Národní pedagogický institut České republiky je přímo řízenou organizací Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Zajišťuje přenos vzdělávacích inovací z centrální koncepční úrovně do školské praxe v regionech. Vytváří rámcové vzdělávací programy pro předškolní, základní, základní umělecké a střední vzdělávání. Stará se o metodickou podporu škol a pedagogů a cílené vzdělávání pedagogických pracovníků. Významnou roli v podpoře škol v regionech mají krajská pracoviště NPI ČR.
Jak působíme v oblasti prevence a rizikového chování
- Zajišťujeme plnění úkolů vyplývajících koncepčních materiálů Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy v oblasti primární prevence a rizikového chování.
- Zabezpečujeme tvorbu a implementaci programů dalšího vzdělávaní pedagogických pracovníků v oblasti primární prevence a rizikového chování žáků.
- Spolupracujeme s krajskými školními koordinátory prevence, metodiky prevence v Pedagogicko-psychologických poradnách a pracovníky Středisek výchovné péče působících v oblasti primární prevence.
- Podílíme se na zpracování metodických a koncepčních materiálů v oblasti primární prevence
- Spolupracujeme s orgány státní správy a samosprávy a nevládními organizacemi v oblasti primární prevence a rizikového chování.
Krajští školní koordinátoři
Krajský úřad (KÚ) je základnou pro krajské školní metodiky prevence. V rámci kraje koordinuje činnosti jednotlivých institucí a subjektů v systému prevence (oblast školství, mládeže a tělovýchovy) a zajišťuje naplňování úkolů a záměrů zveřejněných ve Strategii prevence rizikového chování u dětí a mládeže. Pověřuje vhodného kandidáta pracovní pozicí ”krajského školského koordinátora prevence”.
Další důležitou úlohou, kterou zastává KÚ je kontrola plnění preventivních programů ve školách svého regionu, k realizaci těchto programů vytváří podmínky. Zajišťuje vzdělávání pedagogických a dalších pracovníků školství na úrovni kraje se zaměřením na jejich odbornou způsobilost v oblasti prevence. Zřizuje pedagogicko-psychologické poradny (Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních.
Krajský školský koordinátor prevence odpovídá za fungování prevence ve školství daného kraje. Každý kraj je specifický výskytem různorodého rizikového chování. Je nutné vytvářet podmínky a možnosti práce pro další spolupracovníky v oblasti prevence. Dle Strategie primární prevence spolupracuje též s krajským protidrogovým koordinátorem, manažerem prevence kriminality v kraji, a koordinátorem pro romské záležitosti, případně s dalšími koordinátory. Metodicky podporuje ředitele škol a školských zařízení, školní metodiky prevence ve všech typech škol a metodiky prevence v pedagogicko-psychologické poradně (PPP). Spolupracuje s preventivním týmem MŠMT.
Seznam kontaktů na jednotlivé krajské školní koordinátory prevence naleznete zde (PDF)