logo

Student s Aspergerovým syndromem: fyzicky mě bolí, když se musím přetvařovat – část 1.

Monika Kadrnožková, Lucie Holinková, Tereza Škoulová
09.09.2025
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Rodiče
Jedinci s Aspergerovým syndromem zpravidla vykazují obtíže v oblasti sociální interakce, sociálního porozumění a osvojování nových dovedností. Vyznačují se zvýšenou senzorickou citlivostí a mají tendenci opomíjet širší kontextové souvislosti. Významnou výzvou je pro ně dodržování implicitních pravidel sociální komunikace. Pokud vzdělávací systém adekvátně reflektuje jejich specifické potřeby a pracuje s odlišností, je možné předejít řadě nedorozumění a zátěžovým situacím.
Obrázek článku

Foto zdroj: Freepik

Představujeme vám příběh Honzy, který v současné době díky vhodné podpoře úspěšně studuje na vysoké škole, kde ho v roli osobní asistentky doprovází jeho sestra Jana.

Honza byl diagnostikován až na 2. stupni základní školy v pedagogicko-psychologické poradně (PPP). U jedinců s Aspergerovým syndromem nebývají odlišnosti od vrstevníků na první pohled patrné, což diagnostický proces často komplikuje. V rodinném prostředí však již dříve zaznamenali specifické projevy jeho chování. Podle výpovědi sestry Jany se u něj projevovala výrazná potřeba neměnného uspořádání věcí v okolí, přičemž odchylky od této rutiny vyvolávaly intenzivní emoční reakce. Jana poznamenává: „Musel mít věci pokaždé na stejném místě, jinak u něj propukaly záchvaty pláče. Hůř se soustředil, zapomínal důležité věci.“

Jeho příběh se začal psát v roce 2003, kdy povědomí o Aspergerově syndromu a jeho projevech nebylo v českém prostředí tak rozšířené. Klíčovou roli sehrála matka Honzy, když upozornila dětskou lékařku na odlišné projevy svého syna: „Honzík se do té doby ve škole hodně trápil. A i když šel nakonec na vyšetření do pedagogicko-psychologické poradny, kde Aspergerův syndrom potvrdili, vyučující v té době s jeho odlišností nijak nepracovali.“ To mělo negativní dopad na jeho prožívání školní docházky.


Hledání cesty k účinné podpoře na základní škole a střední škole

Rodiče se od počátku snažili zajistit Honzovi podporu formou asistentky pedagoga, kterou se podařilo získat na základě doporučení z PPP. Věřili, že díky svým intelektovým schopnostem může úspěšně zvládnout výuku na 2. stupni základní školy, pokud mu bude poskytnuta adekvátní podpora. „Na základní škole jsem byl první žák, který měl asistentku. Pro vyučující to byla novinka – děti jako já byly do roku 2016 většinou posílány do speciálních škol,“ vzpomíná Honza. Zpočátku byla situace náročná pro všechny zúčastněné. Ve škole chybělo jasné vymezení rolí mezi asistentkou pedagoga a vyučujícími a rovněž spolužáci si obtížně zvykali na přítomnost další dospělé osoby ve třídě. „Tlak na ni byl nakonec tak velký, že ze školy odešla,“ popisuje Jana. Po určité době se podařilo zajistit další asistentku pedagoga, avšak mezi ní a Honzou nevznikl funkční vztah založený na důvěře. Až třetí asistentka pedagoga s ním nakonec setrvala a doprovodila ho po celou dobu základní školní docházky.

Také na střední škole se Honza zpočátku setkával s obdobnými obtížemi jako dříve. Popisoval zejména potíže s navázáním důvěry k asistentce pedagoga, která udržovala otevřenější komunikaci s vyučujícími než s ním samotným: „Potíž je, že kurz na asistentku pedagoga dělají lidé, kteří potřebují práci, a k profesi leckdy nemají žádný vztah,“ vysvětluje Jana, jak situaci před lety viděla ona. Ve 4. ročníku se proto rozhodla ujmout se této role sama: „Mám zdravotní školu, pracovala jsem v nemocnici a v lékárně, ale můj malý syn býval často nemocný, takže jsem byla víc doma než v práci. Napadlo mě udělat si kurz a Honzíkovi pomoct.“ Ačkoli měli odbornou podporu psycholožky z PPP v Českých Budějovicích, která pravidelně komunikovala se školou, bylo studium na střední škole pro oba sourozence velmi náročné. „Při každém testu jsem byla pod drobnohledem, abych Honzíkovi neradila. Nikdo z vyučujících ani z vedení školy se mnou nekomunikoval,“ vzpomíná Jana. Psycholožka z PPP se snažila vyučujícím vysvětlovat podstatu Honzovy diagnózy i jeho specifické potřeby, přesto se podle Jany situace ve školním prostředí zásadně nezlepšila.


Nezamýšlený důsledek upřímnosti

Významnou překážkou ve školním prostředí byla pro Honzu komunikace s ostatními: „Největší překážkou je pro mě komunikace s lidmi. V některých ohledech jsem až moc doslovný, což může komplikovat domluvu s vyučujícími. Na základní škole mi třeba učitelka řekla, ať odejdu ze třídy, a já to pochopil tak, že mám odejít úplně, a šel jsem ven. Až zpětně jsem zjistil, že myslela jen za dveře,“ vysvětluje Honza. Projevy jeho diagnózy se promítaly zejména do obtížného porozumění metaforám, ironii či určitým formám humoru. Naopak pro něj byla typická přímočará a bezprostřední komunikace – co na srdci, to na jazyku. Tato upřímnost byla však vyučujícími často nesprávně interpretována jako provokace nebo vědomý odpor k autoritám, ačkoli šlo o přirozený důsledek symptomů Aspergerova syndromu: „Většinou si proto mysleli, že Honzík je nevychovaný,“ doplňuje Jana.

Negativní zkušenost sourozenci uvádějí například s vyučující českého jazyka: „Všechno si brala osobně, nezohledňovala Honzíkovu diagnózu a jeho výroky považovala za útok. Když třeba psal sloh na téma V nouzi poznáš přítele, nechal v příběhu kamaráda zemřít. Jednak proto, že Honzík je pesimista, jednak proto, že kamarády nemá. Učitelka se rozčilovala, že se to nedá číst, a hrozila, že ho nenechá odmaturovat,“ vzpomíná Jana. Tato situace ilustruje, jak absence porozumění specifikům spojeným s Aspergerovým syndromem může vést k chybným interpretacím žákových projevů. V tomto případě nebyl brán zřetel na to, že Honzův způsob vyjadřování a volba obsahu odpovídaly jeho osobnostnímu nastavení a projevům diagnózy, nikoli záměrnému provokativnímu chování.

Honza se potýká také s obtížemi při udržení pozornosti během četby delších souvislých textů. V rámci podpůrných opatření by pro něj bylo vhodné využívat alternativní formy čtenářských materiálů, například komiksové zpracování příběhů, které ho zaujme, nebo poslech audioknih při vedení čtenářského deníku. „Nejvíc si pamatuju, když něco slyším, to mi pomáhalo i u některých předmětů ve škole: když mě bavily, stačilo mi poslouchat a druhý den jsem napsal test bez problému. A asijské nebo korejské komiksy čtu dodnes každý den,“ přiznává Honza. Z těchto zkušeností lze vyvodit, že Honza je ve zvýšené míře auditivní typ, tedy že mu nejlépe vyhovuje získávání a uchovávání informací prostřednictvím sluchového vnímání, zatímco práce s rozsáhlým psaným textem pro něj představuje zvýšenou kognitivní zátěž.


Obtížná pravidla komunikace

Sociální aspekty komunikace představují pro Honzu dlouhodobou obtíž: „Mám problém s vykáním a tykáním. Buď lidem jen vykám, nebo se musím extrémně soustředit, vzpomínat a korigovat, jestli mám vykat, nebo tykat. A jakmile se rozvášním, ze společenské zásady vykání vypadnu a začnu tykat. To zní mnoha lidem jako drzost a mně to přitom vůbec nedojde,“ popisuje Honza. Komplikace se objevují také v souvislosti s oslovováním osob s akademickými tituly: „V hlavě mám zapsáno, že lidem, kteří učí, se říká vyučující. Pokud mají někteří z nich problém s tím, že je nazývám vyučujícími, není to moje chyba. Proč tedy učí, když je mám nazývat docentem nebo docentkou? To nechápu. Ať dělám mentální gymnastiku, jakou chci, tohle do hlavy nedostanu,“ vysvětluje Honza. Tyto projevy ukazují, jak obtížné může být osvojování a udržování sociálně-kulturních norem komunikace, které většinová populace považuje za samozřejmé. Nesoulad mezi autentickým způsobem vyjadřování a očekáváními okolí pak může vést k nedorozuměním a k mylnému vnímání chování jako nevhodného či nezdvořilého.


Sociální aspekty komunikace u osob s PAS

Jedinci s poruchou autistického spektra (PAS) často narážejí na obtíže v rámci formálních sociálních interakcí, které vyžadují jemné rozlišování v oblasti jazykových a společenských konvencí – například při rozhodování mezi vykáním a tykáním či při užívání akademických titulů. Tyto situace pro ně představují zvýšenou zátěž, protože vyžadují složité mentální operace a trvalé vědomé sledování správných komunikačních pravidel. Zatímco pro většinovou populaci jsou tyto normy často automatizované, u osob s PAS dochází k jejich osvojování a uplatňování prostřednictvím vědomého úsilí. Tento proces je pro ně nejen vyčerpávající, ale zároveň zvyšuje riziko nedorozumění. V důsledku toho může být jejich chování okolím nesprávně vnímáno jako drzé, nezdvořilé nebo neuctivé, ačkoli ve skutečnosti vyplývá z charakteristik diagnózy [1].

Jaký přístup zvolit?

Je důležité zdůraznit, že zmíněné obtíže nejsou projevem nedostatku respektu či záměrného porušování společenských pravidel, ale vyplývají ze specifického způsobu vnímání a myšlení, který je pro některé osoby s PAS charakteristický. V pedagogické praxi i v každodenních sociálních situacích se proto doporučuje volit empatický přístup a komunikaci vedenou jasně a srozumitelně, bez nadměrného akcentu na formální konvence. Respektující a podpůrné prostředí, které zohledňuje individuální potřeby a limity jedince, může zásadně přispět k eliminaci nedorozumění a k posílení vzájemného porozumění.


Příklad dialogu, který může nastat mezi studentem s PAS a vyučujícím

Student (PAS): Hele, řekni mi, proč musím dělat tuhle zbytečnou práci? Vždyť to vůbec nedává smysl!

Vyučující (docent): Rozumím, že to na tebe tak může působit. Rád ti vysvětlím, k čemu ta úloha slouží. Jen bych tě poprosil, abys mě v rámci akademického prostředí oslovoval pane docente – je to zde obvyklé. Teď se ale pojďme soustředit hlavně na to, jak ti s tím úkolem mohu pomoci.

Student (PAS): Jo, chápu, budu se snažit.

Vyučující (docent): Děkuju, vážím si toho. Podívejme se tedy společně, jak tu práci zvládnout.

V uvedeném příkladu vyučující reaguje na situaci s potřebnou empatií. Klíčové je, že dokáže rozpoznat nutnost flexibility a současně respektuje specifické potřeby studenta s PAS, aniž by ztrácel kontrolu nad průběhem komunikace nebo působil autoritativně. Tento přístup podporuje pozitivní dialog a napomáhá budování konstruktivního vztahu mezi studentem a vyučujícím. Současně vyučující citlivě formuluje své přání, aby byl oslovován příslušným akademickým titulem, a zároveň otevírá prostor pro diskusi o samotném problému. Tím studentovi umožňuje lépe zvládat sociální požadavky akademického prostředí, aniž by se cítil pod tlakem. Takto vedená komunikace zohledňuje potřeby obou stran, respektuje pravidla instituce a zároveň minimalizuje riziko zbytečného napětí.


Mezi svými, ale přesto stranou: jak rozdílné zájmy a přístup k sociálním kontaktům formují Honzovy vztahy se spolužáky a spolužačkami

Vztahy s vrstevníky pro Honzu nepředstavovaly významnou oblast zájmu. Se spolužáky a spolužačkami nenavazoval bližší kontakt, a to jak z důvodu své přímočarosti, která byla často nesprávně interpretována, tak také proto, že o sociální interakce s vrstevníky neměl osobně zájem. „Odjakživa jsem je vnímal jako malé děti. I když jsem sám byl dítě, jejich chování mi připadalo dětinské. Možná to vyzní povýšeně, ale já se s nimi nechtěl stýkat, jejich zájmy šly mimo mě. Já pracoval na počítači, učil jsem se základy programování a oni řešili, že si půjdou ven hrát. Uvědomuji si, že jde o normální trávení času, ale mně přijde neproduktivní. Navíc nemám rád typické české drbání, což většina studujících na základní i střední škole dělala, a já se toho nechtěl účastnit,“ vysvětluje Honza. Tento přístup je pro některé osoby s PAS typický – dávají přednost individuálním aktivitám a zájmům, které považují za smysluplnější, zatímco konvenční sociální interakce pro ně nemají přidanou hodnotu.

Ani v prostředí vysoké školy se Honza výrazně nezapojuje do kolektivu. „Myslím, že ho nervuje seznamovat se s lidmi. Na škole má spolužáka ze střední, s tím se jakž takž baví a vzájemně si pomáhají, Honzík ho doučuje matematiku, ale z ostatních lidí je nervózní. Občas se s někým baví, ale třeba úplně nesnáší, když je někdo povýšený,“ všímá si jeho sestra Jana. Honza doplňuje: „Jakmile z někoho získám dojem, že je frajírek, okamžitě si ho zaškatulkuji. To je u mě extrémní problém: lidi rychle podvědomě vykřížkuju.“ Po sociálním životě přitom nijak zvlášť netouží: „Jsou etapy a chvíle, kdy zvládnu třeba měsíc bez komunikace, stačí mi krátce promluvit s rodinou a jsem v pohodě. A pak jsou momenty, kdy bych někam šel rád s lidmi. Nikdy to ale netrvá dlouho. Představím si, o čem se spolu asi baví, a raději se vrátím k makro a mikroekonomii,“ říká Honza. Tento vzorec chování odráží typické projevy PAS: preference omezeného a predikovatelného sociálního kontaktu, selektivní interakce s jednotlivci a vysoká citlivost na sociální hierarchii či nepředvídatelné sociální situace.

Nepochopení mezi Honzou a jeho okolím bývá často vzájemné a částečně vyplývá z nenápadnosti jeho diagnózy. „Na rozdíl od fyziologických problémů studující nevidí, co mám v hlavě, a berou mě jako normálního člověka. Je pro ně obtížné přijmout, že jsem jiný,“ uvádí Honza. Tento fenomén reflektuje obecný problém, který se vyskytuje u mnoha osob s PAS: jejich specifické kognitivní a sociální charakteristiky nejsou navenek patrné, a proto je okolí často neschopné rozpoznat odlišnosti a adekvátně reagovat. Takové neviditelné odlišnosti mohou vést k nedorozuměním, nesprávným interpretacím chování a pocitu izolace ze strany jedince s PAS.


Podpora sociálního zapojení studentů s PAS 

U studentů s PAS, kteří se obtížně zapojují do kolektivu, je vhodné nejprve stanovit jasné hranice komunikace a identifikovat bezpečné situace, ve kterých mohou postupně rozvíjet sociální dovednosti. Takovými situacemi mohou být interakce s jedním nebo dvěma blízkými přáteli spíše než účast v širším kolektivu. Důležité je, aby nebyli nuceni do sociálních kontaktů, které pro ně nejsou příjemné, a zároveň měli možnost postupného rozvoje a zvyšování komfortu ve společenských situacích. Jednou z možností je hledání společných zájmů s konkrétními osobami. Například pokud studenty s PAS zajímá programování nebo ekonomie, mohou se orientovat na kolektivy zaměřené na tyto oblasti, kde je pravděpodobnější, že se setkají s lidmi se stejnými zájmy. Takové prostředí bývá často méně stresující než běžné společenské interakce a umožňuje navazovat vztahy přirozeně, na základě společného zájmu, což může být pro osoby s PAS snazší a méně náročné.

Komentář a doporučení zapojení studentů s PAS v kolektivu:

Studenti s PAS mohou působit uzavřeně a málo zapojení do kolektivu, což často vyplývá z rozdílných zájmů a specifického způsobu vnímání sociálních interakcí. Pro spolužáky a spolužačky je důležité chápat, že tento odstup není projevem povýšenosti nebo nezájmu o druhé, ale odráží odlišné nastavení a preference studenta. Namísto nátlaku na zapojení do aktivit, které pro ně nejsou atraktivní nebo jsou nepříjemné, je vhodné respektovat jejich osobní prostor a případně je oslovit s nabídkou účasti na společných aktivitách, které mohou být pro ně smysluplné – například akademické diskuse nebo individuální projekty. Zároveň je třeba uvědomit si, že potřeba samoty nebo preference individuálních činností není známkou sociální izolace či nedostatku vztahů, ale může představovat formu odpočinku a načerpání energie. Respektování těchto potřeb přispívá k lepšímu vzájemnému porozumění a harmonickému soužití v kolektivu [2].

Jak mechanismus třídění lidí ovlivňuje sociální interakce u osob s PAS

„Škatulkování“ lidí může poskytovat pocit jistoty a přehlednosti ve světě sociálních interakcí, který je pro osoby s PAS často chaotický a těžko předvídatelný. Pro jedince s PAS je orientace ve složitých sociálních situacích náročná, protože tyto situace zahrnují nejednoznačné signály, neverbální komunikaci a pravidla, která nejsou vždy explicitně vyjádřena. „Škatulkování“ slouží jako mechanismus, kterým si mohou vytvořit strukturu a jasnost ve vztahu k ostatním – poskytuje rychlou orientaci v tom, jak s danou osobou jednat a co od ní očekávat. Tento mechanismus však nese i rizika. „Škatulkování“ bývá zjednodušující a může vést k tomu, že jedinci s PAS ostatní rychle „odepíšou“ na základě prvního dojmu, což omezuje možnost navázání hlubších a komplexnějších vztahů. Pokud si někoho rychle zařadí například jako „frajírka“ nebo někoho, kdo není hodný jejich pozornosti, přestávají dále zkoumat, zda by se s touto osobou mohli sblížit na základě jiných společných zájmů nebo hodnot [3].

Doporučení týkající se „škatulkování“ u jedinců s PAS

Pro jedince s PAS: uvědomění si, že „škatulkování“ je obranný mechanismus, který sice poskytuje jistotu, ale zároveň omezuje. Může být však prvním krokem k rozvoji sociálních dovedností. Práce na flexibilitě v přístupu k lidem – zkoušení různých úhlů pohledu a dávaní šance i těm, kteří na první pohled nesedí do jejich zařazení – může přinést pozitivní překvapení a postupně rozšířit jejich sociální svět.

V sociálním kontextu: spolužáci, vyučující a blízcí by měli chápat, že „škatulkování“ u jedinců s PAS není projevem nadřazenosti, ale spíše strategií, jak se orientovat ve složitém a často obtížně srozumitelném světě mezilidských vztahů. Namísto rychlých úsudků, které mohou vést k nedorozuměním a konfliktům, je vhodné navazovat kontakt prostřednictvím aktivit nebo témat, která studující s PAS zajímají. Tento přístup může postupně prolomit počáteční komunikační bariéry. 

Ve výsledku jde o hledání rovnováhy mezi potřebou jistoty a otevřeností k možnosti, že ne každý, kdo se na první pohled jeví jako například „frajírek“, skutečně do této kategorie patří.


Komunikační úskalí v matematickém semináři na vysoké škole

Díky porozumění vyučujících, podpoře rodičů a zejména významné asistenci sestry Jany studuje Honza v současnosti vysokou školu. Přestože se mu daří a předměty ho baví, stále se u něj objevují drobné obtíže v komunikaci a vnímání sociálního kontextu, což někdy vede k nepříjemným situacím. Jeho oblíbeným předmětem je matematika: „Souvisí to s tím, že myslím jinak, víc logicky. Když poslouchám matematiku, dává mi smysl. Proto ji mám rád: v matematice je systém a lidé s Aspergerovým syndromem mají rádi všechno na svém místě. Svět matematiky je mi příjemný. Ať se děje cokoli, jedna a jedna jsou dvě. V tom vidím krásu,“ říká Honza. Tento zájem odráží typický rys osob s Aspergerovým syndromem – preferenci logického, strukturovaného a předvídatelného prostředí, kde platí jasná pravidla a vztahy mezi prvky jsou jednoznačné. Matematika tak poskytuje Honzovi nejen intelektuální uspokojení, ale i psychologický komfort, který je v sociálně komplexních situacích méně dostupný.

Na matematickém semináři na VŠE vyučující uděluje body za aktivitu u tabule, čehož někteří studenti využívají k vylepšení výsledku z testu. Honzu, vzhledem k jeho zájmu o matematiku, tato možnost motivovala k pravidelné účasti u tabule. „Brzy jsem si všimla postranních pohledů, protože spolužákům a spolužačkám vadilo, že Honzík sbírá body. Jednou jsem se neudržela, když jeden spolužák procedil něco ironického. Vystartovala jsem na něj, ať si nejdřív uvědomí, že Honzík je jiný. Byla to nepříjemná situace,“ vzpomíná Jana. Tento případ ilustruje, jak rozdílné motivace a vnímání situace u studenta s PAS mohou vyvolat nepochopení ze strany vrstevníků. Reakce okolí, která se může jevit jako ironická nebo kritická, často pramení z neznalosti specifických potřeb a charakteristik studenta, zatímco pro Honzu samotného byla aktivita u tabule přirozeným projevem zájmu a motivace.

Vyučující to nastavil tak, že kdo odpoví na otázku, dostane bod. Ve třídě nás bylo třicet a každé téma má jen pár otázek. Kdo odpoví třikrát, má tři body, počtvrté už nic. A ostatní to vnímali tak, že je okrádám o body. Problém byl v tom, že ten profesor mi byl sympatický, předmět mě bavil a chtěl jsem se zapojit. Z principu mě bavilo odpovídat, chtěl jsem si procvičit vědomosti. Po tom incidentu, který popsala Jana, jsem tedy odpověděl vždy maximálně třikrát, což mě stálo spoustu sil. Vysiluje mě, když musím popírat, kdo jsem, přetvařovat se. Někdy mě to až fyzicky bolí: vyučující se ptá, chci odpovědět, ale nemůžu, protože vnímám ty nepříjemné pohledy,“ dodává Honza. Tento příběh ilustruje, jak sociální dynamika v kolektivu může transformovat pozitivní motivaci a zájem o předmět ve zdroj frustrace pro studenta s PAS. Co bylo původně zdrojem potěšení a intelektuálního uspokojení, se stává psychologicky náročnou situací, kdy je jedinec nucen se přetvařovat a omezovat své přirozené projevy. V důsledku toho se i oblíbený předmět může stát zdrojem stresu a vyčerpání, což má dopad na ochotu studenta účastnit se výuky.


Komentář:

V tomto případě narážíme na dvě zásadní výzvy:

1. potřebu aktivní participace ze strany studenta s PAS, která pro něj představuje způsob, jak se angažovat a uplatnit své znalosti;

2. reakci okolí, kdy ostatní spolužáci a spolužačky mohou jeho zapojení vnímat jako přehnané či nespravedlivé.

Studenti s PAS často vyhledávají jasná pravidla a struktury, které jim poskytují pocit jistoty. Pokud je něco zaujme a motivuje – v tomto případě matematika – mají přirozenou tendenci se do dané aktivity zapojovat intenzivněji než ostatní. Pro okolí to však může působit rušivě, zejména pokud jejich aktivita ovlivňuje vlastní šance spolužáků na získání bodů nebo účast v hodině [4].

Doporučení:

Vyvážená pravidla pro zapojení do diskuse. Vyučující by mohl zavést rovnoměrnější mechanismus pro účast studentů při odpovídání. Jednou z možností je vytvoření předem připraveného pořadníku, který zajistí, že každý student bude mít stejné množství příležitostí přispět, než dostanou šanci ostatní. Tento přístup minimalizuje pocit nespravedlnosti a zároveň umožňuje studentům s PAS zapojit se bez nutnosti přetvařování nebo omezování své přirozené motivace.

Alternativní způsoby zapojení. Pro studenty, jako je Honza, kteří potřebují aktivně pracovat s učivem, může být užitečné nabídnout formy zapojení mimo klasickou diskusi před třídou, například individuální úkoly nebo projekty. Tyto možnosti umožňují prokázat znalosti a kompetence bez nutnosti neustálého soutěžení s ostatními studenty.

Podpora empatického a inkluzivního prostředí. Vyučující může ve třídě otevřít diskusi o rozdílných potřebách a preferencích studentů, a vytvořit tak kulturu, která oceňuje rozmanité přístupy k učení. Citlivé vedení diskuse o respektu k odlišným stylům práce a zapojení může významně zlepšit atmosféru ve třídě a snížit riziko konfliktů či nedorozumění mezi studenty [5].

Takový přístup může minimalizovat frustraci jak u studenta s PAS, který potřebuje intenzivnější zapojení, tak u ostatních studentů, kteří mohou vnímat situaci jako nespravedlivou. Cílem je dosáhnout rovnováhy mezi individuálními potřebami a potřebami skupiny, čímž se vytváří podpůrné a spravedlivé vzdělávací prostředí pro všechny účastníky výuky.



Použité zdroje: 

[1] Xinghan, L. (2023). The Social Interaction Deficits in Autism Spectrum Disorder and Relevant Interventions. Lecture Notes in Education Psychology and Public Media, 3, 2022500. https://doi.org/10.54254/2753-7048/3/2022500.

[2] Mamas, C., Daly, A., Cohen, S., & Jones, G. (2021). Social participation of students with autism spectrum disorder in general education settings. Learning, Culture and Social Interaction, 28, 100467. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2020.100467.

[3] Orsmond, G., Shattuck, P., Cooper, B., Sterzing, P., & Anderson, K. (2013). Social Participation Among Young Adults with an Autism Spectrum Disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 43, 2710–2719. https://doi.org/10.1007/s10803-013-1833-8.

[4] Bettoni, R., Addabbo, M., Ghidina, C., Pezzana, C., Vagni, D., Turati, C., & Bulf, H. (2022). Learning and generalization of repetition-based rules in autism. Psychological Research, 87, 1429–1438. https://doi.org/10.1007/s00426-022-01761-0.

[5] Vermeulen, P. (2006). Autistické myšlení. Grada.


Tip: Jak Honzův příběh pokračuje, se dozvíte v 2. dílu, kde otevřeně sdílí své zkušenosti se studiem – od potíží s pozorností a pamětí přes náročnou komunikaci, až po hledání motivace. Dočtete se, že zásadní roli hraje asistentka pedagoga, odborná podpora a respektující přístup vyučujících. Přes veškeré obtíže přináší Honzova zkušenost důležitou inspiraci: když se ve vzdělávání spojí pochopení, trpělivost a spolupráce, může být škola smysluplným a obohacujícím místem i pro studující s PAS.


Mohlo by Vás zajímat

Syndrom vyhoření u rodičů dětí se zdravotním postižením

Péče o dítě se zdravotním postižením je často celoživotní cestou, která rodiče vystavuje zvýšenému tlaku, stresu a nejistotě. Kromě každodenních starostí souvisejících s výchovou a vzděláváním dítěte zastávají řadu dalších rolí, přitom sami zůstávají ve stínu. O jejich vyčerpání a duševní (ne)pohodě se ale mluví jen zřídka. Jedním z častých důsledků dlouhodobého přetížení je syndrom vyhoření. Tento pojem je běžně spojován s profesemi v pomáhajících oborech, stále častěji se objevuje také u pečujících rodičů. Jaká jsou jeho specifika, příznaky a jak mu lze předejít?

Metody použití alternativní a augmentativní komunikace. – 2. díl

Druhý díl seriálu se věnuje přehledu základních metod alternativní a augmentativní komunikace rozdělených na systémy s pomůckami a bez nich. Podrobně představuje vybrané komunikační systémy využívané v české praxi – Makaton, VOKS a Bliss – včetně jejich přínosů, využití ve vzdělávání a praktických aspektů zavádění do výuky dětí s narušenou komunikační schopností.

Úvod do alternativní a augmentativní komunikace. Jak pomáhá dětem a vyučujícím? – 1. díl

NPI přináší seriál o možnostech využití alternativní a augmentativní komunikace, která představuje klíčový nástroj pedagogické podpory dětí s narušením komunikačních schopností. V prvním díle se dozvíte, jak tato metoda umožňuje efektivní dorozumívání, participaci na vzdělávání a rozvoj jazykových dovedností u těchto dětí. Pro vyučující je prostředkem k individualizaci výuky, inkluzi a hlubšímu porozumění potřebám dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.

Zobrazit další články