logo

Volnočasové kluby jako bezpečné místo ve škole

10.09.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Rodiče
Jak umožnit žákyním a žákům smysluplně a bezpečně trávit volný čas a dát jim prostor pro seberealizaci? Jednou z možností je volnočasový „otevřený“ klub – prostor přímo ve škole, který je přístupný všem žákům bez ohledu na věk či školní úspěšnost. Ti zde mohou dobrovolně a bez tlaku dělat to, co právě potřebují: odpočívat, pokecat si, realizovat vlastní nápady nebo se zapojovat do společných aktivit. Takový klub není jen místem pro trávení volného času, ale i pro objevování nových možností, vztahů a dovedností.
Obrázek článku

Nově zpracovaná metodika, která vznikla v rámci projektu Podpora rovných příležitostí při NPI, nabízí školám praktický návod, jak takový klub krok za krokem připravit a zapojit do života školy. Vychází z principů nízkoprahových zařízení pro děti a mládež (NZDM), ale přizpůsobuje je školnímu prostředí. Zaměřuje se na konkrétní kroky: jak definovat cíle klubu, jak pracovat s pravidly a docházkou. Věnuje se doporučené podobě řádu klubu, formám dokumentace i tomu, jak aktivně zapojit žáky do vytváření programu nebo vybavení prostoru. Nechybí ani doporučení, jak se připravit na náročné situace, které mohou v klubu nastat.

Součástí metodiky je také praktický checklist – přehledný soupis toho, na co při zakládání a vedení klubu nezapomenout. Umožní školám snadno se zorientovat a naplánovat kroky podle vlastních možností.

Metodiku i checklist můžete volně využít při plánování nového klubu nebo rozvoji již existujících aktivit.

Stáhněte si metodiku Volnočasový klub jako bezpečné místo ve škole.pdf i checklist a nechte se inspirovat!