Národní pedagogický institut (NPI) nyní přichází s druhým, doplněným vydáním metodické příručky, která školám poskytuje podrobný návod, jak snídaňové kluby zavádět a efektivně spravovat. Nová verze příručky je obohacena o českou zkušenost, aktualizované informace a vychází také v tištěné podobě.
Příručka je opatřena předmluvou Jana Vöröše Mušuty, ředitele odboru rovného přístupu ke vzdělávání a podpory pracovníků v regionálním školství na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Snídaňové kluby v ní představuje jako koncept, „který má potenciál pozitivně ovlivnit nejen školní úspěšnost a docházku, ale i fyzické a duševní zdraví žáků, a také jejich sociální rozvoj.“ Snídaně ve školním prostředí podle něj „nabízejí dětem možnost sdílet společný čas, navazovat nová přátelství a naladit se na výuku a další aktivity, které je během celého dne čekají a jsou velmi důležité, protože zvyšují šance žáků na úspěšné vzdělávání.“
Novinkou je také vylepšená grafika a ilustrace, které jsou založeny na autentických fotografiích a zkušenostech z necelých šedesáti českých škol, kde již snídaňové kluby realizují. Tato vizuální podoba příručku ještě více zpřístupňuje a názorně ukazuje, jak může každodenní provoz snídaňového klubu vypadat a jak se kluby přirozeně stávají součástí školního dne. Učitelé, vedení škol i široká veřejnost tak mohou nahlédnout do prostředí, ve kterém snídaňové kluby napomáhají zlepšovat nejen stravovací návyky, ale i celkové klima ve škole. Některé školy prostřednictvím snídaňových klubů řeší ranní hlad dětí, jiným pomáhá zmírňovat nepravidelnou školní docházku nebo potíže s koncentrací při vyučování. Pedagogové si všímají, že žáci, kteří mají možnost posnídat ve škole, se lépe soustředí, zlepšuje se jejich chování a školní úspěšnost.
Příručka dosud představuje jediný ucelený materiál, který je v českém jazyce k dispozici, a přestože do velké míry vychází ze zkušeností zahraničních škol a škol zapojených do projektu Podpora rovných příležitostí, nabízí inspiraci každé škole, která by se chtěla do této aktivity pustit. Jsou v ní popsány různé modely fungování a cíle přizpůsobené specifickým podmínkám škol, přehledný checklist toho, na co je při založení klubu důležité myslet, modelové příklady, ale i některé praktické nástroje, které mohou sloužit jako vodítko.
Tématu snídaňových klubů se věnuje i web Zapojme všechny, provozovaný NPI ČR. V úvodním rozhovoru s autorkami metodiky Olgou Havlátovou a Evou Novákovou, které poskytují metodickou podporu zapojeným školám (Snídaňové kluby pro lepší začátek školního dne), shrnujeme základní přínosy snídaňových klubů a jejich možné podoby, článek Kouzelné snídaně pomáhají (dětem) s učením přináší inspiraci ze zahraničí, konkrétně z Velké Británie a organizace Magic Breakfast. V rozhovoru s ředitelkou ZŠ Za Chlumem (Snídaňový klub v ZŠ Za Chlumem v Bílině přinesl zlepšení docházky žáků) se dozvíte, jak snídaňový klub pomohl zvýšit docházku na typické sídlištní škole v Bílině a jak tamní rána proměnil v příležitost k zdravému startu školního dne.
Nahlídněte do nové příručky a nechte se inspirovat! Dotazníky v přílohách si můžete také stáhnout a modifikovat podle podmínek ve Vašich školách!
Pokud vedení školy podcení řešení slovní a fyzické šikany ve školním kolektivu, výsledkem může být letitá a plíživá sociální šikana žáka, která má negativní dopad na jeho duševní zdraví i sebedůvěru. Seznamte se s příběhem Martina, který prošel, po neodborném řešení šikany ze strany vedení gymnázia, totálním vyloučením z kolektivu a ocitl se v sociální izolaci. Redakce webu Zapojmevšechny.cz respektuje totožnost žáka a třídní učitelky, jejichž příběh je v článku popsaný, jejich celá jména nejsou uvedena kvůli zachování anonymity.
Uplynulý školní rok byl v Česku ovlivněn vládními nařízeními proti šíření onemocnění covid-19. Zejména žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, ať už se specifickými poruchami učení, nebo psychickými obtížemi, zaznamenali v období online výuky propad motivace ke studiu a zhoršení obtíží. Seznamte se s tipy pro systematickou péči o duševní zdraví žáků.
Ostrakizace nebo už rozvinutá šikana nadaného žáka může způsobit nezvratné změny jak u něj, tak u jeho spolužáků. Jak ji odhalit a jak v rámci prevence zapracovat na pozitivním klimatu třídy?