Ilustrační foto | FOTO: Freepik
Dotaz:
Naše dcera navštěvuje soukromou střední školu, kde školská rada evidentně existuje jen na papíře. Jako rodiče se chceme zapojit tak, aby se zlepšil celkový management, a abychom měli možnost ovlivňovat chod školy a toky peněz. Nicméně je to peklo, stále házení klacků pod nohy. Na školní inspekci mi řekli, že nekontrolují činnost školské rady, že toto přísluší zřizovateli. To mi připadá opravdu zvláštní. Pokud zřizovatel nemá zájem, aby mu někdo do managementu mluvil, neexistuje žádný způsob, jak to fungování vynutit?
Odpověď:
Tazatel se správně domnívá, že školská rada je orgán, pomocí kterého mohou rodiče ovlivňovat způsob, jakým je škola řízena. Mají v zásadě dvě možnosti, jak toho docílit, totiž – sami kandidovat do školské rady, nebo zvolit kandidáta, který bude ve školské radě jejich zájmy hájit.
V případě zájmu o členství ve školské radě je nutné úspěšně projít volbami. Mandát člena školské rady je tříletý, ale pokud stávající členové neplní svou funkci řádně, je možné požádat ředitele o vypsání předčasných voleb. Podmínkou však je, aby šlo o žádost většiny voličů, což může rodič ze své pozice jen obtížně zajistit. Proto je důležité zjistit, kdy končí mandát stávajícím členům školské rady v kurii zákonných zástupců a zletilých žáků, připravit si volební kampaň, vyžádat si u zřizovatele kopii volebního řádu a napnout síly k volebnímu vítězství.
V případě, že rodič chce spolupracovat se svým zástupcem ve školské radě (případně se školskou radou jako celkem), může začít konat okamžitě a školskou radu oslovit. Tazatel však upozorňuje na to, že není dostupný způsob, jak toho docílit. Navíc má za to, že školská rada funguje fasádně a své poslání že nevykonává.
Pokud nejsou dostupné kontaktní informace na školskou radu na webu školy, měl by je poskytnout ředitel (v souladu se školským zákonem, který mu ukládá povinnost vytvořit podmínky pro práci školské rady).
Více viz Školský zákon, § 164 e)
„Ředitel školy a školského zařízení (…), e) vytváří podmínky pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a pro práci školské rady, pokud se podle tohoto zákona zřizuje, (…).“
Jestliže tuto svou povinnost nesplní, Česká školní inspekce by měla na žádost rodiče věc prošetřit a výsledek šetření předat k nápravě.
Uváděné tvrzení ČŠI, že nekontroluje činnost školské rady, není v tomto případě relevantní, protože se jedná o kontrolu činnosti ředitele. Každopádně školská rada je orgán školy podle školského zákona, proto kontrola její činnosti spadá do portfolia úkolů České školní inspekce.
Více viz dokument Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2022/2023, kap. 1 Inspekční činnost ve školách a školských zařízeních:
„Česká školní inspekce ve školách a školských zařízeních zapsaných do školského rejstříku a na pracovištích osob, kde se uskutečňuje praktické vyučování nebo odborná praxe, a v místě, kde se uskutečňuje individuální vzdělávání žáka, v rámci inspekční činnosti: (…) d) vykonává kontrolu dodržování právních předpisů, které se vztahují k poskytování vzdělávání a školských služeb, (…).“
Dále je třeba uvést, že zřizovatel nemá nástroje na to, aby kontroloval činnost školské rady. Ta se zpovídá zejména svým voličům a má postupovat dle zákona.
Na dotaz odpověděl Nikola Křístek, konzultant a redaktor webového portálu ŠkolskéRady.CZ.
Školská rada: Kým je a jaký má úkol? Coby nezávislý orgán uvnitř škol má školská rada důležité pravomoci a úkoly podle školského zákona. Ale co ji skutečně pohání? Hlavním cílem je zahájit konstruktivní dialog s vedením školy, aby všichni aktéři společně zkoumali, jak efektivně škola operuje nyní a jak by měla vypadat v budoucnosti.
O účelu fotografie dítěte by měli rodiče přemýšlet již před jejím pořízením, nikoli až při jejím sdílení na sociálních sítích. Co můžeme považovat za nevhodné fotografie? Jaké zásady by měli rodiče dodržovat při sdílení fotografií svých dětí na sociálních sítích? O tom a dalších tématech uslyšíte v podcastu s Karlem Klatovským, manažerem vzdělávacích aktivit společnosti Microsoft ČR, kde také představí výsledky průzkumu sharentingu u českých rodičů.
Jak úspěšně zvládnout rozhovor s učitelem v případě konfliktní situace? Jak jeho výsledek sdělit dítěti? Odpovědi ve formě praktických tipů pro rodiče zazní ve druhém díle podcastu s koučkou Zuzanou Smithovou. Klíčem k úspěchu je mít emoce pod kontrolou a na osobní rozhovor s učitelem přijít předem připravený. Důležitý je také čas věnovaný komunikaci s dítětem o situaci předem, stejně jako způsob, jakým rodič před dítětem mluví o učiteli.