Vybrané právní aspekty podpory žáků se sociálním znevýhodněním ve vzdělávání

Vybrané právní aspekty podpory žáků se sociálním znevýhodněním ve vzdělávání

15.07.2024
Lucie Obrovská
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Zřizovatelé škol
Vzdělání je výsadou, které se nikdy nedostávalo všem. Úroveň dosaženého vzdělání byla vždy spjata se sociální situací rodiny dítěte a s celkovým postavením ve společnosti. Osvícenství sice přineslo i do našich zemí povinnou docházku, a tedy povinné vzdělávání, přesto nerovnosti v získané úrovni vzdělání i dnes velmi ovlivňuje motivace rodičů a jiné faktory. Přitom děti z národnostních (etnických), ale také jiných menšin, mají mít zajištěno stejné vzdělání na rovnoprávném základě. V předloženém textu se blíž podíváme na téma spravedlivého vzdělávání, rovného přístupu ke vzdělání a souvisejících právních povinností školy, a také na tak zvané afirmativní akce.
Obrázek článku

Foto zdroj: Freepik


Přečtěte si celý text Lucie Obrovské, která pracuje mj. jako právnička v Kanceláři veřejného ochránce práv. 

Text vznikl v rámci projektu Podpora rovných příležitostí a je součástí vzdělávacího kurzu zaměřeného na podporu žáků se sociálním znevýhodněním ve vzdělávání.

Mohlo by Vás zajímat

ZŠ Maxe Švabinského v Teplicích inovuje přístup k žákům a žákyním ze sociálně znevýhodněného prostředí – část 3.

Škola Maxe Švabinského v Teplicích, kterou navštěvuje vyšší počet žáků a žákyň ze sociálně znevýhodněného prostředí, se rozhodla začlenit do svého poradenského týmu sociální pedagožku. Tento krok byl realizován díky účasti školy v projektu Podpora rovných příležitostí při NPI ČR. Ve třetí, závěrečné části této série se budete moci dočíst o tom, jak nová členka týmu pomáhá žákům a žákyním druhého stupně s přechodem na střední školy a odborná učiliště a jak zvládá komunikační výzvy s rodiči.

VIDEO: Spravedlivost a legitimita v poskytování nadstandardní podpory žákům se sociálním znevýhodněním

Video se věnuje spravedlivému poskytování nadstandardní podpory ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a expert v NPI ČR, vysvětluje teoretické, zákonné a praktické důvody pro zajištění této podpory. Video, určené školám zapojeným v projektu Podpora rovných příležitostí, může být užitečné i pro další zřizovatele, ředitele, školy a rodiče.

ZŠ Maxe Švabinského v Teplicích inovuje přístup k žákům a žákyním ze sociálně znevýhodněného prostředí – část 1.

Edita Jurečková, ředitelka Základní školy Maxe Švabinského v Teplicích s velkým počtem žáků a žákyň ze sociálně znevýhodněného prostředí, si dala za úkol rozšířit školní poradenské pracoviště o roli sociální pedagožky. Tento cíl se jí podařilo dosáhnout díky zapojení do projektu Podpora rovných příležitostí. První část třídílné série o efektivních metodách práce se žáky a žákyněmi ze sociálně znevýhodněného prostředí v této škole se zabývá preventivními opatřeními a strategiemi pro řešení problémů spojených se záškoláctvím.

Zobrazit další články