logo

Začleňování dětí s odlišným mateřským jazykem do školního procesu

11.09.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
O tom, jak pomoci dětem v adaptaci do školního procesu jsme pro vás připravili rozhovor s Lenkou Russnákovou, zkušenou asistentkou pedagoga a zároveň učitelkou češtiny jako druhého jazyka, která sdílí své postřehy z praxe.



Úspěch žáků a žákyní s OMJ nezávisí jen na jejich jazykových schopnostech, ale především na podpoře a ochotě školy vytvářet prostředí, kde se cítí přijati a motivováni. Role asistentů/tek a vyučujících je klíčová – právě oni mohou být mostem mezi žákem, třídou a školou.


Video přináší inspiraci a praktické zkušenosti s prací se žáky a žákyněmi s odlišným mateřským jazykem. Ukazuje, jak velký vliv mohou mít asistenti/tky na začlenění dětí do kolektivu a na jejich úspěch ve škole. Zdůrazňuje, že podpora nemusí být jen o „překládání“, ale i o vytváření pocitu bezpečí, trpělivém vysvětlování a spolupráci s vyučujícími i rodiči. Ve větší míře se věnuje své praxi učitelky češtiny jako druhého jazyka.

Ve videu zazní konkrétní příklady – jak pomoci dětem při prvních hodinách, jak vysvětlovat nové pojmy, jak pracovat s obrázky či gesty a jak podporovat jejich sebevědomí drobnými úspěchy. Na konci videa najdete konkrétní tipy, jak v jednotlivých předmětech uzpůsobit podporu pro žáky s OMJ, a jako bonus jsou k dispozici příklady stmelovacích aktivit, které můžete jednoduše použít.

Rozhovor obsahuje sdílení dobré praxe, vznikl v roce 2023. Od 1. 9. 2025 mají nárok na jazykovou podporu i žáci, kteří mají české občanství, ale mají obdobnou potřebu podpory při začleňování jako žáci cizinci.


Mohlo by Vás zajímat

Společný start: jak nastavit komunikaci s rodiči dětí s OMJ

Motto: „Dobrý začátek stojí na důvěře a jasné komunikaci.“

Kulatý stůl NPI ČR: Modely bezplatné jazykové přípravy žáků s OMJ

Bezplatná jazyková příprava žactva s odlišným mateřským jazykem (OMJ) je zásadním nástrojem pro jejich úspěšné začlenění do českého vzdělávacího systému. Na kulatém stole pořádaném NPI dne 12. května 2025 byly prezentovány tři základní modely jazykové přípravy a konkrétní příklady jejich uplatnění v praxi na základních školách.

Letní aktivity pro děti s OMJ – kde hledat příměstské tábory i jazykovou podporu?

Článek čtenáři poskytne informace o letních aktivitách pro žáky s OMJ v jednotlivých krajích.

Zobrazit další články