00:31 Miroslav Vosmik, odborník z institutu, v rozhovoru s paní ředitelkou ZŠ J. A. Komenského, Karlovy Vary, Zdeňkou Vašíčkovou, diskutuje o tématech, jako je podpora žáků, kteří mluví odlišným mateřským jazykem, fungování školního poradenského pracoviště, včetně jeho struktury a rolí, a metodické vedení asistentů.
03:26 Diskuze na téma jazykové přípravy pro žáky s OMJ, kterou je škola pověřená. Rozdělení žáků do skupin a roční hodinová dotace jazykové výuky nad rámec rozvrhu. Zhodnocení realizace jazykové výuky a tandemové spolupráce učitelů.
04:48 Diskuze na téma zapojení a podpory ukrajinských žáků ve výuce. Dle školního vzdělávacího programu školy je žákům nabízen další cizí jazyk – německý, ruský nebo český (to platí pouze pro žáky s OMJ). Jako vhodný postup se také ukázala okamžitá integrace žáků s OMJ do kmenových tříd.
07:31 Využití systému Podpora pozitivního chování dětí a žáků při zvládání problémového chování žáků. Potenciálním konfliktům v komunikaci a spolupráci českých, ukrajinských a ruských žáků pomáhají předcházet ukrajinské asistentky pedagoga a také psycholožka ukrajinského původu.
10:58 Zhodnocení osvědčených tipů a metod za pomoci supervize a intervize při práci s žáky s OMJ.
15:55 Videohospitace v hodině českého jazyka ve třídě 4. ročníku, kde jsou žáci s OMJ. Ukázka spolupráce mezi pedagožkou Janou Terlovou a asistentkou pedagoga Michaelou Smetanovou. Tématem hodiny je práce se slovními druhy v heterogenních skupinkách.
18:13 Ukázka individuální práce asistentky pedagoga s homogenní skupinkou žáků s OMJ, která s žáky znovu zopakuje a případně dovysvětlí probrané učivo. Poté se vystřídá s pedagožkou a věnuje se zbytku třídy, která pracuje na zadaném úkolu.
20:26 Ukázka průběžného hodnocení žáků a jejich práce během výuky. Kontrola a ujištění se, že žáci všemu rozumí.
21:07 Ukázka společné práce pedagožky Jany Terlové a žáků s OMJ v kruhu na koberci, kde probírají slova, kterým nerozumí, a hledají jejich význam. Zbytek třídy samostatně nebo ve dvojicích plní zadaný úkol, se kterým jim pomáhá asistentka pedagoga.
23:05 Rozhovor s učitelkou 1. stupně Janou Terlovou a asistentkou pedagoga Michaelou Smetanovou: Hodnocení průběhu spolupráce mezi oběma aktérkami při práci s dětmi s OMJ, kdy si rozdělují role a úkoly podle potřeb žáků. Příprava hodin, využití názorných pomůcek a tipy na postupy ve výuce. Zdůraznění vzájemné komunikace před každou vyučovací hodinou.
27:46 Rozprava o výběru náročnosti úkolů, využívání pomůcek, udržování žákovských portfolií a ověřování porozumění u žáků s OMJ. Ukrajinští spolužáci, kteří jsou ve škole již déle, pomáhají s překladem. Pravidelné doučování žáků s OMJ nad rámec rozvrhu.
39:04 Videohospitace ve vyučovací hodině přírodovědy ve 4. ročníku na téma třídění odpadu, kterou vede třídní učitelka Petra Axamitová společně s asistentkou pedagoga. V ukázce uvidíte skupinovou spolupráci a střídání výukových postupů. Kamilka, žákyně ruské národnosti, pomáhá spolužákům s OMJ a překládá dle potřeby.
41:33 Ukázka skupinové práce (výroba plakátu) ve vyučovací hodině přírodovědy ve 4. ročníku. Výstupy práce žáci odprezentují a následně sami zhodnotí.
44:50 Rozhovor s třídní učitelkou 1. stupně Petrou Axamitovou: Reflexe vyučovací hodiny a zdůraznění práce s vrstevnickým hodnocením a sebehodnocením, které učí žáky samostatně přemýšlet a vzájemně komunikovat. Tipy na přípravu hodin a úkolů pro žáky s OMJ, kdy je třeba použít různou míru obtížnosti.
47:58 Rozhovor s ukrajinskou asistentkou Oksanou Adamiv: Představení úlohy asistentky pro ukrajinské žáky. Kromě běžné komunikace má na starosti vysvětlení školního řádu a seznámení s pravidly školy pro snazší integraci žáků do kolektivu a spolupráci se školní psycholožkou při prevenci problémových situací.
Pokud Vás video zaujalo, podívejte se na 2. díl tohoto videoseriálu. Jedná se o tematický webinář, kde najdete společnou diskuzi pedagogů a odborníků nad segmenty reportáže a videohospitace ze ZŠ J. A. Komenského v Karlových Varech.
Národní pedagogický institut ČR ve spolupráci s UNICEF představuje čtvrtý díl videoseriálu, který je zaměřený na spolupráci asistenta a učitele při podpoře žáků s odlišným mateřským jazykem. Jak připravovat hodiny pro tyto žáky? V kazuistickém webináři ředitelka ZŠ Kutná Hora, Kamenná stezka 40 společně s metodičkou školy Cyril Mooney a pracovníkem institutu diskutují nad segmenty reportáže a videohospitace z hodin na 2. stupni. Zájemci se mohou seznámit i s činností nízkoprahového Centra Maják.
Druhý díl podcastu o integraci a výuce žáků s odlišným mateřským jazykem na střední škole má opět jako hosta Michaelu Jiroutovou, která má bohaté zkušenosti z dlouholeté práce v neziskové organizaci META. Jak by mohl žák s odlišným mateřským jazykem úspěšně absolvovat přijímací zkoušku na střední školu a zkoušku maturitní? Kde může hledat pomoc a podporu? Jaké jsou klíčové prvky pro úspěšné zvládnutí studia na střední škole? Více se dozvíte v tomto podcastu.
V základní škole Jižní na Praze 4 studuje ve školním roce 2022/23 přes 80 žáků z Ukrajiny. V poslední části třídílného seriálu dobré praxe z této školy přinášíme informace o činnosti dvojjazyčných školních asistentek ve výuce. „Naše práce je pestrá, a to od asistentské činnosti až k mentoringu, tlumočení a překladům,“ říkají Maria Gayvoronskaya a Taťána Sadirová. Rozhovor komentáři doplňuje i ředitel školy Daniel Kaiser.