Webinář: Pedagogická podpora žáků s vývojovou dysfázií na základní škole - Podpora při výuce cizích jazyků - 2. díl

Webinář: Pedagogická podpora žáků s vývojovou dysfázií na základní škole - Podpora při výuce cizích jazyků - 2. díl

05.12.2024
Mgr. Miroslav Vosmik
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Díl II. Podpora při výuce cizích jazyků - Národní pedagogický institut představuje druhý díl webináře zaměřeného na podporu vzdělávání žactva s vývojovou dysfázií na základní škole.

V základních školách narůstá počet žáků s narušenou komunikační schopností, zvláště s vývojovou dysfázií. Požadavky na vyučující a jejich dovednosti pro práci v heterogenních kolektivech se tak zvyšují a připravenost pedagogů ke vzdělávání žáků s vývojovou dysfázií vyžaduje podrobnou metodickou podporu. Tu nabízí ucelený vzdělávací program, třídílný webinář, který pokryje nejdůležitější vzdělávací oblasti v průběhu celé školní docházky. 

K jeho tvorbě byla oslovena logopedka PaedDr. Blanka Housarová, Ph.D., odbornice na tuto problematiku, která je s těmito žáky v každodenním kontaktu a která zároveň vytváří doporučení školského poradenského zařízení pro školy. Téma vyžaduje nejen odbornou erudici, ale též podrobnou znalost školního prostředí i samotné výuky. Vzdělávací program je postaven na představení vývojové dysfázie dle nejnovějších odborných poznatků a vysvětlení dopadů této diagnózy do vzdělávání žáků. Snaží se pojmout všechny oblasti vzdělávání, a to na I. i II. stupni základní školy, se zaměřením na výuku čtení a jazykového vzdělávání, matematiku i výuku cizích jazyků.

Video II. díl

V části zaměřené na výuku cizího jazyka (uváděno na příkladu anglického jazyka) se autorka obsahu programu PaedDr. Blanka Housarová, Ph.D., spolu s učitelkou anglického jazyka Bc. Barborou Tománkovou, věnuje problematice vývojové dysfázie při výuce cizích jazyků.


Struktura webináře 

Díl II. Podpora při výuce cizích jazyků


0:00:00 Zopakování charakteristiky diagnózy vývojové dysfázie a jejích typů, popis obrazu žáků s vývojovou dysfázií, symptomy, projevy a dopady vývojové dysfázie při výuce cizích jazyků. 

0:11:23 Faktory ovlivňující výběr cizího jazyka, význam individuálního vzdělávacího plánu pro cizí jazyk. 

0:18:46 Popis obtíží při zvládání zvukové stránky cizího jazyka. 

0:23:05 Popis obtíží při zvládání slovní zásoby cizího jazyka. 

0:27:44 Popis obtíží při zvládání gramatiky cizího jazyka. 

0:30:08 Jak předcházet chybám, způsoby ověřování porozumění a specifika nápovědy. 

0:36:28 Specifické problémy výuky čtení a způsoby podpory čtení v cizím jazyce. 

0:41:38 Specifické problémy poslechu a způsoby podpory při rozvoji poslechových dovedností. 

0:46:17 Specifické problémy při výuce psaní a potřeba tolerance fonetického zápisu. 

0:53:32 Popis způsobů podpory jazykových dovedností (od doporučení, jak vést slovníčky, přes využívání obrázkových slovníků až po pravidla pro efektivní osvojování gramatiky) tak, aby byla zajištěna funkční komunikace.  

1:11:38 Paměť a její trénování jako podmínka úspěšného osvojování gramatiky cizího jazyka. 

1:14:47 Způsoby podpory srozumitelnosti mluveného projevu a celkově komunikačních dovedností. 

1:18:32 Efektivní způsoby hodnocení a ověřování znalostí na podporu pravidelnosti a motivace. Stanovování reálných cílů a reálné hodnocení a sebehodnocení. 

1:23:30 Shrnutí celého webináře.


Výběr nejpodstatnějších zásad

  • Při výuce cizího jazyka u žáků a žákyň s vývojovou dysfázií neplatí (stejně jako u poruch autistického spektra a specifických poruch učení), že čím pestřejší a různorodější metody výuky budou každou hodinu využity, tím lépe ho budou zvládat (pravidlo méně znamená více). Daleko důležitější je zavést systém a určité jednoduché postupy výuky ponechávat v každé hodině (princip stereotypu).  
  • Využívat sekvenční postup, tedy postup po malých krocích od učiva, které žák nebo žákyně zvládá, k náročnějšímu.
  • Kumulativní princip využívat pro spojování nového učiva, nových prvků s učivem osvojeným, zařazování nových poznatků do stávajících struktur.
  • Postupovat po malých krocích a využívat metodu zpevňování, tedy poskytnout dostatek času na upevňování (řády měsíců), mnohonásobné opakování (především slovní zásoby, gramatiky).
  • Uplatňovat metodu podpory a doprovázení (dopomoc v orientaci pravidel, podpora v ochotě zkoušet konverzaci, upřednostňovat pragmatické hledisko, podpora prvního kroku).
  • Učivo je vhodné podávat v logicky a tematicky seřazených celcích, využívat říkanky, písničky, schémata, myšlenkové mapy (princip strukturování).


TIP

Příručka první pomoci pro práci s dětmi s NKS (narušenou komunikační schopností), kapitola Vývojová dysfázie (str. 18–22)

https://poradenstvi.npi.cz/files/metodika-nks.pdf

Video: Pomůcky pro výuku angličtiny u žáků s dyslexií

https://zapojmevsechny.cz/clanek/552-video-pomucky-pro-vyuku-anglictiny-u-zaku-s-dyslexii

Odkazy na další díly:

Díl I. Podpora výuky čtení

Díl III. Podpora při výuce matematiky




 


Mohlo by Vás zajímat

Webinář: Pedagogická podpora žáků s vývojovou dysfázií na základní škole - Podpora při výuce matematiky - 3. díl

Díl III. Podpora při výuce matematiky - Národní pedagogický institut představuje třetí díl webináře zaměřeného na podporu vzdělávání žactva s vývojovou dysfázií na základní škole.

Webinář: Pedagogická podpora žáků s vývojovou dysfázií na základní škole - Podpora výuky čtení - 1. díl

Díl I. Podpora výuky čtení – Národní pedagogický institut představuje první díl webináře zaměřeného na podporu vzdělávání žactva s vývojovou dysfázií na základní škole.

Od lehkého mentálního postižení k vývojové dysfázii: Adaptace žáka se změněnou diagnózou na základní škole – část 2.

Pavlíkovi, který nyní dokončil třetí ročník základní školy, bylo v předškolním věku diagnostikováno lehké mentální postižení, které bylo na konci 2. ročníku upraveno na vývojovou dysfázii. Díky úzké spolupráci mezi rodinou, školou a asistentkou se podařilo přizpůsobit vzdělávací metody tak, aby Pavlík úspěšně zvládal výzvy spojené s jeho vzděláváním. I přes časté nemoci a problémy s jemnou motorikou mu individuální podpora pomohla rozvíjet klíčové dovednosti potřebné pro další studium.

Zobrazit další články