Jazyk jako most: Proč je podpora studujících s odlišným mateřským jazykem na středních školách nezbytná

Jazyk jako most: Proč je podpora studujících s odlišným mateřským jazykem na středních školách nezbytná

19.02.2025
Mgr. Markéta Slezáková
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Text se zaměřuje na důležitost podpory studujících s odlišným mateřským jazykem na středních školách, zejména prostřednictvím výuky češtiny jako druhého jazyka. Zdůrazňuje roli škol v jejich integraci do vzdělávacího systému a společnosti, přičemž klade důraz na systematickou jazykovou podporu jako klíčový faktor akademického úspěchu a profesního uplatnění. Představuje Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro střední školy jako efektivní nástroj pro usnadnění výuky a přípravy na maturitu.
Obrázek článku

Foto zdroj: Freepik

Proč je důležité podporovat na středních školách studující s odlišným mateřským jazykem? 

Vzdělávání hraje klíčovou roli v integraci mladých lidí do společnosti, platí to samozřejmě i pro studující s odlišným mateřským jazykem. Aby mohli plně rozvinout svůj potenciál a aby mohla naše společnost plně tento potenciál využít, je nezbytné, aby jim byl poskytnut přístup ke kvalitnímu středoškolskému vzdělání a zároveň aby dostávali odpovídající jazykovou podporu. Jazyková bariéra by neměla být pro studující, kteří vynikají v matematice nebo přírodních vědách, překážkou na cestě k odbornému vzdělávání, k maturitě, k dalšímu specializovanému studiu nebo profesnímu uplatnění. Proto je důležité systematicky podporovat výuku češtiny jako druhého jazyka na středních školách.


Role středních škol v podpoře studujících s odlišným mateřským jazykem

Střední školy hrají důležitou roli v tom, aby se naše společnost posouvala ke společnosti vzdělanostní. Kurikulum češtiny jako druhého jazyka nabízí jedno z možných řešení, jak efektivně pomoci studujícím s odlišným mateřským jazykem uspět u maturity a dát jim možnost pokračovat ve studiu na vysoké škole, a tedy získat vyšší vzdělání a vyšší kvalifikaci. Investici do jazykového vzdělávání vnímáme jako investici do budoucnosti – nejen těchto studujících, ale celé naší společnosti.

České střední školy se stále více setkávají se studujícími, kteří pocházejí z jazykově odlišného prostředí. Ti často zvládají běžnou komunikaci v češtině, avšak akademický jazyk potřebný pro výuku a složení maturitní zkoušky pro ně představuje výzvu. Proto je klíčové nabídnout jim systematickou jazykovou podporu, která jim usnadní nejen studium, ale i další integraci do české společnosti a plné využití jejich studijního potenciálu.


Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro gymnázia a střední odborné vzdělávání s maturitou

Kurikulum navazuje na úspěšný model Kurikula češtiny jako druhého jazyka pro základní školy, jde o vzdělávací podpůrný nástroj, který je určený všem středním školám s maturitou. Vznikl na základě spolupráce odborníků na vzdělávání, metodiků a vyučujících středních škol. Úkolem Kurikula je podpořit efektivní systém podpory studujících s odlišným mateřským jazykem v procesu osvojování češtiny jako druhého jazyka na středních školách.


Výhody pro studující a vyučující 

Pokud se střední školy věnují výuce češtiny jako druhého jazyka, přináší to výhody nejen samotným studujícím, ale i vyučujícím a školním kolektivům:

  • Studující mají možnost lépe porozumět učivu, zlepšit své jazykové dovednosti a uspět u maturity. Díky tomu mají vyšší šance na další studium či uplatnění na trhu práce.
  • Vyučujícím nabízí Kurikulum způsoby, jak pracovat se třídou, ve které jsou studující s odlišným mateřským jazykem, jak je motivovat a jak efektivně plánovat výuku, které se studující s odlišným mateřským jazykem účastní.
  • Školním kolektivům přináší zlepšení sociální soudržnosti a lepší vzájemné porozumění mezi studujícími různých národností.


Jak konkrétně nové Kurikulum pomáhá? 

Provází vyučující výukou tak, aby byla efektivní a cílená. Speciální důraz je kladen na:

  • rozvoj všech jazykových dovedností (mluvení, čtení, psaní, poslech);
  • postupné zvládnutí odborného jazyka jednotlivých předmětů;
  • praktické návody, jak studující postupně připravovat na maturitu a možnost dále se vzdělávat.





Příručka Od nápadu k textu: Průvodce výukou psaní textů na střední škole

Další metodickou podporou pro vyučující, kteří učí studující s odlišným mateřským jazykem na střední škole, je praktická příručka Od nápadu k textu: Průvodce výukou psaní textů na střední škole, která pomáhá vyučujícím připravit studující na písemnou část maturitní zkoušky. Velkou výhodou této publikace je, že je určena pro výuku v heterogenní třídě, kde se studující s různou jazykovou úrovní mohou rozvíjet společně, tj. je určena všem studujícím – i rodilým mluvčím.



Mohlo by Vás zajímat

Nastartuj se v Česku – nová příručka pro cizince 15+ (kvalifikační rádce)

Materiál vytvořený pro nově příchozí mladé tak, aby jim pomohl v orientaci v systému českých škol, ale i v možnostech vstupu na český pracovní trh. Materiál obsahuje grafiku pro pochopení vztahů a provazeb v českém vzdělávacím a pracovním systému.

Nabídka celostátních webinářů – oblast podpory dětí a žáků s OMJ a cizinců - jaro 2025

NPI pro vás připravilo celostátní webináře zaměřené na podporu žáků s odlišným mateřským jazykem. Nabízíme pestrou škálu témat, která reflektují aktuální potřeby praxe.

Zobrazit další články