logo

Pozvánka na webinář: Interkulturní odlišnosti v kontextu začleňování dětí/žáků cizinců do českého vzdělávacího systému

19.09.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Asistent/ka pedagoga
Rodiče
Třídní učitel/ka
Do českých škol nastupuje stále větší počet dětí a žactva s odlišným mateřským jazykem. Jejich adaptace v novém kulturním prostředí bývá náročná. Vyučujícím mohou pomoci praktické rady zkušených interkulturních pracovnic. NPI ve spolupráci s Integračním centrem Praha připravuje bezplatný webinář pro pedagogický personál i rodiče. Bude se věnovat čtyřem nejpočetnějším komunitám v Česku. Cílem je nabídnout inspiraci, jak dětem start co nejvíce usnadnit.
Obrázek článku

Foto zdroj: Freepik

Dvoudílný webinář připraví vyučující na práci s ukrajinskou, arabskou, vietnamskou a mongolskou komunitou. Účastníci a účastnice získají přehled specifik jednotlivých komunit a příklady z praxe, srovnání vzdělávacích systémů v zemích původu a v ČR a také doporučení pro komunikaci s rodiči-cizinci. Právě porozumění kulturním odlišnostem usnadňuje adaptaci do nového kolektivu.

 

Ve školním roce 2023/2024 studovalo v českých mateřských školách 19 409 cizinců a cizinek, na základních školách 70 662 (o 40 tisíc více než v roce 2021/2022) a na středních školách 17 184. [1]


Od 1. září 2025 se navíc rozšiřuje okruh dětí a žactva, kteří mají nárok na jazykovou podporu ve školách. Už to nebudou jen cizinci, ale také děti, žáci a žákyně s českým občanstvím, kteří doma mluví jiným jazykem a mají obdobné potřeby při začleňování do kolektivu a výuky jako cizinci a cizinky. [2]


Komu je webinář určený?

Webinář je určený pro vyučující mateřských, základních i středních škol, asistenty a asistentky pedagoga, vedení škol a další pedagogický personál. Užitečný však bude i pro rodiče a další zájemce o téma začleňování žáků a žákyň s odlišným mateřským jazykem (OMJ).

Webinář proběhne ve dvou termínech:

24. 9. 2025 (14.00–17.00) – ukrajinská a arabská komunita

1. 10. 2025 (14.00–17.00) – vietnamská a mongolská komunita

Přihlásit se můžete na webové stránce MojeEdu.

Díky zkušenostem interkulturních pracovnic získáte konkrétní tipy, které vám usnadní práci s dětmi a žactvem s OMJ. Během obou setkání bude také prostor pro vaše dotazy.


Další materiály k adaptaci žactva s OMJ: 

Videa:

Interkulturní rozdíly v kontextu začleňování dětí/žáků cizinců 

Postřehy z praxe: Začleňování dětí s OMJ do školního procesu

Články: 

Přehled podpůrných aktivit pro začleňování dětí, žáků a žákyň cizinců do vzdělávání

Rozcestník materiálů a metodik pro adaptaci a integraci cizinek a cizinců do MŠ, ZŠ a SŠ

Schéma přípravy na příchod nového žactva – cizinek a cizinců – do školy

Adaptační koordinátor pro žactvo s OMJ

Podcast: 

Integrace dětí a žactva s OMJ


Použité zdroje:

[1] Český statistický úřad. (2024, 8. června). Vzdělávání cizinců. ČSÚ. https://csu.gov.cz/vzdelavani-cizincu?pocet=10&start=0&podskupiny=294&razeni=-datum Vydání

[2] Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2025, 1. září). Metodický materiál k poskytování bezplatné jazykové přípravy v předškolním a základním vzdělávání – aktualizace k 1. 9. 2025. https://edu.gov.cz/methodology/metodicky-material-msmt-k-poskytovani-bezplatne-jazykove-pripravy-v-predskolnim-a-zakladnim-vzdelavani-aktualizace-k-1-9-2024

Mohlo by Vás zajímat

Rozvíjejte logické myšlení u předškoláků – nový kroužek v Porubě

Hádanky, úkoly a hry, které baví – a přitom připravují děti na školu. V Porubě se otevírá nový kroužek Logika pro předškoláky, který podporuje zvídavost i přemýšlení u dětí už od pěti let.