové sdílí koučka Jana Maksymová svůj osobní příběh cesty od závislosti ke zdraví. Posluchači se také dozvědí, jak mohou koučink a konzultace s terapeutickým přesahem pomoci lidem ohroženým závislostí při hledání nové životní cesty. Jana se ve své práci opírá i o přístupy Gabora Matého, které zdůrazňují vliv raného traumatu na vznik závislostí. Díky vlastním zkušenostem přináší jedinečný pohled na překonávání překážek a nalezení rovnováhy v životě.

22.10.2024
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Asistent/ka pedagoga

Otázku, zda žákům povolit digitální technologie, řeší každá škola po svém. Psycholožka Radka Kůřilová v podcastu vysvětluje, proč mohou být technologie ve výuce přínosné a jak lze předcházet problémům spojeným s jejich nadužíváním. Zabývá se také tím, proč by dospívající měli mít možnost používat mobilní telefony ve škole. Zdůrazňuje, že telefony hrají důležitou roli v jejich komunikaci s vrstevníky a pomáhají udržovat sociální vztahy, které jsou pro jejich vývoj zásadní.

25.09.2024
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Rodiče

Digitální technologie jsou dnes neodmyslitelnou součástí každodenního života. Děti přirozeně napodobují dospělé, kteří tráví čas prací na počítačích a mobilních zařízeních, a chtějí je samy vyzkoušet. Psycholožka Radka Kůřilová v podcastu vysvětluje, jak mohou rodiče i vyučující s dětmi vhodně komunikovat o využívání digitálních technologií, aby se předešlo jejich nadužívání, a co dělat, pokud si všimnou, že technologie používají příliš často nebo nezdravým způsobem.

19.09.2024
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga

V druhém díle podcastu Terezy Škoulové s koučkou Zuzanou Smithovou, která se specializuje na efektivní komunikaci mezi rodiči a dospívajícími, pokračuje diskuze o krizové intervenci ve školním prostředí. Tento díl se zaměřuje na praktické tipy a příklady z praxe, které mohou pomoci nejen předcházet stresu a krizovým situacím u žáků, ale také je účinněji zvládat. Důraz je kladen na reakce dětí v krizi – útěk, útok nebo zamrznutí – a na to, jak mohou vyučující citlivě reagovat, aby podpořili emocionální pohodu žáků a zároveň plnili svou ohlašovací povinnost v případě ohrožení dítěte.

10.09.2024
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka

První epizoda podcastu Terezy Škoulové se Zuzanou Smithovou, komunikační koučkou pro dospívající, se zaměřuje na podporu učitelů při zvládání krizových situací u žáků. V podcastu se posluchači dozvědí, jak poskytnout žákům ve stavu krize základní emocionální první pomoc zaměřenou na stabilizaci a vytvoření pocitu bezpečí. Tento přístup pomáhá zvládnout akutní emoce, než se zapojí kvalifikovaný odborník. Posluchači se také dozvědí, co obnáší krizová intervence ve školním prostředí.

Zpět na začátek