Struktura videa:
00:09 Krajská koordinátorka podpory nadání v Jihomoravském kraji, Dana Veselá, představuje strukturu podpory nadaných a mimořádně nadaných žáků v rámci celé České republiky.
00:56 Podpora nadaných žáků probíhá skupinově a individuálně. Skupinová podpora je určena učitelům. Její první část zahrnuje podporu v rámci sítě zapojených škol v každém kraji. Aktéři sítě se scházejí dvakrát ročně u kulatých stolů a řeší témata dle poptávky učitelů.
01:49 Druhá část skupinové podpory zahrnuje webináře pro učitele, tzn. školení v přímém přenosu přes internet, a také virtuální hospitace, tzn. videozáznamy výuky učitele ve třídách s nadanými žáky.
02:34 Třetí část skupinové podpory zahrnuje vzdělávací kurzy pro učitele: Máte zájem zřídit si ve škole pozici koordinátora podpory nadání? NPI ČR nabízí kurzy, kde se dozvíte, jak na to.
03:10 Čtvrtá část skupinové podpory zahrnuje stáže učitelů ve školách, kde se lze inspirovat příklady dobré praxe ve výuce nadaných žáků. Studijní hospitace je doplněná diskuzí s vedením školy a učiteli – tématem je přenositelnost příkladů dobré praxe.
04:24 Kromě skupinové podpory probíhá i individuální podpora učitelů. Každý ze 14 krajských koordinátorů podpory nadání navštíví celkem 5 škol během školního roku, které o individuální podporu požádají. O individuální podporu mohou požádat jak nadaní žáci, tak i rodiče.
04:50 Dana Veselá závěrem vyzývá učitele i rodiče k všímavosti směrem k nadaným žákům.
Tip:
Jste rodič nadaného dítěte a máte dotaz k jeho vzdělávání, rozvoji, duševní pohodě, vztahům s vrstevníky nebo potřebujete více informací či podpory ohledně jakéhokoliv dalšího tématu? Obrátit se můžete na online poradnu Národního pedagogického institutu ČR.
Když je dítě nadané na hudbu, sport a matematiku, neznamená to, že bude jednička i v češtině nebo krasopisu. Poradíme vám, jak dyslexii u nadaného žáka odhalit a jak si s touto kombinací poradit ve vyučování.
Ostrakizace nebo už rozvinutá šikana nadaného žáka může způsobit nezvratné změny jak u něj, tak u jeho spolužáků. Jak ji odhalit a jak v rámci prevence zapracovat na pozitivním klimatu třídy?
Jak přistupovat k řešení školní neúspěšnosti a nezvládnutého učiva u žáků? Základní škola Lyčkovo náměstí v Praze 8 sází na prevenci formou individualizovaných hodin a budování sebedůvěry místo obyčejného doučování. Škola se také souběžně zaměřuje na individuální podporu nadaných žáků s cílem udržet jejich motivaci a posílit jejich sebevědomí.