I z třídních schůzek můžete vykouzlit příjemné příležitosti k utužení vztahů a spolupráce s rodiči, co se vzdělávání dětí týká. Objevte koncept třídních schůzek Roberta Čapka nebo příklad dobré praxe ve školce.
Ilustrační foto | FOTO: Pixabay
Třídní schůzky, tedy pravidelné setkávání skupiny rodičů dětí jedné školní třídy s třídním učitelem, jsou na dobrovolné bázi a v českých školách a školkách probíhají většinou čtyřikrát ročně. Častý formát představují dvě rodičovské schůzky a dvě informační odpoledne pro rodiče s dětmi, kdy se rodiče informují o chování a prospěchu svých dětí. Poměrně novým trendem je zapojování rodičů do fungování školy. Mimořádná třídní schůzka se zpravidla pořádá i pro rodiče prvňáků při nástupu do prvního ročníku.
Vliv třídních schůzek na klima třídy
Třídní schůzky představují tradiční interakci mezi školou a rodiči. Jsou součástí prezentace školy rodičům. Rodiče se tak mohou seznámit s prostředím a kulturou školy, mohou poznávat fungování školy jako takové. Na rozdíl od individuálních konzultací slouží třídní schůzky k utváření školního společenství a zkvalitňují klima třídy i školy. Tím dále utužují vztahy nejen mezi rodiči navzájem, ale i ke škole, který se projevuje podporou vzdělávání, snahou řešit problémy apod. Třídní schůzka je také fórem, kde pedagog rodičům vysvětluje základní pedagogicko-psychologické zákonitosti, způsoby hodnocení aj.
Třídní schůzky by měly být místem, kde každý bez obav sděluje své názory, ale i stížnosti; nemají být pouhým prostředkem, jak informovat o prospěchu. Poskytují příležitost ukázat školní život a kulturu a filozofii školy. [1]
Obecně se o třídních schůzkách dá říci následující:
- třídní schůzky jsou považovány za důležitý komunikační kanál mezi rodiči a školou;
- třídní schůzky vedou rodiče k pocitu sounáležitosti se školou, přispívají k vytváření školního společenství a posilováním spolupráce rodičů a školy zlepšují klima třídy i školy;
- na třídních schůzkách se potkávají rodiče s dalšími rodiči dětí stejného věku, s rodiči spolužáků svého dítěte;
- třídní schůzky mohou být využity jako důležitá součást prezentace i propagace školy;
- samotní pedagogové často označují vedení třídní schůzky za nejobtížnější úkol, který jejich profese přináší;
- pedagogové v českém školství nejsou vždy na vedení třídní schůzky kvalitně připraveni. [2]
Třídní schůzky ve školce
Schůzky v mateřských školách mívají především informační charakter. Například v Mateřské škole Březí probíhají informační schůzky pro všechny rodiče společně. Mají výhodu předání informací ve stejný čas a na stejném místě všem rodičům. Na těchto schůzkách se předávají informace týkající se celé skupiny. V žádném případě se při nich neřeší jednotlivé děti. Schůzky probíhají zpravidla dvakrát až třikrát ročně. Je připraveno malé pohoštění a všichni jsou při příchodu přivítáni u dveří. Rodiče mají možnost pokládat jakékoli dotazy, aniž by někdo snižoval jejich význam. První společná schůzka se uskutečňuje koncem srpna. Témata jsou zpravidla organizační: náležitosti k novému školnímu roku, seznámení s dokumenty, se vzdělávacími cíli a celkovým chodem mateřské školy. Další společná schůzka probíhá v lednu pouze s rodiči předškoláků. Tato schůzka je postavena na tématech školní zralosti a školní připravenosti, rodiče dostávají nabídku psychologické depistáže dětí v rámci spolupráce s pedagogicko-psychologickou poradnou. Získají také informace k zápisu do 1. ročníku, případnému odkladu, potřebným dokumentům a důležitým termínům. Pokud během školního roku nastane specifická situace, kterou je potřeba s rodiči řešit, svolá se dodatečná individuální schůzka. [3]
Zapojení rodičů do chodu školy
Podle Roberta Čapka se běžný český rodič, který má dítě na druhém stupni ZŠ, v budově školy svého dítěte objeví několikrát za rok, většinou třikrát až čtyřikrát. Pokaždé je to jen za účelem setkání s učitelem, který mu na třídních schůzkách s větší či menší dovedností předá informace o prospěchu a chování. Většina rodičů při této příležitosti neslyší příliš povzbudivé ani příjemné věci. Někteří rodiče navíc zajdou jednou za rok na besídku nebo akademii, kde sledují kulturní vystoupení – a na několik minut spatří i své dítě. Několik rodičů se drobně angažuje při třídním výletu nebo ve školní samosprávě. A to bývá všechno. A právě v těchto případech je zcela zásadní mít alespoň dobře zvládnuté třídní schůzky. [4]
Varianty třídních schůzek není možné přesně specifikovat, ale alternativy tradičního modelu třídních schůzek jsou následující:
- individuální schůzky mezi rodiči a pedagogy;
- individuální schůzky mezi rodiči a pedagogy za účasti dětí;
- třídní schůzky za účasti dětí;
- třídní schůzky vedené dětmi.
Poslední možnosti, tedy třídním schůzkám vedeným dětmi a jejich přípravě, se zevrubně věnuje Dylan Wiliam. [5]
Komunikační dovednosti pedagoga přímo ovlivňují průběh třídních schůzek. Škála komunikačních dovedností verbálních i neverbálních je neuvěřitelně rozmanitá, zcela zásadní jsou však pro pedagogy následující doporučení:
- působit vyrovnaně a přiměřeně sebevědomě – přehnaná dominantnost projevu bývá často pouze zástěrkou pro nejistotu;
- vystupovat s vědomím profesionality – zachovat si odstup a nadhled, i kdyby se ze strany rodičů objevila kritika;
- obléknout se vkusně a příjemně – přiměřená úprava zevnějšku dodává klid a sebedůvěru. [6]
Robert Čapek a jeho nová třídní schůzka
Koncept nazvaný nová třídní schůzka nabízí Robert Čapek. Představuje ji jako komplexní událost s velkou a patřičnou přípravou a s náležitým vyhodnocením. Cílem je příjemné setkání rodičů vedené v pozitivním duchu bez zbytečných direktiv (např. bez nutnosti přezouvání).
I. fáze – v delším období před třídní schůzkou v koordinaci s ostatními pedagogy:
- připravit přehled významného učiva z hlavních předmětů, které bylo probráno (koordinace všech učitelů, využití ŠVP a tematických plánů); pro rodiče připravit přehled v bodech o tom, co se jejich dítě naučilo;
- připravit přehled významného učiva z hlavních předmětů, které bude probíráno v dalším období;
- shromažďovat žákovské testy, výstupy z projektů, výkresy z různých předmětů, archivovat je se jmény autorů (dát pozor na zastoupení všech žáků); tady mohou být nápomocné samy děti, když si v ideálním případě vedou průběžně portfolio;
- fotografovat zajímavé školní akce a vyučovací aktivity a dbát na to, aby byly na snímcích všechny děti ze třídy;
- promyslet a vyrobit s dětmi dárek, který bude pro rodiče na schůzce připraven;
- promyslet a sepsat v hlavních bodech aktuality, případně schůzku tematicky ozvláštnit např. pozváním odborníka;
- spolu s kolegy promyslet lepší a sofistikovanější způsob, jak zprostředkovat rodičům hodnocení dětí (lepší způsob než proužek papíru se známkami);
- připravit alespoň přibližné termíny aktivit v dalším období.
II. fáze – několik dní před třídní schůzkou:
- domyslet tematické zaměření schůzky;
- připravit ve spolupráci s dětmi pozvánku pro rodiče; tu by měli rodiče dostat alespoň deset dní předem s těmito informacemi
- přesný termín a čas, program třídní schůzky v bodech, plánovaný konec (max. délka trvání 2 hodiny);
- připravit harmonogram třídní schůzky;
- připravit informační listy, prezentaci učiva (označit obtížné body, témata využitá pro spolupráci s rodiči), vytisknout fotky apod.;
- probrat se školními výtvory a ubezpečit se, že každé dítě má dostatek výtvorů pro prezentaci práce;
- shromáždit poznatky o jednotlivých dětech (nikoli pouze známky);
- připravit důležité informace v písemné a elektronické formě, ideálně je zároveň zaslat e-mailem – na zvážení je zaslání informací předem, lze pak o nich efektivněji diskutovat;
- zvážit využití online kalendáře s důležitými termíny, úkoly apod.
III. fáze – v den konání třídní schůzky:
- ujasnit si celkové sdělení rodičům;
- přemýšlet o jednotlivých bodech třídní schůzky – co jen oznámit, co do diskuse;
- zkontrolovat prezentační techniku a výstupy;
- ujasnit si a sepsat, jaké informace chtít od rodičů;
- připravit se psychicky na to, že některé informace mohou vyvolat negativní nebo jinak emotivní reakce rodičů;
- osobně a ideálně s dětmi v daný den při vyučování nachystat výzdobu třídy;
- ubezpečit se, že je třída vzorně uklizená od pořádku v lavicích po vynesené koše;
- připravit třídu na třídní schůzku:
- vystavit různorodé výtvory dětí s jejich jmény – pohlídat, aby tam měl každý něco;
- zvážit na lavicích jmenovky dětí, eventuálně rodičů;
- připravit na místa papíry a psací potřeby, dárky, eventuálně portfolia dětí;
- vyvěsit plány učiva, které děti už zvládly a které je ještě čekají;
- zvážit uspořádání lavic ve smyslu omezení bariér;
- nachystat občerstvení – ideálně s pomocí dětí.
IV. fáze – během třídní schůzky:
- být ve třídě s předstihem a každého rodiče přivítat u dveří;
- poprosit rodiče o vypnutí zvonění u mobilních telefonů;
- zachovat optimismus, zdvořilost a profesionalitu – vůbec na nic si nestěžovat;
- odškrtávat si v harmonogramu třídních schůzek, které informace byly již rodičům předány;
- nedopustit přeskakování v programu – případné otázky a náměty k diskusi poznamenat například na tabuli, vše nad rámec programu dořešit později v diskusní části;
- mnohokrát chválit třídu jako celek (rodiče se pak také budou cítit soudržně);
- projevovat důvěryhodnost a věcnost – mít všechny poznatky ověřené, neuvádět své dojmy;
- vést také rodiče k věcnosti a seznámit je s pravidly diskuse, než se rozběhne;
- domluvit s rodiči způsoby komunikace – kdy a jak konzultovat, volat nebo psát e-maily;
- ptát se na konci třídní schůzky, co se rodičům líbilo a co by případně chtěli projednat nebo slyšet na té příští – lze vytvořit dílčí evaluaci právě proběhlých třídních schůzek.
V. fáze – po třídní schůzce:
- zapsat si poznámky o průběhu, zapsat si i vlastní podněty pro případné zkvalitnění příštích schůzek;
- nedořešené věci připravit na příště;
- na základě podnětů od rodičů a své vlastní analýzy třídní schůzky zpracovat úkoly na příští třídní schůzky; [7]
- zpracovat zápis pro rodiče, možno i dle poznámek zapisovatele z řad rodičů.
Odkazy
[1] ČAPEK, R. (2013) Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada, s. 88.
[2] ČAPEK, R. (2013) Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada, s. 93–94.
[3] BEJDÁKOVÁ, S., STŘECHOVÁ, J., SUCHARDOVÁ, L., VÍTKOVÁ, J., ZDRUBECKÁ, H., ŽENATOVÁ, Z. (2018) Školní zralost a komunikace. Praha: Raabe, s. 94.
[4] ČAPEK, R. (2013) Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada, s. 20.
[5] LEAHYOVÁ, S., WILIAM, D. (2016) Zavádění formativního hodnocení: Praktické techniky pro základní a střední školy. Praha: EDUkační LABoratoř, s. 181–193.
[6] RAMPOUCHOVÁ, J. (2012) Rodiče vítáni: Třídní schůzky – žádný strach. [online] [cit. 21. 5. 2020] Dostupné z: https://www.rodicevitani.cz/nezarazene/tridni-schuzky-zadny-strach/
[7] ČAPEK, R. (2013) Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada, s. 118–126.
Doporučené zdroje
- ČAPEK, R. (2013) Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada.
- BEJDÁKOVÁ, S., STŘECHOVÁ, J., SUCHARDOVÁ, L., VÍTKOVÁ, J., ZDRUBECKÁ, H., ŽENATOVÁ, Z. (2018) Školní zralost a komunikace. Praha: Raabe.
- CANGELOSI, J. S. (2009) Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál.
- FELCMANOVÁ, A. A KOL. (2013) Rodiče – nečekaní spojenci: jak rozvíjet partnerský dialog mezi školou a rodinou. Praha: Člověk v tísni.
- FEŘTEK, T. (2011) Rodiče vítáni: praktický návod, jak usmířit rodiče a učitele našich dětí. Praha: Yinachi.
- LEAHYOVÁ, S., WILIAM, D. (2016) Zavádění formativního hodnocení: Praktické techniky pro základní a střední školy. Praha: EDUkační LABoratoř.