logo
Přehled podtémat

Spolupráce asistenta pedagoga a učitele

Vzhledem k pestrosti žáků v heterogenní třídě je nezbytné, aby se učitel střídavě věnoval celé třídě, po část vyučovací hodiny jednotlivým skupinám žáků či individuálně jen žákům některým. Role asistenta pedagoga (druhého pedagoga) je proto klíčová. Jakým způsobem nastavit spolupráci učitele s asistentem pedagoga, jak rozdělit kompetence, jak přistoupit k přípravě do výuky, se dozvíte v této sekci. 

K daným zásadám lze navíc zhlédnout reportáž ze základní školy J. A. Komenského, Karlovy Vary, ve které učitelé realizují vybrané aktivity v rámci tématu spolupráce asistenta pedagoga a učitele. Na reportáž navazuje tématický webinář, ve kterém učitelé účastnící se reportáže reflektují a komentují vybrané ukázky z jejich výuky. 

Reportáž ke shlédnutí

Podívat se na další díl Spolupráce asistenta pedagoga a učitele při podpoře žáků s odlišným mateřským jazykem 

57 Výsledky
Příklady dobré praxe
12.09.2025

Nástup do první třídy je pro děti i jejich rodiny velkou životní změnou. Aby byl tento krok co nejméně stresující a vedl k úspěšnému začlenění do školního prostředí, je důležité zajistit dětem dostatečnou podporu. Proto jsme tématem měsíce Cílem připravovaných opatření je snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a pomoci i těm žákům a žákyním, kteří mají pomalejší start – například kvůli odkladu školní docházky, speciálním vzdělávacím potřebám nebo sociálnímu znevýhodnění.

Příklady dobré praxe
06.08.2025

Jak usnadnit dětem přechod z mateřské školy do školy základní? Jak může asistentská podpora pomoci vyučujícím i samotným žákům a žákyním v období, kdy se vše mění – prostředí, režim, vztahy i nároky? Těmto otázkám se věnuje webinář Role asistentů pedagoga při podpoře adaptace žáků 1. ročníku základní školy, který pod vedením Mgr. Miroslava Vosmika přinesl praktické zkušenosti z praxe dvou učitelek a jedné asistentky pedagoga: Mgr. Aleny Řezníčkové (ZŠ Libouchec) a Mgr. Blanky Jiskrové a asistentky pedagoga Evelíny Neckářové, DiS. (ZŠ Karlovy Vary).

Příklady dobré praxe
26.03.2025

Videohospitace NPI představuje komplexní pohled na spolupráci mezi vyučujícími a asistenty pedagoga ve škole pro žactvo s vysokým stupněm podpůrných opatření. Efektivní součinnost mezi vyučujícími a asistenty je založena na jasně definovaných rolích, otevřené komunikaci a pravidelném plánování. Vytváří tak prostředí, kde se žáci a žákyně cítí podporováni a motivováni k učení. Video poskytuje užitečné informace a inspiraci pro zlepšení spolupráce a je příkladem dobré praxe.

Metodiky NPI ČR
03.12.2024

V úterý 22. října 2024 proběhl v pražském centru DOX už sedmý ročník úspěšné konference „S asistenty k lepší škole“, kterou nejen pro asistenty pedagoga a „jejich“ učitele nebo ředitele pořádá obecně prospěšná společnost Člověk v tísni. Akce, která se konala pod záštitou manželky prezidenta ČR, první dámy Evy Pavlové, obsahovala mnoho zajímavých příspěvků zabývajících se například psychickou odolností asistentů pedagoga nebo přínosy supervize pro asistenty pedagoga. Účastnila se i řada zajímavých hostů z různých úrovní vzdělávání.

Příklady dobré praxe
18.06.2024

Druhý díl seriálu o dobré praxi ze základní školy poblíž Prahy popisuje, jak třídní učitelka a asistentka podporují pozitivní atmosféru ve třídě pomocí spolupráce, flexibilní výuky a individuálního přístupu. Důraz je kladen na pravidelné opakování třídních pravidel, okamžité řešení konfliktů a posilování sebedůvěry žáků a žákyň. Učitelka a asistentka také využívají různé metody pro rozpoznání jejich nálady a přizpůsobení výuky podle jejich potřeb.

Zpět na začátek