Tématem měsíce března 2025 je Wellbeing. Přinášíme souhrn materiálů, které Vás mohou inspirovat a pomoci Vám při výuce.
Šikana, násilí a další rizikové chování jsou ve školách závažným problémem, který v současné době postihuje tisíce dětí a mladistvých v celé České republice. Přestože se o tématu stále více hovoří, v mnoha případech zůstává neviditelné a nedostatečně řešené. Například šikana může mít hluboké psychické, emocionální i fyzické následky, které ovlivňují životy dětí nejen během školní docházky, ale i v dospělosti.
Tento rozhovor nabízí pohled do života jedenáctileté Káji a její rodiny, zdůrazňující význam podpory a akceptace transgender a nebinárních dětí ve školách a doma. Od chvíle, kdy rodina poznala, že Kája je transgender, se ji rodiče snaží vést cestou plnou lásky a pochopení. Jejich cílem je zajistit Káje co nejšťastnější a nejplnější život. Příběh osvětluje, jak důležité je předcházet nejistotě a nedostatku informací ve školním prostředí prostřednictvím předávání informací a pravidelné komunikace rodiny a školy.
Asistentka pedagoga a vychovatelka Aneta Pompová pochází z vesnice Měrovice nad Hanou. První stupeň základní školy navštěvovala v místní dvoutřídce, jejíž většinu tvořily děti romského etnika. Na druhý stupeň pak dojížděla do základní školy Svatopluka Čecha 586 v Kojetíně. V osmé třídě se zúčastnila soutěže Romano suno a se svým textem zvítězila v literární kategorii. Kdo se pro ni stal důležitou osobou na cestě k seberealizaci? S jakými se setkala bariérami a v čem nakonec našla naplňující uplatnění?
V předchozích dvou dílech třídílného seriálu jsme probrali některé strategie podpory sebedůvěry a vnitřní motivace u žáků a žákyň se speciálními vzdělávacími potřebami, jako jsou sdílení úspěchů dítěte, rozvoj zodpovědnosti, umět požádat ve vhodnou chvíli o pomoc a další. V posledním díle se zaměříme na to, jak mohou vyučující anebo asistenti či asistentky podpořit motivaci žáků, když se potýkají s úkoly, které jsou pro ně nezáživné, nebo když čelí při plnění úkolů opakovaným neúspěchům.