Foto zdroj: Freepik
Vzdělávání hraje klíčovou roli v integraci mladých lidí do společnosti, platí to samozřejmě i pro studující s odlišným mateřským jazykem. Aby mohli plně rozvinout svůj potenciál a aby mohla naše společnost plně tento potenciál využít, je nezbytné, aby jim byl poskytnut přístup ke kvalitnímu středoškolskému vzdělání a zároveň aby dostávali odpovídající jazykovou podporu. Jazyková bariéra by neměla být pro studující, kteří vynikají v matematice nebo přírodních vědách, překážkou na cestě k odbornému vzdělávání, k maturitě, k dalšímu specializovanému studiu nebo profesnímu uplatnění. Proto je důležité systematicky podporovat výuku češtiny jako druhého jazyka na středních školách.
Střední školy hrají důležitou roli v tom, aby se naše společnost posouvala ke společnosti vzdělanostní. Kurikulum češtiny jako druhého jazyka nabízí jedno z možných řešení, jak efektivně pomoci studujícím s odlišným mateřským jazykem uspět u maturity a dát jim možnost pokračovat ve studiu na vysoké škole, a tedy získat vyšší vzdělání a vyšší kvalifikaci. Investici do jazykového vzdělávání vnímáme jako investici do budoucnosti – nejen těchto studujících, ale celé naší společnosti.
České střední školy se stále více setkávají se studujícími, kteří pocházejí z jazykově odlišného prostředí. Ti často zvládají běžnou komunikaci v češtině, avšak akademický jazyk potřebný pro výuku a složení maturitní zkoušky pro ně představuje výzvu. Proto je klíčové nabídnout jim systematickou jazykovou podporu, která jim usnadní nejen studium, ale i další integraci do české společnosti a plné využití jejich studijního potenciálu.
Kurikulum navazuje na úspěšný model Kurikula češtiny jako druhého jazyka pro základní školy, jde o vzdělávací podpůrný nástroj, který je určený všem středním školám s maturitou. Vznikl na základě spolupráce odborníků na vzdělávání, metodiků a vyučujících středních škol. Úkolem Kurikula je podpořit efektivní systém podpory studujících s odlišným mateřským jazykem v procesu osvojování češtiny jako druhého jazyka na středních školách.
Pokud se střední školy věnují výuce češtiny jako druhého jazyka, přináší to výhody nejen samotným studujícím, ale i vyučujícím a školním kolektivům:
Provází vyučující výukou tak, aby byla efektivní a cílená. Speciální důraz je kladen na:
Tip:
Stáhněte si Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro gymnázia a střední odborné vzdělání s maturitou.pdf!
Další metodickou podporou pro vyučující, kteří učí studující s odlišným mateřským jazykem na střední škole, je praktická příručka Od nápadu k textu: Průvodce výukou psaní textů na střední škole, která pomáhá vyučujícím připravit studující na písemnou část maturitní zkoušky. Velkou výhodou této publikace je, že je určena pro výuku v heterogenní třídě, kde se studující s různou jazykovou úrovní mohou rozvíjet společně, tj. je určena všem studujícím – i rodilým mluvčím.
Ministerstvo školství připravilo tento leták jako přehled podpůrných aktivit pro začleňování dětí, žáků a žákyň cizinců do vzdělávání. Učitelé a učitelky zde najdou informace o personální a jazykové podpoře v MŠ, ZŠ a SŠ, včetně pozic jako dvojjazyčný asistent či speciální pedagog. Nechybí ani přehled možností bezplatné jazykové přípravy. Využijte dostupné nástroje pro podporu integrace žáků.
Materiál vytvořený pro nově příchozí mladé tak, aby jim pomohl v orientaci v systému českých škol, ale i v možnostech vstupu na český pracovní trh. Materiál obsahuje grafiku pro pochopení vztahů a provazeb v českém vzdělávacím a pracovním systému.
NPI pro vás připravilo celostátní webináře zaměřené na podporu žáků s odlišným mateřským jazykem. Nabízíme pestrou škálu témat, která reflektují aktuální potřeby praxe.