Tématem měsíce září 2025 je Role asistentů a asistentek pedagogů v 1. třídě. Přinášíme souhrn materiálů, které Vás mohou inspirovat a pomoci Vám při výuce.
Přítomnost asistenta/tky pedagoga (dále AP) v první třídě může být klíčovým faktorem pro to, aby se děti cítily přijímané, měly dostatečný prostor pro vlastní tempo učení a aby jejich start do školní docházky nebyl frustrující, ale naopak motivující. Pokud se podaří nastavit spolupráci mezi vyučujícími a AP promyšleně a v souladu s legislativními parametry, může tento krok významně přispět k větší rovnosti šancí už od počátku školní docházky.
Podívejte se také! Jak si nastavit fungující spolupráci mezi vyučujícími a AP se dozvíte z webináře Role asistentů pedagoga při podpoře adaptace žáků 1. ročníku základní školy.
Velmi prakticky k tomuto období přistupují prezenční semináře pro AP v 1. ročníku, které nabízí všechna krajská pracoviště NPI. Semináře jsou osmihodinové, přístupné všem zájemcům a zájemkyním s cílem pomoci AP uchopit tuto fázi vývoje dětí s maximální jistotou. Vybrat si lze z následující nabídky.
Stejné téma speciálně pro AP v 1. ročníku nabízí NPI v devadesáti minutách i online. Webinář je praktický, interaktivní a dostupný online – odkudkoliv. Vybrat si můžete z těchto termínů.
Pro asistenty pedagoga nabízí NPI ve vybraných regionech kombinované Studium pedagogiky jako kvalifikační studium. Podívejte se na stávající nabídku.
Efektivní spolupráci mezi AP a vyučujícími lze najít také na středních školách. Objevte, jak se daří podporovat žáky a žákyně s kombinovanými vadami na Středním odborném učilišti Martin. V příspěvku najdete autentické příběhy i praktické nápady, které můžete využít ve své škole.
Svá specifika má také práce AP při podpoře žáků a žákyní s odlišným mateřským jazykem (dále OMJ). Získejte praktické tipy z hodin českého jazyka a přírodovědy pohledem vyučujících i odborníků ze ZŠ J. A. Komenského v Karlových Varech:
Další inspiraci a ověřené tipy přináší praxe ze ZŠ Kutná Hora, Kamenná stezka 40, kde se můžete podívat do hodiny občanské výchovy:
Jak podpořit žáky s OMJ, aby uspěli ve škole?
Podívejte se na video plné inspirace a praktických zkušeností s prací s žáky a žákyněmi s OMJ. Uvidíte, jak mohou AP a vyučující být mostem mezi žákem/žákyní a třídou, vytvářet pocit bezpečí, podporovat sebevědomí a přizpůsobovat výuku tak, aby byla pro všechny motivující. Součástí jsou konkrétní tipy, stmelovací aktivity i příklady z hodin češtiny jako druhého jazyka.
Nabídka vzdělávání NPI pro práci s žáky a žákyněmi s OMJ
Připojte se k webináři pro AP a zjistěte, jak efektivně začleňovat žáky a žákyně s OMJ a získejte praktické tipy, strategie a prostor pro sdílení zkušeností z praxe.
Podporu pro AP nabízí také nevládní nezisková organizace Člověk v tísni, která nabízí kurzy v online i prezenční podobě.
Obdobnou podporu nabízí také nevládní nezisková organizace META, o. p. s., která poskytuje zdarma praktickou příručku pro ZŠ.
Další informace k práci AP můžete najít na stránkách Portál pro školní asistenty a asistentky pedagogů, který se na tuto profesi dlouhodobě zaměřuje a nabízí podporu a informace nejen pro AP, ale i pro školy, vyučující a rodiče.
Na měsíc květen bychom vám chtěli nabídnout e-learningové kurzy, které se zaměřují na žáky a žákyně se sociálním znevýhodněním, na porozumění náročnému chování u dětí a na podporu nadání.
Tématem měsíce dubna 2025 je Tandemová výuka. Přinášíme souhrn materiálů, které Vás mohou inspirovat a pomoci Vám při výuce.
Tématem měsíce března 2025 je Wellbeing. Přinášíme souhrn materiálů, které Vás mohou inspirovat a pomoci Vám při výuce.