Ilustrační foto/FOTO: Freepik
Při správně rozdělených kompetencích mezi asistentem pedagoga a učitelem je atmosféra ve škole vždy příjemnější, přehlednější a bezpečnější a vzniká méně komplikací při výuce a výchově žáků i dětí. Proto je důležité nastavit pravidla hned na začátku spolupráce. Pokud si spolu asistent a učitel kompetence nevyjasní, vzniká chaos a nestabilní prostředí pro všechny zúčastněné.
Samozřejmě si následně mohou průběžně předávat podrobnější informace při práci, ne vše je možné zvládnout v úvodu. Důležitá je vždy komunikace a asertivní přístup při řešení situací a také to, aby si asistent pedagoga a učitel byli vzájemně oporou. Ti se samozřejmě neobejdou bez podpory a spolupráce ze strany rodičů, protože práce s dětmi a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami je náročná. Prostředí školy i školní třídy je živé a proměnlivé a je potřeba vytvořit všestranně podpůrné podmínky pro zaměstnance, žáky a děti i rodiče. Je důležité se snažit řešit potíže bez emocí, oprostit se od osobní roviny a soustředit se na potřeby žáka nebo dítěte.
Ve třídílném seriálu vám postupně představíme systematický přehled (a také ilustrativní praktické příklady z různých vzdělávacích prostředí) rozdělení kompetencí mezi učitelem a asistentem pedagoga v následujících oblastech:
vedení administrativy,
účast na poradách školy,
plánování výchovně vzdělávací činnosti,
hodnocení výchovně vzdělávací činnosti,
předávání informací o dítěti nebo žákovi se speciálními vzdělávacími potřebami,
předávání informací a rozdělení aktivit v procesu výuky,
předávání informací a rozdělení aktivit před a po vyučování,
předávání informací a rozdělení aktivit o přestávkách, ve školní družině, při docházce na oběd.
Podívejme se nejprve na první dvě uvedené oblasti: Jak efektivně rozdělit kompetence mezi učitelem a asistentem pedagoga při vedení administrativy a účasti na poradách školy?
Rozdělení kompetencí | |
Učitel |
|
Asistent pedagoga |
|
Funkční rozdělení kompetencí
Příklad 1:
Asistentka pedagoga v ZŠ: „Pracovala jsem jako asistentka pedagoga na 1. stupni základní školy. Do třídy docházel také žák, který měl diagnostikovaný Aspergerův syndrom a který užíval medikaci. Žák si vedl sešit, do kterého jsem mu, mj. po dohodě s vyučujícími, zapisovala informace o jeho chování v průběhu celého dne ve škole. Poté sešit žák předal vychovatelce do školní družiny, která každý den napsala rodičům buď krátký popis, nebo například jen smajlíka, pokud nebylo nutné nic důležitého sdělovat. Tento sešit na konci dne vychovatelka pak dala rodičům a ti mi ho ráno opět předali ve škole. Rodiče, po vzájemné dohodě, ráno vždy dohlédli na to, aby žák sešit nosil s ostatními učebnicemi v tašce.“
Nefunkční rozdělení kompetencí
Příklad 2:
Asistentka pedagoga v MŠ: „Jako asistentka pedagoga v soukromé mateřské školce jsem měla za úkol denně ke každému dítěti vyplnit formulář o jeho emočním stavu, jak spolupracovalo, jak se chovalo k ostatním dětem, co jedlo a v jakém množství, jak zvládalo osobní hygienu, sebeobsluhu, spánek po obědě, zda se zapojovalo do činností, jeho chování venku. Celá tato agenda zabrala spoustu času a vzhledem k náročnosti péče o skupinu velmi malých dětí (věk do 3 let), jsem formulář celkem běžně vyplňovala po skončení pracovní doby. Demotivující bylo, že zápisy – kromě archivace – k ničemu dalšímu už nesloužily. Zápisy jsem potom už nikomu ke kontrole nepředkládala. Rodiče o zápisy většinou zájem také nejevili – byli totiž zpravidla velmi pracovně vytížení a brali školku jen jako formu hlídání dětí. Vedení školy bohužel i přes nespokojenost zaměstnanců s tímto opatřením trvalo na pravidelných podrobných každodenních zápisech.“
Tip:
Využijte tyto dva články Evidence dokumentů o žákovi – metodika pro asistenta pedagoga I. a Evidence dokumentů o žákovi – metodika pro asistenta pedagoga II. jako návod s praktickými tipy pro efektivní evidenci veškerých dokumentů o žákovi nebo dítěti ve spolupráci s pedagogickými pracovníky školy.
Další informace získáte také v článku Tři kroky asistenta pedagoga k úspěšnému vzdělávání žáka se SVP (formuláře v příloze).
Rozdělení kompetencí | |
Učitel |
učitel a asistent pedagoga; učitel, asistent pedagoga a ostatní pedagogové a pracovníci školského poradenského pracoviště; učitel, asistent pedagoga a zákonní zástupci žáka nebo dítěte. O jednání, dle předchozí dohody s účastníky, může vytvořit záznam s podpisem všech přítomných.
|
Asistent pedagoga |
|
Funkční rozdělení kompetencí
Příklad 1:
Třídní učitel má s přiděleným asistentem pedagoga domluvený systém tzv. triád, kdy se v průběhu roku celkem dvakrát individuálně scházejí s žákem a jeho rodiči. Asistent si sám rozhodne, v rámci vlastních časových možností vyplývajících z výše pracovního úvazku a v rámci rozložení jeho aktuální péče o žáky ve třídě, kterých triád se účastní, a kde bude stačit následné předání krátkého zápisu a případně i dalších informací od učitele.
Příklad 2:
Asistenti pedagoga nejsou nikdy zváni v rámci školního roku na pedagogické rady. O účast na radě nicméně požádají, mají zájem o určité téma a jsou motivováni získat informace navíc. Vedení školy s nimi probere možnosti a nabídne jim účast ve druhé části rady, kde se probírají informace o jednotlivých žácích. Účast asistentů pedagoga je pak stanovena jako dobrovolná.
Nefunkční rozdělení kompetencí
Příklad 1:
Asistent pedagoga není pozván na individuální schůzku třídního učitele s rodiči, tzv. triádu, kde se probírají speciální vzdělávací potřeby žáka, vztahy se spolužáky ve třídě, školní prospěch, motivace žáka, zlepšení ve výuce apod. Ze schůzky není pořízen zápis. Asistent se o týden později náhodně dozví, že schůzka proběhla, a to od rodičů žáka.
Příklad 2:
Asistenti pedagoga nejsou nikdy zváni v rámci školního roku na pedagogické rady. Pokud o účast výjimečně požádají (zájem o určité téma, motivace se dozvědět informace navíc), je jim poskytnuta ze strany vedení informace, že se na radě probírají věci, které nepotřebují vědět a jejich agendy se netýkají.
Tip:
Ve druhém článku Rozdělení kompetencí mezi třídním učitelem a asistentem pedagoga v péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami II. se dozvíte více o rozdělení kompetencí při plánování výchovně vzdělávací činnosti a jejím hodnocení, a také při předávání informací o žácích se speciálními vzdělávacími potřebami.
Máte ve škole pracovní pozici školního asistenta? Využijte náš vzorový dokument, který popisuje jeho náplň práce, i s nápovědou, jak ho vyplnit.