„Práce v heterogenním kolektivu je náročná, ale zároveň velmi obohacující. Každý žák či žákyně přináší do výuky své zkušenosti, tempo, zájmy i potřeby, a úkolem vyučujících je najít cesty, jak tuto různorodost využít jako příležitost k učení pro všechny. Národní pedagogický institut proto připravil soubor nástrojů, které vyučujícím pomáhají rozvíjet dovednosti potřebné pro vedení pestré třídy a vytváření podpůrného, bezpečného, respektujícího prostředí, které žactvo motivuje k učení."
Klára Majcíková, NPI
VZDĚLÁVÁNÍ V OBLASTI PRÁCE S HETEROGENNÍM KOLEKTIVEM
Další vzdělávání pedagogických pracovníků podzim 2025:
Rozvíjejte své profesní dovednosti a získejte nové inspirace pro práci s různorodým kolektivem. Kurzy a workshopy vám nabídnou konkrétní strategie, jak efektivně zapojit všechny žáky a žákyně a vytvářet prostředí, ve kterém může každý uspět.
Asynchronní webináře:
Učte se vlastním tempem – kdykoli a odkudkoli. Asynchronní webináře přinášejí praktické tipy, zkušenosti z praxe a inspiraci pro práci s heterogenní třídou, kterou můžete okamžitě využít ve své výuce. Pojďte se podívat na první díl.
Videoreportáže ze škol:
Podívejte se, jak se s výzvami práce s heterogenním kolektivem vyrovnávají kolegové z praxe. Krátká videa přinášejí autentické příklady, osvědčené postupy i inspiraci, jak podporovat pozitivní třídní klima, jak realizovat výuku srozumitelnou pro všechny žáky a žákyně a jak na diferencovanou výuku.
METODICKÉ MATERIÁLY PRO PRÁCI UČITELE V HETEROGENNÍ TŘÍDĚ
Publikace:
Objevte deset klíčových zásad, které vám pomohou zvládnout výuku v heterogenních kolektivech s jistotou a přehledem. Publikace nabízí konkrétní doporučení, příklady z praxe i inspiraci pro každodenní práci.
Papírový check-list:
Získejte praktického pomocníka v podobě papírového check-listu, který vám pomůže plánovat, reflektovat a postupně zlepšovat výuku v heterogenní třídě. Jasně strukturovaný přehled vás provede jednotlivými kroky práce v každé zásadě Desatera.
Reflektivní deník:
Věnujte čas sobě a svému profesnímu růstu. Reflektivní deník vám pomůže zaznamenat zkušenosti, zamyslet se nad vlastní praxí a hledat cesty, jak být ve své práci ještě úspěšnější a spokojenější.
Digitální check-list:
Preferujete digitální nástroje? Vyzkoušejte online check-list , který vám umožní snadno sledovat pokrok, hodnotit vyučovací proces a přehledně plánovat další kroky přímo z počítače nebo tabletu. Tato webová aplikace slouží také jako rozcestník pro všechny produkty roztříděné podle jednotlivých zásad Desatera.
Pomůcky do výuky pro práci učitele v heterogenní třídě:
Získejte sadu dalších pomůcek, které vám usnadní práci v tématech budování bezpečného třídního klimatu, realizace výuky srozumitelné pro všechny žáky a žákyně a diferenciaci výuky. Praktické pomůcky přinášejí konkrétní aktivity, které oživí výuku a posílí spolupráci ve třídě.
Seriál pro MŠ:
Inspirujte se čtyřdílným metodickým seriálem pro mateřské školy, který se zaměřuje na rozvoj pozitivního klimatu. Najdete v něm konkrétní tipy, hry i příklady dobré praxe.
Další články, podcasty, videa k tématu heterogenní kolektiv:
Prohlédněte si přehled inspirativních materiálů, které vám pomohou lépe porozumět práci s různorodou skupinou žactva. Najdete zde odborné články, rozhovory, podcasty i videa z praxe, které nabízejí konkrétní tipy, zkušenosti a osvědčené strategie pro každodenní výuku v heterogenních kolektivech.
Závěrem:
Každý žák a každá žákyně jsou jedineční – liší se svými schopnostmi, pracovním tempem, motivací i podmínkami pro učení. Úkolem vyučujících proto není jim pouze předávat učivo ve formě znalostí, ale rozvíjet také dovednosti a kompetence, které využijí v reálném životě. Současní vyučující se stávají průvodci na cestě poznání a tvůrci bezpečného, podnětného prostředí, které respektuje různorodost žáků a žákyň a umožňuje každému z nich zažít úspěch. V heterogenních třídách, kde se potkávají žáci a žákyně s různými vzdělávacími potřebami, nadáním, kulturním zázemím, různými osobnostmi atd., představuje tento úkol významnou profesní výzvu. Klíčem k jejímu zvládnutí je flexibilní výuka a využívání otevřených pedagogických přístupů, které pomáhají odstraňovat bariéry v učení, podporují aktivní zapojení žáků a žákyň a dávají vyučujícím možnost rozvíjet potenciál každého z nich naplno.
Nástup do první třídy je pro děti i jejich rodiny velkou životní změnou. Aby byl tento krok co nejméně stresující a vedl k úspěšnému začlenění do školního prostředí, je důležité zajistit dětem dostatečnou podporu. Proto jsme tématem měsíce Cílem připravovaných opatření je snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a pomoci i těm žákům a žákyním, kteří mají pomalejší start – například kvůli odkladu školní docházky, speciálním vzdělávacím potřebám nebo sociálnímu znevýhodnění.
Na měsíc květen bychom vám chtěli nabídnout e-learningové kurzy, které se zaměřují na žáky a žákyně se sociálním znevýhodněním, na porozumění náročnému chování u dětí a na podporu nadání.
Tématem měsíce dubna 2025 je Tandemová výuka. Přinášíme souhrn materiálů, které Vás mohou inspirovat a pomoci Vám při výuce.