logo

Vychází rozšířená a aktualizovaná verze metodiky k identifikaci dětí a žáků se sociálním znevýhodněním

01.11.2024
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Zřizovatelé škol
Třídní učitel/ka
Národní pedagogický institut České republiky v rámci projektu Podpora rovných příležitostí (PROP) vydává rozšířenou a aktualizovanou verzi metodiky pro identifikaci dětí a žáků se sociálním znevýhodněním.
Obrázek článku

Cílem metodiky je pomoci učitelům a poradenským pracovníkům škol identifikovat žáky, kteří mají ve vzdělávání dlouhodobé a významné bariéry vznikající ze sociálně podmíněných příčin. Mezi hlavní záměry celého procesu identifikace patří: a) podpořit citlivost pedagogů k sociálně podmíněným bariérám ve vzdělávání žáků, b) pomoci pedagogům určit, na které žáky je ve školách potřeba zaměřit různé formy nadstandardní podpory, c) pomoci školám určit počty sociálně znevýhodněných žáků, na které by škola následně měla získávat od státu zvýšenou (finanční, personální a metodickou) podporu.

Text metodiky částečně navazuje na publikaci „Identifikace žáků se sociálním znevýhodněním v základní škole“, v oblasti identifikace žáků v ZŠ přináší několik dílčích změn a zjednodušení vyplývajících z použití metody identifikace ve 270 základních školách v průběhu školního roku 2023/2024. Oproti původní verzi metodiky je nový text obohacený o popis identifikace dětí se sociálním znevýhodněním v mateřských školách a popis identifikace žáků se sociálním znevýhodněním ve školách středních – i tyto materiály byly v loňském školním roce ověřeny ve spolupráci s vybranými MŠ a SŠ.

Hlavním autorem metodiky je docent Zbyněk Němec z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, který s NPI ČR dlouhodobě spolupracuje právě v rámci projektu PROP. Publikace by ale nemohla vzniknout bez přispění mnoha pracovnic a pracovníků základních, mateřských a středních škol, kteří/které byli zapojeni do připomínkování materiálů pro identifikaci žáků se sociálním znevýhodněním a poskytovali k práci na identifikaci průběžnou zpětnou vazbu.

K textu metodiky NPI ČR nabízí zájemcům také bezplatný asynchronní webinář k použití metodiky (rozdělený na 4 díly, viz níže), volně ke stažení jsou také interaktivní tabulky pro záznam výsledků identifikace a jednoduché formuláře pro reportování výsledků identifikace u žáků objednaných na vyšetření do školského poradenského zařízení.

Všechny potřebné materiály si můžete stáhnout zvlášť také níže:

Metodika Identifikace dětí a žáků se sociálním znevýhodněním v mateřské, základní a střední školeke stažení

Mateřské školy:

Základní školy:

Střední školy:


Podívejte se také na předtočený webinář!

Identifikace dětí a žáků se sociálním znevýhodněním - práce s posuzovacím schématem 1. - Uvedení do tématu

Identifikace dětí a žáků se sociálním znevýhodněním - práce s posuzovacím schématem 2. - Práce s metodikou identifikace

Identifikace dětí a žáků se sociálním znevýhodněním - práce s posuzovacím schématem 3. - Popis sledovaných oblastí

Identifikace dětí a žáků se sociálním znevýhodněním - práce s posuzovacím schématem 4. - Vyhodnocení a další zpracování výsledků

 

Na původní (starší) verzi metodiky, která byla určená pouze pro základní školy a obsahovala i informace o jednotlivých fázích vzniku metodiky a její pilotáže, se můžete podívat zde.


Souvislosti s některými dalšími materiály pro školní praxi:

Metodika identifikace dětí a žáků (dále jen žáci) se sociálním znevýhodněním je primárně určena pro vzdělávací účely. Cílem je upřesnit, u kterých žáků se objevují sociálně podmíněné bariéry ve vzdělávání, resp. kteří žáci na základě sociálně podmíněných bariér potřebují zvýšenou vzdělávací podporu – v souladu s § 16 školského zákona (zákon č. 561/2004 Sb.) jde tedy o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.

U některých žáků se sociálním znevýhodněním může být ale jejich osobní situace natolik vážná, že mohou spadat i do kategorie ohrožených žáků podle zákona o sociálně-právní ochraně dětí (zákon č. 359/1999 Sb.). S upřesněním, o které žáky by mohlo jít, pomáhá ve školách karta KID (Society for All, z.s.) určená k identifikaci ohrožených žáků. U těchto žáků je pak zpravidla potřeba řešit jejich sociální situaci ve spolupráci s mimoškolními organizacemi.

Specificky pro popis bariér v oblasti komunikace u vícejazyčných žáků je ve školní praxi možné využít také materiály pro jazykovou diagnostiku (META, o.p.s.).


Mohlo by Vás zajímat

Kurz pro podporu rovných příležitostí ve vzdělávání

Zajímá vás, jak efektivně podpořit děti a žáky, kteří čelí chudobě, jazykovým bariérám nebo sociálnímu vyloučení?

Zobrazit další články