„Dobře fungující spolupráce mezi rodinou a školou je klíčová pro úspěšné vzdělávání dětí. Zároveň je dobré si uvědomit, že někteří rodiče mohou mít nižší důvěru ve školní systém nebo mají omezené možnosti a kompetence, jak se do spolupráce se školou aktivně zapojit. Důležitým předpokladem úspěchu je prostředí důvěry, kde se všichni rodiče budou cítit vítáni a respektováni. Pedagogičtí pracovníci a pracovnice hrají v tomto procesu zásadní roli a jejich dovednosti v oblasti komunikace jsou nezbytným základem pro budování pozitivních vztahů s rodiči. Jinými slovy, skutečnost, jakým způsobem dokážeme komunikovat s rodiči, ovlivňuje kvalitu naší spolupráce. Věřím, že když budeme cíleně zlepšovat a profesionalizovat své komunikační dovednosti, velmi pravděpodobně lépe porozumíme potřebám a očekávání rodin a dokážeme efektivněji nastavovat možnosti vzájemné spolupráce. Zároveň získáme větší jistotu v dovednostech vést diskuzi, jasně formulovat myšlenky, předcházet konfliktům a efektivně řešit případná nedorozumění.“
Olga Havlátová, projekt Podpora rovných příležitostí, NPI ČR
Principy komunikace školy s rodiči
Rodina a škola – to jsou dva světy, které stojí za to propojit. Jedině vzájemný respekt, dialog a spolupráce mezi rodiči, dětmi a školou dokáže kultivovat jeden společný svět. V takovém světě je pak radost vyučovat i učit se.
https://zapojmevsechny.cz/clanek/77-principy-komunikace-skoly-s-rodici
https://zapojmevsechny.cz/clanek/199-efektivni-komunikace-a-spoluprace-mezi-ucitelem-a-rodici
I z třídních schůzek můžete vykouzlit příjemné příležitosti k utužení vztahů a spolupráce s rodiči, co se vzdělávání dětí týká. Podívejte se, jak je můžete ozvláštnit.
https://zapojmevsechny.cz/clanek/19-tridni-schuzky-a-jejich-vliv-na-klima-tridy
https://zapojmevsechny.cz/clanek/99-tridni-schuzky-jinak-s-rodici-a-detmi
https://zapojmevsechny.cz/clanek/76-rodicovske-schuzky-formou-poradniho-kruhu
Školská rada je důležitý orgán školy, který musí být zřízen podle zákona u každé základní, střední a vyšší odborné školy. Školskou radu tvoří zástupci tří skupin školních aktérů. Jednu třetinu jmenuje zřizovatel školy, jednu třetinu volí pedagogičtí pracovníci školy a jednu třetinu volí zákonní zástupci nezletilých žáků (příp. zletilí žáci a studenti). I zde můžete pracovat na komunikaci s rodiči!
https://zapojmevsechny.cz/clanek/620-skolska-rada
https://zapojmevsechny.cz/clanek/544-jak-zapojit-rodice-vsech-zaku-do-cinnosti-skolske-rady
Tématem měsíce října 2024 je rozvoj digitálních kompetencí v heterogenní, pestré třídě. Přinášíme souhrn materiálů, které vás mohou inspirovat a pomoci vám při práci s žáky.
Tématem měsíce června 2024 je wellbeing ve škole. Stále více se totiž ukazuje jeho důležitost a dopad na psychiku a motivaci jak dětí, tak vyučujících. Přinášíme vám souhrn materiálů, které vám pomohou vytvářet prostředí podporující duševní zdraví, pohodu a celkovou spokojenost všech zúčastněných.
Tématem měsíce května 2024 je Hodnocení žáků. Stále více se totiž ukazuje jeho důležitost a dopad na psychiku i motivaci dětí ve výuce. Přinášíme vám souhrn materiálů, které vám usnadní práci s heterogenní, pestrou třídou.