Foto zdroj: Freepik
Vzdělávání hraje klíčovou roli v integraci mladých lidí do společnosti, platí to samozřejmě i pro studující s odlišným mateřským jazykem. Aby mohli plně rozvinout svůj potenciál a aby mohla naše společnost plně tento potenciál využít, je nezbytné, aby jim byl poskytnut přístup ke kvalitnímu středoškolskému vzdělání a zároveň aby dostávali odpovídající jazykovou podporu. Jazyková bariéra by neměla být pro studující, kteří vynikají v matematice nebo přírodních vědách, překážkou na cestě k odbornému vzdělávání, k maturitě, k dalšímu specializovanému studiu nebo profesnímu uplatnění. Proto je důležité systematicky podporovat výuku češtiny jako druhého jazyka na středních školách.
Střední školy hrají důležitou roli v tom, aby se naše společnost posouvala ke společnosti vzdělanostní. Kurikulum češtiny jako druhého jazyka nabízí jedno z možných řešení, jak efektivně pomoci studujícím s odlišným mateřským jazykem uspět u maturity a dát jim možnost pokračovat ve studiu na vysoké škole, a tedy získat vyšší vzdělání a vyšší kvalifikaci. Investici do jazykového vzdělávání vnímáme jako investici do budoucnosti – nejen těchto studujících, ale celé naší společnosti.
České střední školy se stále více setkávají se studujícími, kteří pocházejí z jazykově odlišného prostředí. Ti často zvládají běžnou komunikaci v češtině, avšak akademický jazyk potřebný pro výuku a složení maturitní zkoušky pro ně představuje výzvu. Proto je klíčové nabídnout jim systematickou jazykovou podporu, která jim usnadní nejen studium, ale i další integraci do české společnosti a plné využití jejich studijního potenciálu.
Kurikulum navazuje na úspěšný model Kurikula češtiny jako druhého jazyka pro základní školy, jde o vzdělávací podpůrný nástroj, který je určený všem středním školám s maturitou. Vznikl na základě spolupráce odborníků na vzdělávání, metodiků a vyučujících středních škol. Úkolem Kurikula je podpořit efektivní systém podpory studujících s odlišným mateřským jazykem v procesu osvojování češtiny jako druhého jazyka na středních školách.
Pokud se střední školy věnují výuce češtiny jako druhého jazyka, přináší to výhody nejen samotným studujícím, ale i vyučujícím a školním kolektivům:
Provází vyučující výukou tak, aby byla efektivní a cílená. Speciální důraz je kladen na:
Tip:
Stáhněte si Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro gymnázia a střední odborné vzdělání s maturitou.pdf!
Další metodickou podporou pro vyučující, kteří učí studující s odlišným mateřským jazykem na střední škole, je praktická příručka Od nápadu k textu: Průvodce výukou psaní textů na střední škole, která pomáhá vyučujícím připravit studující na písemnou část maturitní zkoušky. Velkou výhodou této publikace je, že je určena pro výuku v heterogenní třídě, kde se studující s různou jazykovou úrovní mohou rozvíjet společně, tj. je určena všem studujícím – i rodilým mluvčím.
Materiál vytvořený pro nově příchozí mladé tak, aby jim pomohl v orientaci v systému českých škol, ale i v možnostech vstupu na český pracovní trh. Materiál obsahuje grafiku pro pochopení vztahů a provazeb v českém vzdělávacím a pracovním systému.
NPI pro vás připravilo celostátní webináře zaměřené na podporu žáků s odlišným mateřským jazykem. Nabízíme pestrou škálu témat, která reflektují aktuální potřeby praxe.