„Doučování do škol proniklo plošně v době covidové pandemie jako nástroj k doplnění a vyrovnání znalostí. Je však smysluplné i jako podpora dětem ze znevýhodněného prostředí, které mnohdy nemají v blízkém okolí nikoho, kdo by jim s učením pomohl. Navíc je prostředkem, jak žáka či žákyni lépe poznat a přiblížit se jejich vidění světa. Právě nyní je čas příprav na přijímací zkoušky na střední školy, a i v tomto může doučování pomoci. Děti si mohou v klidu „osahat“ testy. Troufám si říct, že doučování otevírá brány lepší budoucnosti. Realizují jej nejen školy ale i nestátní neziskové organizace a máte tedy z čeho vybírat, pokud víte o někom, kdo by ho potřeboval.“
Ivona Štovíčková, Národní pedagogický institut a Tutorie, z. s.
Podívejte se také na další články a videa k tématu, poslechněte si podcasty a nechte se obohatit a inspirovat!
Videa:
Jak doučování mění životy dětí i rodin. Příběhy z Brna, Ostravy a Plzně
Vzdělání má moc měnit osudy, a to nejen u dětí, ale i v celých rodinách. Podívejte se na reportáže ze 3 měst a na konkrétní děti a rodiny, kterým místní neziskové organizace pomáhají.
KULATÝ STŮL: Role neziskových organizací v doučování žáků
Jak mohou neziskové organizace pomoci s doučováním žáků po skončení Národního plánu doučování? Co již neziskové organizace nemohou zajistit a jak se změnila jejich spolupráce se školami za poslední dva roky? U kulatého stolu se zástupci čtyř organizací diskutují o těchto otázkách a také o nových výzvách do budoucna.
VIDEO: Doučování - tam, kde obtíže nestojí v cestě vizi
Podívejte se na reportáž ze ZŠ Cimburkova v pražském Žižkově, kde se dozvíte, zda doučují výhradně kmenoví učitelé a jaké to přináší výhody a úskalí. Zjistíte, jak se mění vztah učitele a žáka při doučování a jak budovat porozumění mezi školou a rodinou a stanovit zdravé hranice.
VIDEO: Jana Servusová - Jak na doučování češtiny
Ve videu se dozvíte, jak se liší doučování češtiny od běžné výuky a jaké pomůcky při doučování využívat a proč. Jana Servusová také sdílí, co mají děti nejraději.
VIDEO: Doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí
„Pokud se dítě těší na doučovatele a má k němu kladný vztah, je to už polovina úspěchu. Klíčové je vytvářet pozitivní vztah.“ Video přináší osobní pohled Michaely Kučerové, pracovnice organizace Člověk v tísni, na doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí.
Články:
Doučování dětí se sociálním znevýhodněním
Děti se sociálním znevýhodněním, které na základní škole trpí zhoršeným prospěchem, mají šanci na úspěch díky doučování od dobrovolníků společnosti Člověk v tísni.
Individuální doučování dětí se sociálním znevýhodněním
Individuální doučování dětí se sociálním znevýhodněním může s dobrovolníky probíhat doma i mimo domov, a nakonec se z něj může vyvinout i skupinové doučování. Výsledkem je v každém případě lepší prospěch a pocit dětí.
Dobrovolnictví: doučování dětí se sociálním znevýhodněním
Dobrovolnictví v doučování dětí se sociálním znevýhodněním není jen tak. Přečtěte si, co to pro dobrovolníky obnáší, co se od nich očekává a jak se jím můžete stát i vy. Text tematicky navazuje na článek o doučování dětí se sociálním znevýhodněním.
Doučování vyrovnává šance na úspěch v životě
Doučování žáků se často skloňuje především jako podpora žáků na školách. Od pandemie koronaviru začalo být plošně podporováno ze strany MŠMT. Ne každá škola ale měla s doučováním svých žáků předchozí zkušenosti a každá si hledala svoji vlastní cestu nastavení a pravidel. Podívejme se nejen na samotné doučování, ale i na příklady z praxe a příběhy konkrétních žáků.
Vzdělávací volnočasové aktivity jako alternativa k doučování
Volnočasové aktivity formou zážitkové pedagogiky dokážou s dětmi se sociálním znevýhodněním divy. Vedle doučování jsou zájmové kroužky další příjemnou formou, jak děti vzdělávat.
Tématem měsíce listopadu 2024 je práce se žáky a žákyněmi s odlišným mateřským jazykem a nové kurikulum češtiny jako druhého jazyka. Přinášíme souhrn materiálů, které Vás mohou inspirovat a pomoci Vám při výuce.
Tématem měsíce října 2024 je rozvoj digitálních kompetencí v heterogenní, pestré třídě. Přinášíme souhrn materiálů, které vás mohou inspirovat a pomoci vám při práci s žáky.
Tématem měsíce září je spolupráce rodiny a školy. Základním principem, na kterém můžete vystavět pravidla vzájemné komunikace, je společný zájem na nejlepším fungování a maximálních možných výsledcích dítěte. Přinášíme vám souhrn materiálů a tipů, jak nastavit komunikaci s rodiči, třídní schůzky a další.