Článek čtenáři poskytne informace o letních aktivitách pro žáky s OMJ v jednotlivých krajích.
Letní prázdniny znamenají pro některé žáky s odlišným mateřským jazykem přerušení kontaktu s jazykem, ve kterém jinak probíhá jejich školní docházka. Během dvou prázdninových měsíců tak klesají jejich jazykové dovednosti. A mohou způsobit náročnější, ne úplně plynulý návrat do školy v září.
Bezplatná jazyková příprava žactva s odlišným mateřským jazykem (OMJ) je zásadním nástrojem pro jejich úspěšné začlenění do českého vzdělávacího systému. Na kulatém stole pořádaném NPI dne 12. května 2025 byly prezentovány tři základní modely jazykové přípravy a konkrétní příklady jejich uplatnění v praxi na základních školách.
Ministerstvo školství připravilo tento leták jako přehled podpůrných aktivit pro začleňování dětí, žáků a žákyň cizinců do vzdělávání. Učitelé a učitelky zde najdou informace o personální a jazykové podpoře v MŠ, ZŠ a SŠ, včetně pozic jako dvojjazyčný asistent či speciální pedagog. Nechybí ani přehled možností bezplatné jazykové přípravy. Využijte dostupné nástroje pro podporu integrace žáků.
Tento praktický průvodce z dílny NPI přináší osvědčené a funkční nápady, jak efektivně začleňovat žáky s nedostatečnou znalostí češtiny do výuky. Vychází z reálných zkušeností vyučujících, kteří denně pracují s různorodými třídami a hledají způsoby, jak všem dětem umožnit úspěch. Najdete zde příklady, jak vytvořit podporující výukové prostředí, kde se všichni učí češtinu přirozeně a aktivně se zapojují do hodin. Cílem je pomoci vyučujícím zvládnout tuto výzvu a podpořit žáky v jejich rozvoji.