logo
logo
PODCAST 7. díl: Co by dobrému asistentovi pedagoga nemělo chybět?

PODCAST 7. díl: Co by dobrému asistentovi pedagoga nemělo chybět?

01.04.2021
Autorský tým APIV B
Učitel/učitelka
Asistent/ka pedagoga
S lektorem Nové školy a učitelem z Pedagogické fakulty Zbyňkem Němcem o tom, jak je důležité umět vybrat toho správného asistenta pedagoga a kde takového člověka hledat. Speciální pedagog a bývalý asistent pedagoga Zbyněk Němec dnes jako lektor školí budoucí asistenty a jejich spolupracující učitele. V rámci organizace Nová škola a jejího dceřiného webu asistentpedagoga.cz udílí cenné rady ohledně toho, kdo a jak se může stát asistentem pedagoga.  

Zdroj: Autorský tým APIV B

Počet asistentů pedagoga ve třídách českých škol se za posledních 7 let více než ztrojnásobil a toto číslo bude bezpochyby nadále růst. Mnoho ředitelů škol proto hledá nové asistenty a mnohdy tápe v tom, kde takové pedagogické pracovníky hledat a jakými kritérii se při výběru řídit. 

PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., je speciální pedagog a vyučující na Pedagogické fakultě Karlovy Univerzity. Sám před lety začínal právě jako asistent pedagoga, posléze se této problematice věnoval jako pracovník Speciálně pedagogického centra a také v rámci výzkumu na Pedagogické fakultě UK. Své bohaté zkušenosti zúročil v mnoha publikacích zaměřených na práci asistentů i jako lektor kurzů organizace Nová škola, o.p.s


Tip: 

Nová škola, o.p.s., nabízí kromě webového portálu asistentpedagoga.cz, kde se mohou jak sami asistenti, tak spolupracující učitelé a ředitelé škol dozvědět víc o práci asistentů pedagoga i kritériích, která by měli tito pedagogičtí pracovníci splňovat, i kvalifikační kurzy pro ty asistenty, kteří zatím nemají potřebné vzdělání.

Více na webových stránkách společnosti nebo Petra Chmelařová, petra.chmelarova@novaskolaops.cz, tel.: 775 515 350 

Zájemci si mohou vybrat také z celé řady dalších seminářů, zaměřených mj. na zavedení pozice asistenta pedagoga na školách, inkluzivní školu, spolupráci učitele a asistenta pedagoga, redukci bariér a podporu vzdělávání v sociálně znevýhodněných rodinách, v nabídce jsou také kazuistické zkušenostní semináře či například kurzy zaměřené na podporu čtenářství. 

Více Veronika Zelinková, veronika.zelinková@novaskolaops.cz, tel.: 774 580 591

Jakékoliv dotazy k tématu můžete zasílat do poradny portálu asistentpedagoga.cz.


Doporučená literatura:

HÁJKOVÁ, V. A KOL. (2018). Asistent pedagoga. Profese utvářená v dialogu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

NĚMEC, Z. (2014). Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Nová škola.

NĚMEC, Z., ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ, K., HÁJKOVÁ, V. (2014). Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha, Pedagogická fakulta UK.

NĚMEC, Z., MARTINOVSKÁ, P. (2018) Asistent pedagoga v mateřské škole. Praha: Raabe. 

TEPLÁ, M., NĚMEC, Z. A FELCMANOVÁ, L. (2019). Asistent pedagoga. Praha: Verlag Dashöfer.


Další informace:

Zákon o pedagogických pracovnících a příslušné vyhlášky k zákonu o pedagogických pracovnících č. 563/2004 Sb. Zákon o pedagogických pracovnících, MŠMT ČR (msmt.cz)

Mohlo by Vás zajímat

Pozitivní motivace a stanovení hranic: Jak asistentka pedagoga podporuje žáka s ADHD ve vzdělávání – díl I.

Tomík, žák 1. ročníku základní školy s diagnózou ADHD, měl přidělenou asistentku pedagoga, aby mu byla poskytnuta potřebná podpora ve vzdělávání a adaptaci na školní prostředí. Kvůli pandemii Covid-19 probíhala počáteční interakce s asistentkou virtuálně, což představovalo výzvu pro obě strany. Po návratu do školy se Tomík a jeho asistentka adaptovali na společnou práci, přičemž bylo nutné Tomíka naučit respektovat pravidla. Využití pozitivní motivace vedlo ke zlepšení Tomíkova chování.

Spolupráce asistenta a učitele při poskytování podpory žáků s odlišným mateřským jazykem – 1. díl

Národní pedagogický institut ČR spolu s UNICEF přináší první část videoseriálu zaměřeného na spolupráci mezi asistenty pedagoga, ukrajinskými asistenty a učiteli při podpoře žáků z Ukrajiny. Jak připravovat výukové hodiny pro tyto žáky? Praktické tipy najdete ve videohospitaci z hodin výuky českého jazyka a přírodovědy v ZŠ J. A. Komenského v Karlových Varech. Výukový záznam je rozšířen o diskuzi mezi odborníkem z institutu a pedagožkami.

Tři kroky asistenta pedagoga k úspěšnému vzdělávání žáka se SVP

Úloha asistenta pedagoga nabírá na důležitosti, a to zejména při přípravě podmínek pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP). Projděte si komunikaci se všemi aktéry vzdělávacího procesu ve třech krocích.

Zobrazit další články