Snídaňové kluby mění české školy: Nová příručka NPI ČR ukazuje, jak na to

Snídaňové kluby mění české školy: Nová příručka NPI ČR ukazuje, jak na to

03.10.2024
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Rodiče
Zřizovatelé škol
Snídaňové kluby se staly nedílnou součástí českých škol a jejich přínos je stále zřetelnější. Pomáhají překonávat nerovnosti ve vzdělávání a snižují negativní dopady socioekonomického znevýhodnění na děti. Tyto děti čelí větším výzvám, ať už jde o nedostatek pravidelné a výživově hodnotné stravy nebo nepodnětné domácí prostředí, které ovlivňuje jejich školní výsledky. Kluby jim poskytují kvalitní snídani, i bezpečné a podpůrné prostředí, kde se mohou cítit vítané. To přispívá k jejich začlenění do kolektivu a motivaci k pravidelné docházce. Školy si díky klubům mohou snadněji vytvořit blízké vztahy se žáky, včas reagovat na jejich potřeby a řešit složité situace.
Obrázek článku

Národní pedagogický institut (NPI) nyní přichází s druhým, doplněným vydáním metodické příručky, která školám poskytuje podrobný návod, jak snídaňové kluby zavádět a efektivně spravovat. Nová verze příručky je obohacena o českou zkušenost, aktualizované informace a vychází také v tištěné podobě. 

Příručka je opatřena předmluvou Jana Vöröše Mušuty, ředitele odboru rovného přístupu ke vzdělávání a podpory pracovníků v regionálním školství na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Snídaňové kluby v ní představuje jako koncept, „který má potenciál pozitivně ovlivnit nejen školní úspěšnost a docházku, ale i fyzické a duševní zdraví žáků, a také jejich sociální rozvoj.“ Snídaně ve školním prostředí podle něj „nabízejí dětem možnost sdílet společný čas, navazovat nová přátelství a naladit se na výuku a další aktivity, které je během celého dne čekají a jsou velmi důležité, protože zvyšují šance žáků na úspěšné vzdělávání.“ 

Novinkou je také vylepšená grafika a ilustrace, které jsou založeny na autentických fotografiích a zkušenostech z necelých šedesáti českých škol, kde již snídaňové kluby realizují. Tato vizuální podoba příručku ještě více zpřístupňuje a názorně ukazuje, jak může každodenní provoz snídaňového klubu vypadat a jak se kluby přirozeně stávají součástí školního dne. Učitelé, vedení škol i široká veřejnost tak mohou nahlédnout do prostředí, ve kterém snídaňové kluby napomáhají zlepšovat nejen stravovací návyky, ale i celkové klima ve škole. Některé školy prostřednictvím snídaňových klubů řeší ranní hlad dětí, jiným pomáhá zmírňovat nepravidelnou školní docházku nebo potíže s koncentrací při vyučování. Pedagogové si všímají, že žáci, kteří mají možnost posnídat ve škole, se lépe soustředí, zlepšuje se jejich chování a školní úspěšnost. 

Příručka dosud představuje jediný ucelený materiál, který je v českém jazyce k dispozici, a přestože do velké míry vychází ze zkušeností zahraničních škol a škol zapojených do projektu Podpora rovných příležitostí, nabízí inspiraci každé škole, která by se chtěla do této aktivity pustit. Jsou v ní popsány různé modely fungování a cíle přizpůsobené specifickým podmínkám školpřehledný checklist toho, na co je při založení klubu důležité myslet, modelové příklady, ale i některé praktické nástroje, které mohou sloužit jako vodítko.    

Tématu snídaňových klubů se věnuje i web Zapojme všechny, provozovaný NPI ČR. V úvodním rozhovoru s autorkami metodiky Olgou Havlátovou a Evou Novákovou, které poskytují metodickou podporu zapojeným školám (Snídaňové kluby pro lepší začátek školního dne), shrnujeme základní přínosy snídaňových klubů a jejich možné podoby, článek Kouzelné snídaně pomáhají (dětem) s učením přináší inspiraci ze zahraničí, konkrétně z Velké Británie a organizace Magic Breakfast. V rozhovoru s ředitelkou ZŠ Za Chlumem (Snídaňový klub v ZŠ Za Chlumem v Bílině přinesl zlepšení docházky žáků) se dozvíte, jak snídaňový klub pomohl zvýšit docházku na typické sídlištní škole v Bílině a jak tamní rána proměnil v příležitost k zdravému startu školního dne. 

Nahlídněte do nové příručky a nechte se inspirovat! Dotazníky v přílohách si můžete také stáhnout a modifikovat podle podmínek ve Vašich školách! 

Mohlo by Vás zajímat

Jak může sociální pedagožka proměnit klima ve škole: Dobrá praxe ze Základní školy Budišov nad Budišovkou – část 1.

Ředitelka ZŠ Budišov nad Budišovkou Natálie Jaššová vede školu s vysokým podílem žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí. Díky projektu Podpora rovných příležitostí Národního pedagogického institutu ČR rozšířila tým o sociální pedagožku, což zlepšilo spolupráci mezi pedagogy a rodinami a přispělo k vytvoření bezpečného prostředí pro žáky. V prvním díle miniseriálu se zaměříme na ukotvení této pozice, spolupráci školního poradenského týmu a náplň práce sociální pedagožky.

Případová studie spolupráce venkovské a městské školy v rámci švédského projektu na zlepšení školství

Projekt „Spoluprací za lepší školy“ zapojil celkem 500 škol napříč Švédskem, včetně dvou škol z konkrétního regionu, jejichž kazuistiky jsou zde popsány. První školou byla venkovská škola s rodinnou atmosférou, zatímco druhá škola se nacházela v krajském městě. Projekt začal osmiměsíční analytickou fází, která odhalila nedostatky v jejich organizaci a spolupráci. Díky intervencím se podařilo zlepšit výsledky žáků a žákyň a vytvořit udržitelnou organizační strukturu v místním školském úřadu.

Zlepšování školství ve Švédsku: Rozhovor se zástupci Národní agentury pro vzdělávání

V rozhovoru s Ulrikou Perryovou a Evou Areredovou, facilitátorkami projektu „Spoluprácí za lepší školy“ Národní agentury pro vzdělávání ve Stockholmu, se dozvídáme o jejich úsilí zlepšit švédské školství a zajistit rovné příležitosti pro všechny žáky. Popisují kritéria pro výběr škol potřebujících podporu a vysvětlují třífázový proces spolupráce: analýzu, rozvoj a implementaci. Rozhovor také ukazuje, jak agentura sleduje úspěšnost těchto iniciativ a podporuje vzájemné učení mezi školami. Na závěr facilitátorky přinášejí doporučení pro podobné iniciativy v jiných zemích, včetně Česka.

Zobrazit další články