Podpůrné personální pozice v MŠ, ZŠ a SŠ na podporu začleňování dětí, žáků a žákyň cizinců do vzdělávání
Název pozice | Popis pozice | Kritéria podpory | Uznatelné náklady | Způsob financování |
DVOJJAZYČNÝ ASISTENT / DVOJJAZYČNÁ ASISTENTKA V MŠ, ZŠ, SŠ | Podpora dětem, žákům a žákyním s odlišným mateřským jazykem (OMJ) ve škole i v rodině. | Minimálně 1 dítě/žák/žákyně s OMJ až do výše úvazku 1,0. | Pracovněprávní náklady (pracovní poměr, DPP\DPČ) | OP JAK Žádost lze podat: MŠ a ZŠ do 30. 9. 2025 SŠ do 28. 11. 2025 |
ŠKOLNÍ ASISTENT / ASISTENTKA V MŠ, ZŠ, SŠ | Podpora zejména dětem ohroženým školním neúspěchem. Konkrétní náplň určí ředitel školy. | Alespoň 3 děti/žáci či žákyně ohrožení školním neúspěchem až do výše úvazku 1,0. | Pracovněprávní náklady (pracovní poměr, DPP\DPČ) | OP JAK Žádost lze podat: MŠ a ZŠ do 30. 9. 2025 SŠ do 28. 11. 2025 |
SPECIÁLNÍ PEDAGOG / PEDAGOŽKA V MŠ, SŠ | Sociální pedagog /pedagožka vytváří podporu zejména dětem, žákům a žákyním ohroženým školním neúspěchem. Propojuje školu s jinými subjekty, pomáhá s právními a sociálními otázkami. | Alespoň 3 děti/žáci/žákyně ohrožené školním neúspěchem až do výše úvazku 1,0. | Pracovněprávní náklady (pracovní poměr, DPP\DPČ) | OP JAK Žádost lze podat: MŠ do 30. 9. 2025 SŠ do 28. 11. 2025 |
ŠKOLNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOG / PEDAGOŽKA V MŠ, SŠ | Speciální pedagog / pedagožka diagnostikuje speciální vzdělávací potřeby dětí, žáků a žákyní se speciálními vzdělávacími potřebami a pomáhá vytvářet a zlepšit jejich podmínky pro úspěšnou integraci. | Alespoň 3 děti/žáci/žákyně s potřebou podpůrných opatření prvního stupně podpory začleněné do kolektivu až do výše úvazku 1,0. | Pracovněprávní náklady (pracovní poměr, DPP\DPČ) | OP JAK Žádost lze podat: MŠ do 30. 9. 2025 SŠ do 28. 11. 2025 |
AD HOC NORMATIV „UKRAJINA“ PRO MŠ, ZŠ, SŠ, KON | Podpora personálních pozic za účelem podpory adaptace a integrace cizinců s dočasnou ochranou (DO). Např. asistent/asistentka pedagoga, školní asistent/asistentka, koordinátor/ koordinátorka integrace, apod. - dle konkrétních potřeb školy. | Určeno pro MŠ, ZŠ, SŠ a KON zřízené obcí, DSO nebo krajem, které mají min. 10 cizinců s DO, kteří tvoří min. 10 % z celkového počtu dětí/žáků/žákyň školy. | Platy nebo OON (DPP/DPČ) včetně odpovídající výše zákonných odvodů + ONIV vzniklých do 30. 6. 2025. | Jednorázově formou ad hoc normativu prostřednictvím KÚ a MHMP na základě vykázaných dat podle stavu k 30. 9. 2024. |
Další podpora pro MŠ, ZŠ a SŠ při začleňování dětí, žáků a žákyň cizinců do vzdělávání
Název aktivity | Popis aktivity | Kritéria podpory | Uznatelné náklady | Způsob financování |
BEZPLATNÁ JAZYKOVÁ PŘÍPRAVA V MŠ | Jazyková podpora cizinců a cizinek v povinném předškolním vzdělávání (PPV). | 1–3 cizinci/cizinky v PPV - řeší se v rámci běžné činnosti 4 a více cizinců/cizinek v PPV - MŠ vytvoří skupinu 4-8 dětí a poskytuje cílenou jazykovou podporu 1 hodinu týdně. | Pracovněprávní náklady | Státní rozpočet: veřejné školy – navýšení PHmax na základě výkazu (případně rezerva KÚ); veřejné školy - navýšení PHma soukromé a církevní školy – příplatek k normativu |
BEZPLATNÁ JAZYKOVÁ PŘÍPRAVA V ZŠ | Jazyková podpora cizinců a cizinek, kteří plní povinnou školní docházku v ČR maximálně 24 měsíců (ve školním roce 2024/25 max. 36 měsíců), která se realizuje v krajem určené škole v rozsahu až 400 hodin. | Pro jazykovou přípravu může být určena pouze škola zřízená obcí, DSO nebo krajem. Konkrétní kritéria pro určení stanovena v § 10 vyhlášky č. 48/2005 Sb. | Pracovněprávní náklady | Rezerva KÚ |
BEZPLATNÁ JAZYKOVÁ PŘÍPRAVA V SŠ | Jazyková podpora cizinců a cizinek, kteří se vzdělávají v ČR maximálně 36 měsíců, která se realizuje v krajem určené škole v rozsahu až 400 hodin. | Pro jazykovou přípravu může být určena pouze škola zřízená obcí, DSO nebo krajem. Konkrétní kritéria pro určení stanovena v § 6a a dále vyhlášky č. 13/2005 Sb. | Pracovněprávní náklady | Rezerva KÚ |
PŘÍPRAVA DĚTÍ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM V MŠ | Podpora dětí ohrožených možným budoucím školním neúspěchem prostřednictvím přípravy v MŠ (cílem je snižování počtu odkladů školní docházky a možných budoucích předčasných odchodů ze vzdělávání, motivace ke vzdělávání, identifikace talentu atd.). | Min. 1 dítě ohrožené školním neúspěchem v minimálním počtu 16 hodin přípravy v MŠ během jednoho pololetí školního roku. | Podpora formou šablon | OP JAK Žádost lze podat do 30. 9. 2025 |
PODPORA ŽÁKŮ A ŽÁKYŇ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM V ZŠ, SŠ | Podpora žáků a žákyň ohrožených školním neúspěchem prostřednictvím možnosti doučování s cílem snižování možných předčasných odchodů ze vzdělávání. | Min. 1 žák nebo žákyně ohrožení školním neúspěchem v minimální počtu 16 hodin doučování v ZŠ během jednoho pololetí školního roku. | Podpora formou šablon | OP JAK Žádost lze podat: ZŠ do 30. 9. 2025 SŠ do 28. 11. 2025 |
AD HOC NORMATIV „UKRAJINA“ PRO MŠ, ZŠ, SŠ, KON | Mimo personální pozice (viz výše) lze hradit rovněž ostatní neinvestiční výdaje (ONIV) – zejména učebnice, učební pomůcky, DVPP a další výdaje související s adaptací a integrací cizinců a cizinek s dočasnou ochranou (DO). | Určeno pro MŠ, ZŠ, SŠ a KON zřízené obcí, DSO nebo krajem, které mají min. 10 cizinců/cizinek s DO, kteří tvoří min. 10 % z celkového počtu dětí/žáků školy. | ONIV vzniklé do 30. 6. 2025 | Jednorázově formou ad hoc normativu prostřednictvím KÚ a MHMP na základě vykázaných dat podle stavu k 30. 9. 2024. |
Bezplatná jazyková příprava žactva s odlišným mateřským jazykem (OMJ) je zásadním nástrojem pro jejich úspěšné začlenění do českého vzdělávacího systému. Na kulatém stole pořádaném NPI dne 12. května 2025 byly prezentovány tři základní modely jazykové přípravy a konkrétní příklady jejich uplatnění v praxi na základních školách.