logo

Role asistentů pedagoga při podpoře adaptace žáků 1. ročníku základní školy

06.08.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Zřizovatelé škol
Jak usnadnit dětem přechod z mateřské školy do školy základní? Jak může asistentská podpora pomoci vyučujícím i samotným žákům a žákyním v období, kdy se vše mění – prostředí, režim, vztahy i nároky? Těmto otázkám se věnuje webinář Role asistentů pedagoga při podpoře adaptace žáků 1. ročníku základní školy, který pod vedením Mgr. Miroslava Vosmika přinesl praktické zkušenosti z praxe dvou učitelek a jedné asistentky pedagoga: Mgr. Aleny Řezníčkové (ZŠ Libouchec) a Mgr. Blanky Jiskrové a asistentky pedagoga Evelíny Neckářové, DiS. (ZŠ Karlovy Vary).

První třída jako výzva i příležitost 

Adaptace v 1. ročníku ZŠ představuje nejen pro děti a jejich rodiče, ale i pro vyučující a asistenty pedagoga (AP), náročné období. Klíčová je přípravná fáze, spolupráce celého týmu a citlivé vnímání individuálních potřeb každého dítěte. Důležitou roli hraje důvěra mezi vyučujícími a asistenty, sdílení informací a společné plánování. Velký prostor je nutné dávat reflexi jejich spolupráce.

Asistenti pedagoga jako průvodci i opora

Účastnice webináře popsaly konkrétní situace, v nichž je role asistenta/asistentky pedagoga nenahraditelná: pomoc při ranním příchodu, nácvik školních rituálů, podpora při porozumění, nácvik sociálních dovedností a sebeobsluhy, zvládání emocí a dopomoc při navazování vztahů se spolužáky. Asistenti působí jako prostředníci mezi dětmi a okolím, a to nejen při výuce, ale i o přestávkách či v družině.

Spolupráce, která nese ovoce

Z rozhovorů vyplynulo, že nejlépe funguje tým, kde se lidé znají, respektují a vzájemně doplňují. Učitelky i asistentka zdůraznily, že je důležité, aby si vyučující s asistenty dopředu nastavili pravidla, kompetence a komunikační kanály. Pravidelná reflexe a sdílení zkušeností pak zajišťují, že se podpora adaptace neodehrává nahodile, ale cíleně a systematicky.

Webinář popisuje, že zavedení asistentů pedagoga do prvních tříd není jen podpůrným opatřením, ale může zásadně přispět ke kvalitě vzdělávání i celkovému pozitivnímu klimatu třídy. Když dítě zažije v prvních školních měsících pocit bezpečí, přijetí a úspěchu, vytváří si pozitivní vztah ke škole a k učení, který přetrvá i do dalších školních let.


Obsah webináře: 

0:00:00 Úvod: představení tématu a struktura webináře 

0:02:33 Omezení odkladů školní docházky a jeho dopady na adaptaci žáků v 1. ročníku 

0:10:11 Přípravná fáze adaptace 

0:27:45 Realizační fáze adaptace 

0:44:36 Reflexe adaptace 

0:52:10 Zásady efektivní spolupráce učitele a asistenta pedagoga (AP) v 1. ročníku 

1:05:28 Pomoc AP při úpravě výukového prostředí 

1:12:41 Pomoc AP v komunikaci a při vizualizaci 

1:18:55 Pomoc AP při poskytování zpětné vazby 

1:21:29 Pomoc AP při přípravě pomůcek a učebních materiálů 

1:24:15 Pomoc AP při sledování pokroku žáků, při jejich hodnocení a sebehodnocení 

1:33:50 Pomoc AP při vytváření pozitivního klimatu třídy 

1:38:55 Rámec podpory, zdroje pro práci AP a doporučená literatura


Rámec podpory asistentů pedagoga v 1. ročníku ZŠ – shrnutí

1. Porozumění individuálním potřebám všech žáků

2. Provázení žáků všemi fázemi adaptace na školní prostředí

3. Podpora postupného rozvoje samostatnosti a sebedůvěry

4. Příprava a využívání pomůcek pro výuku i podporu žádoucího chování

5. Sociální podpora a dopomoc se zapojením do třídního kolektivu

6. Pomoc vyučujícím s diferenciací výuky

7. Spolupráce s vyučujícími a zákonnými zástupci žáků


Tipy na užitečné materiály a zdroje

Metodické materiály a příručky:

•    Bezoušková, J. a Havlínová, H.: Adaptační období v 1. ročníku základní školy (NPI ČR, 2024) – podrobný průvodce adaptačním obdobím s praktickými tipy pro učitele i asistenty.

•    Gabašová, J. a Vosmik, M.: Asistent pedagoga a klima třídy (RAABE, 2019) – zaměřeno na spolupráci ve třídě a vytváření bezpečného prostředí.

Online zdroje a nástroje:

•    Zapojme všechny: Portál s metodikami, kazuistikami a výukovými materiály pro inkluzivní vzdělávání.

•    Classroomscreen: Nástroj pro vizualizaci režimu dne, tichý signál, semafor, časovač a další funkce pro vedení třídy.

•    Veselá chaloupka – Třídní pravidla: Šablony, piktogramy a podpora pro tvorbu třídních pravidel.

•    ČT Edu: Emoce a prožitky: Videa, pracovní listy a karty emocí vhodné pro práci s dětmi v adaptační fázi.

•    Týnalová – Mapy učebního pokroku: Nástroje pro sledování individuálního rozvoje žáků.

Zdroje k práci s emocemi a klimatem:

•    Všímavec.cz: Inspirace k práci s emocemi ve škole.

•    Societyforall.cz: Plakáty, tipy a zásady pro rozvoj sociálně-emočních dovedností.

•    Pečuj o sebe: Pracovní listy a aktivity pro rozvoj vztahů a duševní pohodu.


Mohlo by Vás zajímat

Tandemová výuka: Když si dvě sednou – příběh přátelství a spolupráce

Jak může tandemová výuka proměnit atmosféru ve třídě? Nahlédněte s námi do světa dvou učitelek, Veroniky a Lucie, které jsou nejen kolegyněmi, ale i nejlepšími kamarádkami. Jejich zkušenost dokazuje, že lidská shoda a vzájemná důvěra jsou pro úspěšný tandem klíčové. Společně v tandemu učily dva roky v první a druhé třídě. Prozkoumejme jejich cestu od prvních krůčků přes proměnu plánování až po praktické tipy, jak se vypořádat s každodenními výzvami.

Reflektivní deník aneb cesta učitele k úspěšné práci s heterogenní třídou

Reflektivní deník Národního pedagogického institutu (NPI) může napomoci k uvědomění si vlastních silných i slabých stránek při práci s heterogenními kolektivy. Je jedním z vhodných nástrojů, které lze použít při přemýšlení o dalším směřování vlastního profesního rozvoje pedagoga či pedagožky. Reflektivní deník navazuje na publikaci Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou, vydanou NPI, která se tomuto tématu věnuje.

Kotvící aktivita pro žáky a žákyně, kteří si chtějí upevnit násobilku Manuál k aktivitě – Násobilka na šachovnici

„Násobilka na šachovnici“ je jednoduchá a efektivní hra na procvičování násobilky a početních operací. Umožňuje zábavné učení, rozvoj logiky a soutěživosti. Lze ji hrát ve třídě, doma i v družině, a to jak na papíře, tak digitálně v Excelu. Může být také vhodnou kotvící aktivitou během hodiny matematiky.