Video navazuje na 3. díl, který obsahuje rozhovory odborného pracovníka institutu s ředitelkou, pedagožkou a asistentkami pedagoga ZŠ Kutná Hora, Kamenná stezka 40, a také videohospitace z hodiny občanské výchovy na 2. stupni.
Struktura videa:
00:00:06 Pracovník institutu Miroslav Vosmik představuje ředitelku ZŠ Kutná Hora, Kamenná stezka 40 Andreu Melechovou Ruthovou a Michaelu Stoilovou, metodičku a lektorku školy Cyril Mooney. Hlavní téma webináře: role asistenta pedagoga při sociálním začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem (dále: OMJ).
00:04:34 Ukázka vytipovaných témat týkajících se asistentů pedagoga. Důraz na téma sociální začleňování žáků s OMJ.
00:06:17 Ukázka a vysvětlení pilířů podpory při sociálním začleňování žáků.
00:08:00 Ředitelka základní školy Ruthová hovoří o využívání těchto pilířů v praxi. Jak s nimi pracují ve škole a jak tuto práci dále propojují s nízkoprahovým Centrem Maják.
00:20:02 Ukázka vyučovací hodiny občanské výchovy v 6. ročníku, kde jsou žáci nadaní, s OMJ, se speciálními vzdělávacími potřebami, a kterou vede vyučující Věra Jelínková. Přestavení úvodních aktivit motivujících žáky ke vzájemné spolupráci a naslouchání. Ukázku rozebírají hosté ve studiu.
00:24:56 Pokračující ukázka vyučovací hodiny občanské výchovy v 6. ročníku: asistentka pedagoga Lenka Klečáková rozděluje žáky do skupin pomocí metody eduScrum. Žáci pracují se státními symboly čtyř národností, které jsou zastoupené ve třídě. Ukázku opět rozebírají hosté ve studiu.
00:30:06 Diskuze žáků nad společnými úkoly a důrazem na aktivizaci všech žáků a opakování zadání dle potřeby žáků. Následuje diskuze ve studiu. Ukázka společných pravidel ve třídě:
00:40:40 Prezentace skupinové práce a reflexe této aktivity ze strany ředitelky školy.
00:52:48 Ukázka závěrečného hodnocení v kruhu, kdy se žáci navzájem hodnotí a vyjadřují se k tomu, jak se jim vyučovací hodina líbila a jak se v ní cítili. Následuje komentář ředitelky školy s důrazem na důležitost zpětné vazby u všech žáků.
00:58:33 Ředitelka školy mluví o vytváření bezpečného pracovního prostředí, které je třeba pro všechny žáky v heterogenní třídě zajistit. Nabízí se nechat žáky vždy pouze v jejich kmenové třídě, kde jsou vyvěšena pravidla třídy, je zajištěna technika, je možnost využít druhého pedagoga a žáci se zde cítí pohodlně.
01:02:03 Představení podpůrných mechanismů, které slouží k podpoře předškolního vzdělávání při sociálním začleňování žáků, dále ke spolupráci celého pedagogického sboru ve prospěch školy nebo k budování důvěry mezi školou a rodiči.
01:26:34 Přehled doporučení pro asistenty pedagoga a tipy, jak pomáhat žákům při sociálním začleňování s důrazem na ukrajinské žáky.
01:36:45 Ukázky a představení volnočasových aktivit nízkoprahového zařízení pro děti a mládež Centrum Maják a seznámení s projektem Naproti dětem z Ukrajiny. Diskuze nad střídáním neorganizovaných a organizovaných aktivit.
01:42:07 Seznámení s činnostmi nízkoprahových klubů Maják a Kotva, se kterými úzce spolupracují ukrajinské asistentky pedagoga, které ukrajinské žáky motivují k docházce do klubů.
01:49:07 Vedoucí Centra Maják Petr Seidl představuje pravidla nízkoprahových klubů, která dávají dětem pocit bezpečí a diskutuje s pracovníkem institutu o důležitosti individuální podpory každého dítěte.
01:50:36 Představení organizace Cyril Mooney Education, z.s., která rozvíjí tzv. hodnotové vzdělávání.
01:56:29 Odkazy a zdroje k tématu.
Česko už dávno není uzavřeným státem izolovaným od zbytku světa, ve třídách se tak můžete setkat i s dětmi cizích národností. Jejich začlenění někdy komplikují předsudky a stereotypy, o kterých je s žáky potřeba hovořit. S rozvíjením tolerance mohou třídám pomoci například speciální aktivity a hry.
Věděli jste, že literární skupina efektivně podporuje rozvoj čtenářských dovedností u žáků s jazykovou bariérou? Naše metodika ukazuje asistentům pedagoga i učitelům, jak zavést třífázový model učení a metodu pětilístek do řízené výuky žáků na druhém stupni.
Nechte se inspirovat naším vzorovým plánem pedagogické podpory (PLPP) pro žáky s odlišným mateřským jazykem (OMJ) na 2. stupni ZŠ. (ilustrační foto | FOTO: Freepik.com)