Ve třídě, kde se video natáčelo, se v rámci přírodopisu vyučuje jedna ze dvou hodin v týdnu tandemově. V této lekci byl však tandem hodiny dvě, protože se jednalo o praktika. Tandemovou výuku mají děti dále v chemii, dějepise a informatice. Video bylo natočeno v červnu 2024, v 8. ročníku a bylo přítomno 22 žáků. V ukázce můžete sledovat, jak si oba učitelé vhodně rozdělují své role a díky různým pohledům na stejnou věc nabízejí dětem více možností, jak probíranou látku pochopit. Velmi dobře také zohledňují wellbeing dětí a dbají na vhodně nastavený časový harmonogram hodiny.
Ve videu je možné pozorovat také některé prvky z Desatera zásad pro úspěšnou práci učitele s heterogenní třídou (ve videu zkráceně Desatero), díky kterým lze vytvořit příjemné třídní klima.
Desatero shrnuje postupy, jak ve třídě vytvořit bezpečné třídní klima a otevřené vyučovací podmínky, které vyhovují většině žáků a žákyň.
Obsah videa:
0:02 Představení tandemové výuky. Téma: Identifikace svalů.
0:40 Propojení s Desaterem úspěšné práce s heterogenní třídou.
1:03 Společná příprava vyučujících. Oba učitelé se domlouvají na struktuře, rozvržení hodiny a evaluaci. Připravují pomůcky, metodiku, rozdělují výuku na teoretickou a praktickou část, domlouvají se na svých rolích. Cílem hodiny je identifikace a pojmenování hlavní svalové skupiny zapojené při různých typech cviků.
11:41 Ukázka společně vedené hodiny. Představení hodiny včetně pomůcek a tipů aktivit. Zadávání instrukcí podle zásady 2 Desatera.
14:17 Ukázka vytváření pestrých učebních situací dle zásady 5 Desatera. Praktická část výuky probíhá jak ve třídě, tak na chodbě školy, aby měly děti dostatek prostoru pro zadané aktivity.
15:55 Učitelé se ujišťují, že děti pochopily zadání úkolu, což reflektuje zásada 6 Desatera. Společně opakují zadané cviky a pomáhají je dětem zaznamenávat do pracovních listů za použití učebnice.
19:22 Probíhá společná kontrola úkolu a zároveň je vysvětlována probíraná látka.
24:09 Ukázky využití práce s portfolii viz zásada 1 Desatera.
24:33 Společná reflexe mezi učiteli a shrnutí hodiny včetně splnění cílů. Zhodnocení toho, co se povedlo a nepovedlo a co bude třeba ještě zopakovat. Zaměření se na to, s čím měli žáci a žákyně problém a co bude potřeba vysvětlit jiným způsobem.
28:20 Zhodnocení výhod a přínosů tandemové výuky.
Infobox
V publikaci je možné najít praktické tipy a pomůcky do výuky. Desatero je zdarma ke stažení na stránkách www.zapojmevsechny.cz.
Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou | Zapojmevšechny.cz
Doporučená literatura:
Beran, V., Doležilová, V., Krűgerová, K., Šafránková, K. (2016). ZŠ Kunratice. Kolegiální podpora formou párové výuky. Nadační fond České bankovní asociace na podporu vzdělávání.
Košťálová, H. (2015). Scénář 3S: forma kolegiální podpory. 1. vydání. Nový Jičín: Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum, Nový Jičín, příspěvková organizace. ISBN 978-80-87744-12-3. Dostupné z: Detail produktu: Scénář 3S forma kolegiální pod… – Databáze výstupů projektů OP VK (op-vk.cz)
Spilková, V., Tomková, A., Mazáčová, N. a Poche, Kargerová, J. (2015). Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Retida spol. s r.o.. ISBN: 978-80-7290-832-5.
Tomková, A., Hejlová, H., Procházka, M., Najmonová, M. (2020). Spolupráce učitele s dalšími odborníky v realitě společného vzdělávání. České Budějovice. ISBN 978-80-7394-980-8 elektronická verze.
Zitková, H., Hezká, M., VÍT, M. (2021). Tandemová výuka: Moravskoslezský kraj, IKAP.
Přečtěte si také rozhovor s tandemovým týmem dvou učitelek ze základní školy v pražských Kunraticích: Tandemová výuka? Nás i děti učí radosti ze spolupráce a rozhovor s Vítem Beranem, ředitelem ZŠ Kunratice, který představuje výhody tandemové výuky v heterogenních třídách. Podívat se můžete i na reportáž, jak vést tandemovou výuku: Víc hlav víc ví a na 1. díl ukázky hodiny přírodopisu v 8. třídě v tandemovém provedení. Nechte se při své práci inspirovat deseti zásadami pro práci učitele v heterogenní třídě s řadou konkrétních tipů do výuky!
Následující text je čtvrtým dílem ze seriálu, kde najdou učitelky a učitelé mateřských škol inspiraci, jak vytvářet bezpečné klima v prostředí heterogenní třídy. V tomto dílu seriálu navazujeme na desátou zásadu z Desatera úspěšné práce s heterogenní třídou pro základní školy. Seznámíme se s kroky, které napomáhají při nastavování žádoucího chování u dětí, při budování blízkých vztahů a bezpečného klimatu třídy. Popíšeme si, kdy a jak učitelka či učitel zavádí pravidla společně s dětmi. Jakým způsobem využívá pozitivních vzorců a situací k podpoře žádoucího chování jako účinnou a přirozenou formu učení i jakým způsobem podporuje děti v samostatném řešení konfliktních situací.
Národní pedagogický institut přináší 1. díl ukázky tandemové výuky na 2. stupni ZŠ Kunratice, která navazuje na rozhovor s tamním ředitelem Vítem Beranem. Dozvíte se, proč učit v tandemu nebo jak s tandemovým učením začít. Zjistíte, čím je druhý vyučující ve třídě pro žáky a žákyně přínosem a jak je výuka díky tomu obohacena.
Národní pedagogický institut uvádí rozhovor s Vítem Beranem, ředitelem ZŠ Kunratice, který představuje výhody tandemové výuky v heterogenních třídách. V rozhovoru se mimo jiné dozvíte, jak tandemovou výuku ve škole zavést, jak ji podpořit nebo jak ji financovat.