„Doučování do škol proniklo plošně v době covidové pandemie jako nástroj k doplnění a vyrovnání znalostí. Je však smysluplné i jako podpora dětem ze znevýhodněného prostředí, které mnohdy nemají v blízkém okolí nikoho, kdo by jim s učením pomohl. Navíc je prostředkem, jak žáka či žákyni lépe poznat a přiblížit se jejich vidění světa. Právě nyní je čas příprav na přijímací zkoušky na střední školy, a i v tomto může doučování pomoci. Děti si mohou v klidu „osahat“ testy. Troufám si říct, že doučování otevírá brány lepší budoucnosti. Realizují jej nejen školy ale i nestátní neziskové organizace a máte tedy z čeho vybírat, pokud víte o někom, kdo by ho potřeboval.“
Ivona Štovíčková, Národní pedagogický institut a Tutorie, z. s.
Podívejte se také na další články a videa k tématu, poslechněte si podcasty a nechte se obohatit a inspirovat!
Videa:
Jak doučování mění životy dětí i rodin. Příběhy z Brna, Ostravy a Plzně
Vzdělání má moc měnit osudy, a to nejen u dětí, ale i v celých rodinách. Podívejte se na reportáže ze 3 měst a na konkrétní děti a rodiny, kterým místní neziskové organizace pomáhají.
KULATÝ STŮL: Role neziskových organizací v doučování žáků
Jak mohou neziskové organizace pomoci s doučováním žáků po skončení Národního plánu doučování? Co již neziskové organizace nemohou zajistit a jak se změnila jejich spolupráce se školami za poslední dva roky? U kulatého stolu se zástupci čtyř organizací diskutují o těchto otázkách a také o nových výzvách do budoucna.
VIDEO: Doučování - tam, kde obtíže nestojí v cestě vizi
Podívejte se na reportáž ze ZŠ Cimburkova v pražském Žižkově, kde se dozvíte, zda doučují výhradně kmenoví učitelé a jaké to přináší výhody a úskalí. Zjistíte, jak se mění vztah učitele a žáka při doučování a jak budovat porozumění mezi školou a rodinou a stanovit zdravé hranice.
VIDEO: Jana Servusová - Jak na doučování češtiny
Ve videu se dozvíte, jak se liší doučování češtiny od běžné výuky a jaké pomůcky při doučování využívat a proč. Jana Servusová také sdílí, co mají děti nejraději.
VIDEO: Doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí
„Pokud se dítě těší na doučovatele a má k němu kladný vztah, je to už polovina úspěchu. Klíčové je vytvářet pozitivní vztah.“ Video přináší osobní pohled Michaely Kučerové, pracovnice organizace Člověk v tísni, na doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí.
Články:
Doučování dětí se sociálním znevýhodněním
Děti se sociálním znevýhodněním, které na základní škole trpí zhoršeným prospěchem, mají šanci na úspěch díky doučování od dobrovolníků společnosti Člověk v tísni.
Individuální doučování dětí se sociálním znevýhodněním
Individuální doučování dětí se sociálním znevýhodněním může s dobrovolníky probíhat doma i mimo domov, a nakonec se z něj může vyvinout i skupinové doučování. Výsledkem je v každém případě lepší prospěch a pocit dětí.
Dobrovolnictví: doučování dětí se sociálním znevýhodněním
Dobrovolnictví v doučování dětí se sociálním znevýhodněním není jen tak. Přečtěte si, co to pro dobrovolníky obnáší, co se od nich očekává a jak se jím můžete stát i vy. Text tematicky navazuje na článek o doučování dětí se sociálním znevýhodněním.
Doučování vyrovnává šance na úspěch v životě
Doučování žáků se často skloňuje především jako podpora žáků na školách. Od pandemie koronaviru začalo být plošně podporováno ze strany MŠMT. Ne každá škola ale měla s doučováním svých žáků předchozí zkušenosti a každá si hledala svoji vlastní cestu nastavení a pravidel. Podívejme se nejen na samotné doučování, ale i na příklady z praxe a příběhy konkrétních žáků.
Vzdělávací volnočasové aktivity jako alternativa k doučování
Volnočasové aktivity formou zážitkové pedagogiky dokážou s dětmi se sociálním znevýhodněním divy. Vedle doučování jsou zájmové kroužky další příjemnou formou, jak děti vzdělávat.
Tématem měsíce ledna 2025 jsou Přijímací zkoušky na střední školy. Přinášíme vám souhrn materiálů, které vám usnadní práci s heterogenní, pestrou třídou při přípravě na ně.
Tématem měsíce listopadu 2024 je práce se žáky a žákyněmi s odlišným mateřským jazykem a nové kurikulum češtiny jako druhého jazyka. Přinášíme souhrn materiálů, které Vás mohou inspirovat a pomoci Vám při výuce.
Tématem měsíce října 2024 je rozvoj digitálních kompetencí v heterogenní, pestré třídě. Přinášíme souhrn materiálů, které vás mohou inspirovat a pomoci vám při práci s žáky.