Oddělení vykonává působnost a činnost revizního pracoviště pro oblast školských poradenských služeb podle zákona č. 82/2015 Sb. Oddělení je právnickou osobou zřízenou a pověřenou ministerstvem školství s účinností od 1. září 2016.
Revizní pracoviště bylo zřízeno MŠMT v roce 2016 v souvislosti se zaváděním inkluzivního vzdělávání do praxe. Jeho činnost je upravena v § 16b zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Účelem revize (revize = odborný přezkumný prostředek) je odborné posouzení (re-visio = opětovné prohlédnutí) správnosti úsudku školského poradenského zařízení (dále ŠPZ), dodržení odborných postupů poradenské činnosti ŠPZ a porovnání výstupů jeho poradenské činnosti se skutečným stavem věci.
Cílem revize je vždy podpořit zájem a právo dítěte, žáka nebo studenta ve vzdělávacím procesu.
O výsledku posouzení revizní pracoviště vždy vydá revizní zprávu, jejíž součástí může být i nová zpráva či doporučení podpůrných opatření. V takovém případě nová zpráva nahrazuje revidovanou zprávu nebo doporučení vydané ŠPZ. Revizní zpráva nemá charakter restriktivního opatření vůči ŠPZ, jedná se o odborné posouzení shrnující, zda byl odborný postup ŠPZ a jeho výsledek správný a odpovídající aktuálním vzdělávacím potřebám a možnostem dítěte, žáka, studenta.
Výsledek posouzení žádosti o revizi není rozhodnutím vydaným ve správním řízení, proto jej nelze přezkoumat v přezkumném řízení dle správního řádu.
Pokud žadatel o revizi nebude spokojen s výsledky revizního posouzení, může se obrátit na soud.