Domácí i zahraniční inspirace

Domácí i zahraniční inspirace

Témata práce s heterogenní třídou jsou stále aktuálnější v řadě zahraničních států, především severně a západně od nás. V této sekci přinášíme inspiraci k dílčím tématům práce s heterogenní třídou ze zahraniční praxe. Nabízíme také inspiraci z praxe českých škol týkající se práce s heterogenní třídou.  

Výsledky:
32
obrazek clanku
27.02.2025
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Rodiče

Hlavní metodik Young Caritas Václav Šneberger podporuje vyučující, aby do výuky zařadili myšlenky solidarity, respektu či rovnosti, a tím budovali spravedlivější budoucnost. Radí jim, jak vnést do vyučování sociální a environmentální otázky, a seznamuje je s metodami a nástroji, které vedou vyučující i studující k aktivnímu občanství a empatii.

obrazek clanku
02.07.2024
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Rodiče

Psycholožka Petra Novotná je ředitelkou Pedagogicko-psychologické poradny a Speciálně pedagogického centra Ústí nad Orlicí. Během své třicetileté praxe zažila řadu úspěchů, ale také se setkala s obtížemi, které působí špatná komunikace škol nebo nedůvěra ze strany vyučujících či rodičů. Jak se proměňují studující a jejich obtíže a v čem vidí šanci na zlepšení vzdělávání pro všechny?

obrazek clanku
28.05.2024
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka

Projekt „Spoluprací za lepší školy“ zapojil celkem 500 škol napříč Švédskem, včetně dvou škol z konkrétního regionu, jejichž kazuistiky jsou zde popsány. První školou byla venkovská škola s rodinnou atmosférou, zatímco druhá škola se nacházela v krajském městě. Projekt začal osmiměsíční analytickou fází, která odhalila nedostatky v jejich organizaci a spolupráci. Díky intervencím se podařilo zlepšit výsledky žáků a žákyň a vytvořit udržitelnou organizační strukturu v místním školském úřadu.

obrazek clanku
23.05.2024
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Zřizovatelé škol

V rozhovoru s Ulrikou Perryovou a Evou Areredovou, facilitátorkami projektu „Spoluprácí za lepší školy“ Národní agentury pro vzdělávání ve Stockholmu, se dozvídáme o jejich úsilí zlepšit švédské školství a zajistit rovné příležitosti pro všechny žáky. Popisují kritéria pro výběr škol potřebujících podporu a vysvětlují třífázový proces spolupráce: analýzu, rozvoj a implementaci. Rozhovor také ukazuje, jak agentura sleduje úspěšnost těchto iniciativ a podporuje vzájemné učení mezi školami. Na závěr facilitátorky přinášejí doporučení pro podobné iniciativy v jiných zemích, včetně Česka.

obrazek clanku
13.09.2022
Příklady dobré praxe
Učitel/učitelka

Poslední část desetidílného seriálu z cyklu zahraniční inspirace o začleňování nově příchozích žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ) se zaměřuje na specifické aktivity, jimiž mohou učitelé i spolužáci pomoci novým žákům se zapojením. Většina z nich se týká rozvoje empatie a naslouchání. Důležitou roli v úspěšném začlenění žáků hrají také jejich rodiče a v neposlední řadě rozvíjení původního mateřského jazyka.

Zpět na začátek