logo
Přehled podtémat

Prevence

Národní pedagogický institut České republiky je přímo řízenou organizací Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Zajišťuje přenos vzdělávacích inovací z centrální koncepční úrovně do školské praxe v regionech. Vytváří rámcové vzdělávací programy pro předškolní, základní, základní umělecké a střední vzdělávání. Stará se o metodickou podporu škol a pedagogů a cílené vzdělávání pedagogických pracovníků. Významnou roli v podpoře škol v regionech mají krajská pracoviště NPI ČR.


Jak působíme v oblasti prevence a rizikového chování

  • Zajišťujeme plnění úkolů vyplývajících koncepčních materiálů Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy v oblasti primární prevence a rizikového chování.
  • Zabezpečujeme tvorbu a implementaci programů dalšího vzdělávaní pedagogických pracovníků v oblasti primární prevence a rizikového chování žáků.
  • Spolupracujeme s krajskými školními koordinátory prevence, metodiky prevence v Pedagogicko-psychologických poradnách a pracovníky Středisek výchovné péče působících v oblasti primární prevence.
  • Podílíme se na zpracování metodických a koncepčních materiálů v oblasti primární prevence
  • Spolupracujeme s orgány státní správy a samosprávy a nevládními organizacemi v oblasti primární prevence a rizikového chování.


Krajští školní koordinátoři

Krajský úřad (KÚ) je základnou pro krajské školní metodiky prevence. V rámci kraje koordinuje činnosti jednotlivých institucí a subjektů v systému prevence (oblast školství, mládeže a tělovýchovy) a zajišťuje naplňování úkolů a záměrů zveřejněných ve Strategii prevence rizikového chování u dětí a mládeže. Pověřuje vhodného kandidáta pracovní pozicí ”krajského školského koordinátora prevence”.

Další důležitou úlohou, kterou zastává KÚ je kontrola plnění preventivních programů ve školách svého regionu, k realizaci těchto programů vytváří podmínky. Zajišťuje vzdělávání pedagogických a dalších pracovníků školství na úrovni kraje se zaměřením na jejich odbornou způsobilost v oblasti prevence. Zřizuje pedagogicko-psychologické poradny (Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních.

Krajský školský koordinátor prevence odpovídá za fungování prevence ve školství daného kraje. Každý kraj je specifický výskytem různorodého rizikového chování. Je nutné vytvářet podmínky a možnosti práce pro další spolupracovníky v oblasti prevence. Dle Strategie primární prevence spolupracuje též s krajským protidrogovým koordinátorem, manažerem prevence kriminality v kraji, a koordinátorem pro romské záležitosti, případně s dalšími koordinátory. Metodicky podporuje ředitele škol a školských zařízení, školní metodiky prevence ve všech typech škol a metodiky prevence v pedagogicko-psychologické poradně (PPP). Spolupracuje s preventivním týmem MŠMT.

 

Seznam kontaktů na jednotlivé krajské školní koordinátory prevence naleznete zde (PDF) 

Vybraná legislativa

Národní strategie 2019-2027 je základním strategickým dokumentem MŠMT, který tvoří/vytváří základní rámec politiky primární prevence rizikového chování v České republice. Tato strategie vychází z předchozí Národní strategie primární prevence rizikového chování na období 2013-2018 a navazuje na její vyhodnocení. Národní strategie 2019-2027 vymezuje základní pilíře politiky primární prevence, jimiž jsou:

  • systém
  • koordinace
  • legislativa
  • vzdělávání
  • financování
  • monitoring, hodnocení a výzkum

Ke každému z pilířů jsou stanoveny základní cíle Národní strategie 2019-2027 a zároveň jsou v každém pilíři stanoveny priority.

Tento zákon upravuje opatření k ochraně před škodami způsobenými užíváním návykových látek.

Tento zákon upravuje předškolní, základní, střední, vyšší odborné a některé jiné vzdělávání ve školách a školských zařízeních, stanoví podmínky, za nichž se vzdělávání a výchova (dále jen "vzdělávání") uskutečňuje, vymezuje práva a povinnosti fyzických a právnických osob při vzdělávání a stanoví působnost orgánů vykonávajících státní správu a samosprávu ve školství.

Tento zákon u odchylky při sjednávání doby trvání pracovního poměru na dobu určitou pedagogických pracovníků, předpoklady pro výkon činnosti pedagogických pracovníků, pracovní dobu pedagogických pracovníků, další vzdělávání a kariérní systém pedagogických pracovníků. Vztahuje na pedagogické pracovníky škol a školských zařízení, které jsou zapsány do rejstříku škol a školských zařízení (dále jen "škola"), a na pedagogické pracovníky v zařízeních sociálních služeb. Vymezuje pojem pedagogického pracovníka, stanovuje předpoklady pro výkon pedagogické činnosti.

Metodické doporučení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů (dále jen „žák“) ve školách a školských zařízeních vymezuje aktuální terminologii, která je v souladu s terminologií v zemích EU a začlenění prevence do školního vzdělávacího programu a školního řádu, popisuje jednotlivé instituce v systému prevence a úlohu pedagogického pracovníka, definuje školní preventivní program, doporučuje postupy škol a školských zařízení při výskytu rizikových forem chování dětí a mládeže.¨

Cílem metodického pokynu je pomoci porozumět školám a školským zařízením (dále jen „školám“) fenoménu šikany, možnostem, jak mu předcházet a jak na něj efektivně reagovat, pokud k jeho výskytu dojde. Metodický pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních (č.j. MSMT-21149/2016)

Vyhláška vymezuje rozsah, účel a formy poradenské činnosti.

23 Výsledky
Podcast
09.07.2025

Supervize se již na školách docela zabydlely. Ne všichni jsou jim nakloněni a panuje kolem nich mnoho mýtů. Co mohou školám přinést a jak konkrétně fungují?

Příklady dobré praxe
03.10.2024

Snídaňové kluby se staly nedílnou součástí českých škol a jejich přínos je stále zřetelnější. Pomáhají překonávat nerovnosti ve vzdělávání a snižují negativní dopady socioekonomického znevýhodnění na děti.

Příklady dobré praxe
15.12.2023

Pokud vedení školy podcení řešení slovní a fyzické šikany ve školním kolektivu, výsledkem může být letitá a plíživá sociální šikana žáka, která má negativní dopad na jeho duševní zdraví i sebedůvěru. Seznamte se s příběhem Martina, který prošel, po neodborném řešení šikany ze strany vedení gymnázia, totálním vyloučením z kolektivu a ocitl se v sociální izolaci. Redakce webu Zapojmevšechny.cz respektuje totožnost žáka a třídní učitelky, jejichž příběh je v článku popsaný, jejich celá jména nejsou uvedena kvůli zachování anonymity.

Příklady dobré praxe
05.08.2022

Asistent pedagoga může mnohdy nevhodně zvoleným přístupem přispívat k problémovému chování u žáků, kterým poskytuje během výuky individuální podporu. V textu najdete rozepsané konkrétní situace, ve kterých se během výuky může objevit problémové chování u žáků, včetně navržení preventivních kroků, jak takovým situacím vhodným přístupem předcházet.

Příklady dobré praxe
26.07.2022

Asistent pedagoga má, co se týče ovlivňování chování žáků ve školní třídě, nezastupitelnou roli. Může pomáhat účinně předcházet problémovému chování u žáků, kterým poskytuje ve výuce individuální podporu. Přinášíme tipy z praxe od zkušených asistentek pedagoga z pražské základní školy.

Zpět na začátek