Tento rozhovor nabízí pohled do života jedenáctileté Káji a její rodiny, zdůrazňující význam podpory a akceptace transgender a nebinárních dětí ve školách a doma. Od chvíle, kdy rodina poznala, že Kája je transgender, se ji rodiče snaží vést cestou plnou lásky a pochopení. Jejich cílem je zajistit Káje co nejšťastnější a nejplnější život. Příběh osvětluje, jak důležité je předcházet nejistotě a nedostatku informací ve školním prostředí prostřednictvím předávání informací a pravidelné komunikace rodiny a školy.
Asistentka pedagoga a vychovatelka Aneta Pompová pochází z vesnice Měrovice nad Hanou. První stupeň základní školy navštěvovala v místní dvoutřídce, jejíž většinu tvořily děti romského etnika. Na druhý stupeň pak dojížděla do základní školy Svatopluka Čecha 586 v Kojetíně. V osmé třídě se zúčastnila soutěže Romano suno a se svým textem zvítězila v literární kategorii. Kdo se pro ni stal důležitou osobou na cestě k seberealizaci? S jakými se setkala bariérami a v čem nakonec našla naplňující uplatnění?
V předchozích dvou dílech třídílného seriálu jsme probrali některé strategie podpory sebedůvěry a vnitřní motivace u žáků a žákyň se speciálními vzdělávacími potřebami, jako jsou sdílení úspěchů dítěte, rozvoj zodpovědnosti, umět požádat ve vhodnou chvíli o pomoc a další. V posledním díle se zaměříme na to, jak mohou vyučující anebo asistenti či asistentky podpořit motivaci žáků, když se potýkají s úkoly, které jsou pro ně nezáživné, nebo když čelí při plnění úkolů opakovaným neúspěchům.
V úvodním dílu třídílného seriálu jsme probrali některé strategie podpory sebedůvěry a vnitřní motivace u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, jako jsou: popisný jazyk, rozlišování mezi pomocí a kontrolou, ocenění i malých úspěchů, podpora při zvládání dětských obav a prevence psychických bariér při zkušenosti s neúspěchem. Ve druhé části se podíváme na další metody, které pomáhají dětem rozvíjet samostatnost a zodpovědnost, jako i schopnost vyhledávat a přijímat podporu.
V tomto textu asistenti a asistentky pedagoga naleznou rady a instrukce, které jim umožní efektivně pracovat s motivací dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, posilovat jejich interní motivaci a umožnit jim prožít pocit úspěchu, čímž se zvýší jejich sebevědomí. Text dále obsahuje tipy pro efektivní práci během výuky, rozvoj dětí a způsoby, jak se zaměřit na komunikaci s nimi.