logo

Podpora školám při začleňování dětí, žáků a žákyň cizinců: Přehled možností pro MŠ, ZŠ a SŠ

17.04.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Zřizovatelé škol
Třídní učitel/ka
Ministerstvo školství připravilo tento leták jako přehled podpůrných aktivit pro začleňování dětí, žáků a žákyň cizinců do vzdělávání. Učitelé a učitelky zde najdou informace o personální a jazykové podpoře v MŠ, ZŠ a SŠ, včetně pozic jako dvojjazyčný asistent či speciální pedagog. Nechybí ani přehled možností bezplatné jazykové přípravy. Využijte dostupné nástroje pro podporu integrace žáků.
Obrázek článku

Dokument s tabulkami níže ke stažení: Podpora_ciz_MS_ZS_SS_2025_2026.pdf

Podpůrné personální pozice v MŠ, ZŠ a SŠ na podporu začleňování dětí a žáků cizinců (případně dětí a žáků s OMJ) do vzdělávání                                        

Název pozicePopis poziceKritéria podporyUznatelné nákladyZpůsob financování
DVOJJAZYČNÝ ASISTENT V MŠ, ZŠ, SŠPodpora dětem a žákům
s OMJ ve škole i v rodině.
Minimálně 1 dítě/žák s OMJ až do výše úvazku 1,0.Pracovněprávní náklady (pracovní poměr, DPP/DPČ)OP JAK
Šablony pro MŠ a ZŠ II
Šablony pro SŠ a VOŠ II
Žádost lze podat:
  • MŠ a ZŠ do 30. 9. 2025
  • SŠ do 28. 11. 2025
ŠKOLNÍ ASISTENT V MŠ, ZŠ, SŠPodpora zejména dětem ohroženým školním neúspěchem. Konkrétní náplň urči ředitel školy.Alespoň 3 děti/žáci ohrožení školním neúspěchem až do výše úvazku 1,0.Pracovněprávní náklady (pracovní poměr, DPP/DPČ)OP JAK
Šablony pro MŠ a ZŠ II
Šablony pro SŠ a VOŠ II
Žádost lze podat:
  • MŠ a ZŠ do 30. 9. 2025
  • SŠ do 28. 11. 2025
SOCIÁLNÍ PEDAGOG V MŠ, SŠSociální pedagog vytváří podporu zejména dětem a žákům ohroženým školním neúspěchem. Propojuje školu s jinými subjekty, pomáhá s právními a
sociálními otázkami.
Alespoň 3 děti/žáci ohrožené školním neúspěchem až do výše úvazku 1,0.Pracovněprávní náklady (pracovní poměr, DPP/DPČ)OP JAK
Šablony pro MŠ a ZŠ II
Šablony pro SŠ a VOŠ II
Žádost lze podat:
  • MŠ do 30. 9. 2025
  • SŠ do 28. 11. 2025
ŠKOLNÍ SPECIÁLNÍ
PEDAGOG V MŠ, SŠ
Speciální pedagog diagnostikuje speciální vzdělávací potřeby dětí a žáků a pomáhá vytvářet a zlepšit podmínky pro úspěšnou integraci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.Alespoň 3 děti/žáci s potřebou podpůrných opatření prvního stupně podpory začleněné do
kolektivu až do výše úvazku 1,0.
Pracovněprávní náklady (pracovní poměr, DPP/DPČ)OP JAK
Šablony pro MŠ a ZŠ II
Šablony pro SŠ a VOŠ II
Žádost lze podat:
  • MŠ do 30. 9. 2025
  • SŠ do 28. 11. 2025 
AD HOC NORMATIV
„UKRAJINA“
PRO MŠ, ZŠ, SŠ, KON
Podpora personálních pozic za účelem podpory adaptace a integrace cizinců s dočasnou ochranou (DO).
Např. asistent pedagoga, školní asistent, koordinátor
integrace. apod. – dle konkrétních potřeb školy.
Určeno pro MŠ, ZŠ, SŠ a KON zřízené obcí, DSO nebo krajem, které mají min. 10 cizinců s DO, kteří tvoří min. 20 % z celkového počtu dětí/žáků školy.Platy nebo OON (DPP/DPČ) včetně odpovídající výše zákonných odvodů + ONIV vzniklých od 1. 7. do 31. 12. 2025.Jednorázově formou ad hoc normativu prostřednictvím KÚ
a MHMP na základě vykázaných dat.



Další podpora pro MŠ, ZŠ a SŠ při začleňování dětí a žáků cizinců (případně dětí a žáků s OMJ) do vzdělávání                                        

Název aktivityPopis aktivityKritéria podporyUznatelné nákladyZpůsob financování
BEZPLATNÁ JAZYKOVÁ PŘÍPRAVA V MŠJazyková podpora cizinců + dětí s OMJ v povinném předškolním vzdělávání (PPV).1–3 cizinci+dětí s OMJ v PPV
– řeší se v rámci běžné činnosti
4 a více cizinců+dětí s OMJ v PPV
– MŠ vytvoří skupinu 4–8 dětí a poskytuje cílenou jazykovou podporu 1 hodinu
týdně.
Pracovněprávní nákladyStátní rozpočet:
  • veřejné školy – navýšení PHmax na základě výkazu (případně rezerva KÚ);
  • soukromé a církevní školy –příplatek k normativu
BEZPLATNÁ JAZYKOVÁ PŘÍPRAVA V ZŠJazyková podpora cizinců + žáků s OMJ, kteří plní povinnou školní docházku v ČR maximálně 24 měsíců,
která se realizuje v krajem určené škole v rozsahu až 400
hodin.
Pro jazykovou přípravu může být určena pouze škola zřízená obcí, DSO nebo krajem.
Konkrétní kritéria pro určení stanovena v
§ 10 vyhlášky č. 48/2005 Sb.
Pracovněprávní nákladyRezerva KÚ
BEZPLATNÁ JAZYKOVÁ PŘÍPRAVA V SŠJazyková podpora cizinců, kteří se vzdělávají v ČR
maximálně 36 měsíců, která se realizuje v krajem určené škole v rozsahu až 400 hodin.
Pro jazykovou přípravu může být určena pouze škola zřízená obcí, DSO nebo krajem.
Konkrétní kritéria pro určení stanovena v
§ 6a a dále vyhlášky č. 13/2005 Sb.
Pracovněprávní nákladyRezerva KÚ
PŘÍPRAVA DĚTÍ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM V MŠPodpora dětí ohrožených možným budoucím školním neúspěchem prostřednictvím přípravy v MŠ (cílem je snižování počtu odkladů školní docházky a možných
budoucích předčasných odchodů ze vzdělávání, motivace
ke vzdělávání, identifikace talentu atd.).
Min. 1 dítě ohrožené školním neúspěchem v minimálním počtu 16 hodin přípravy v MŠ během jednoho pololetí školního roku.Podpora formou šablonOP JAK
Šablony pro MŠ a ZŠ II
Žádost lze podat do 30.9.2025
PODPORA ŽÁKŮ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM V ZŠ, SŠPodpora žáků ohrožených školním neúspěchem prostřednictvím možnosti doučování s cílem snižování možných předčasných odchodů ze vzdělávání.Min. 1 žák ohrožený školním neúspěchem v minimální počtu 16 hodin doučování v ZŠ během jednoho pololetí školního roku.Podpora formou šablonOP JAK
Šablony pro MŠ a ZŠ II
Šablony pro SŠ a VOŠ II
Žádost lze podat:
  • ZŠ do 30. 9. 2025
  • SŠ do 28. 11. 2025
AD HOC NORMATIV
„UKRAJINA“
PRO MŠ, ZŠ, SŠ, KON
Mimo personální pozice (viz výše) lze hradit rovněž ostatní neinvestiční výdaje (ONIV) – zejména učebnice, učební pomůcky, DVPP a další výdaje související
s adaptací a integrací cizinců s dočasnou ochranou (DO).
Určeno pro MŠ, ZŠ, SŠ a KON zřízené obcí,
DSO nebo krajem, které mají min. 10 cizinců s DO, kteří tvoří min. 20 %
z celkového počtu dětí/žáků školy.
ONIV vzniklé od 1. 7. 2025 do 31. 12. 2025Jednorázově formou ad hoc normativu prostřednictvím KÚ
a MHMP na základě vykázaných dat.




Mohlo by Vás zajímat

Kulatý stůl NPI ČR: Modely bezplatné jazykové přípravy žáků s OMJ

Bezplatná jazyková příprava žactva s odlišným mateřským jazykem (OMJ) je zásadním nástrojem pro jejich úspěšné začlenění do českého vzdělávacího systému. Na kulatém stole pořádaném NPI dne 12. května 2025 byly prezentovány tři základní modely jazykové přípravy a konkrétní příklady jejich uplatnění v praxi na základních školách.

Zobrazit další články