logo

Kotvící aktivita pro žáky a žákyně, kteří si chtějí upevnit násobilku Manuál k aktivitě – Násobilka na šachovnici

Stanislav Florian
02.05.2025
Učitel/učitelka
Asistent/ka pedagoga
Rodiče
„Násobilka na šachovnici“ je jednoduchá a efektivní hra na procvičování násobilky a početních operací. Umožňuje zábavné učení, rozvoj logiky a soutěživosti. Lze ji hrát ve třídě, doma i v družině, a to jak na papíře, tak digitálně v Excelu. Může být také vhodnou kotvící aktivitou během hodiny matematiky.
Obrázek článku

Charakteristika

Násobilka na šachovnici je didaktická početní hra zaměřená na procvičování základních matematických operací – sčítání, odčítání, násobení a dělení. Hra umožňuje žákům a žákyním přirozeně trénovat násobilku prostřednictvím soutěže nebo samostatného řešení úloh. Hra je vhodná pro individuální i skupinovou výuku ve škole, jako domácí procvičování s rodiči nebo jako zábavná aktivita ve školní družině. Lze ji hrát jak na papírové šachovnici, tak i digitálně v Excelu. Cílem hry je postupně se dostat z první řady násobilky až do desáté řady, a nakonec dosáhnout přesného čísla 100 pomocí matematických výpočtů z náhodně vylosovaných čísel.

Cíl

  • Procvičit základní početní operace (sčítání, odčítání, násobení, dělení).
  • Upevnit znalost násobilky zábavnou formou.
  • Naučit žáky a žákyně strategicky přemýšlet při výběru výpočtů.
  • Podpořit logické myšlení a schopnost tvořit matematické výrazy.


Velikost skupiny/věk dětí

  • Doporučeno pro žactvo 2. až 5. ročníku ZŠ, případně starší žáky a žákyně, kteří si potřebují upevnit násobilku.
  • Hra je vhodná pro jednotlivce, dvojice i skupiny.


Čas

  • 20–30 minut podle úrovně žactva a počtu hráčů.
  • Lze zařadit do výuky matematiky, domácí přípravy nebo jako aktivitu ve školní družině.

 

Pomůcky

  • Šachovnice s násobilkou (vytištěná na A4 ve folii, případně zalaminovaná).
  • Tabulka čtveřic náhodných čísel (možno losovat nebo použít tabulku).
  • Papír a tužka pro zápis výpočtů.
  • Možnost hrát i v Excelu nebo promítat na tabuli.

 

(Pomůcky najdete ke stažení na konci tohoto metodického materiálu).


Náhled pomůcek:


Obr. 1. Šachovnice s násobilkou


Postup

Pravidla a postup hry

    1. Příprava:

  • Každý hráč/hráčka si připraví šachovnici s násobilkou a tabulku čtyř náhodných čísel.
  • Hráči začínají v první řadě šachovnice (číselný rozsah 1–10).


    2. Herní tahy:

  • Hráč/hráčka si vylosuje 4 čísla (např. 2, 5, 6, 7).
  • Musí vytvořit matematický výraz, který odpovídá číslu z další řady násobilky (např. pokud je v první řadě a chce se dostat do druhé, potřebuje výsledek odpovídající násobku 2).
  • Příklad: Hráč/hráčka losuje čísla 2, 5, 6, 7 a chce postoupit do třetí řady (násobky 3). Použije výpočet: (5−2) × (6−5) = 3 × 1 = 3
    • Hráč/hráčka tímto postupuje do třetí řady.


     3. Pokračování hry:

  • Hráči se střídají v tazích.
  • Pokud hráč/hráčka nenajde správný výpočet, zůstává ve své řadě a pokračuje v dalším tahu.
  • Hráč/hráčka postupuje až do desáté řady násobilky a cílem je dosáhnout přesně čísla 100.


     4. Konec hry:

  • První hráč/hráčka, který dosáhne čísla 100, vyhrává.
  • Pokud se hraje ve skupině, může hra pokračovat, dokud se nedostanou do cíle všichni.


Varianty, komentáře

Varianty hry

1. Jednodušší verze pro mladší žactvo:

  • Mohou používat pouze sčítání a násobení.
  • Mohou využívat pouze tři čísla místo čtyř.

2. Týmová hra:

  • Děti hrají ve skupinách a společně se snaží najít správný výpočet.

3. Soutěžní hra ve třídě:

  • Každá lavice (nebo řada) soutěží, kdo se nejrychleji dostane k číslu 100.

4. Domácí verze:

  • Dítě hraje s rodičem nebo sourozencem.


Faktory úspěchu

✔ Srozumitelnost pravidel – Žáci a žákyně musí vědět, jak kombinovat čísla a správně volit matematické operace.
✔ Dostatek času na přemýšlení – Hráči nejsou pod tlakem, mohou si pečlivě promyslet tahy.
✔ Motivační prvek soutěže – Lze hrát jako závod nebo týmovou hru.


Rizika

⚠ Příliš obtížná kombinace čísel – Některé čtveřice mohou být složité, slabším hráčům lze umožnit použití méně čísel.
⚠ Přetížení výpočty – Pokud děti nestíhají, mohou mít delší časový limit na tah.


Vyhodnocení aktivity

  • Individuální práce: Kontrola správnosti výpočtů v sešitě nebo na tabuli.
  • Skupinová hra: Vyučující sleduje strategii a logiku výpočtů.
  • Reflexe: Diskuze o strategiích – jaké kombinace byly nejefektivnější?


Ke stažení: 

Excelový soubor: Násobilková hra_pomůcky

Násobilková šachovnice

Tabulka čtveřice náhodných čísel


Mohlo by Vás zajímat

Jak se staví funkční tandem: pohled ze třídy i z ředitelny

Jak proměnit tandemovou výuku z formálního konceptu v živou, fungující spolupráci? Ředitel 8. Základní školy Most Roman Ziegler a učitelky Ivana Parmová a Simona Orosová popisují, co znamená sdílená odpovědnost ve třídě v praxi. Otevírají zákulisí role vedení při podpoře začínajících dvojic, sdílejí strategie pro společné plánování i způsoby, jak řešit krizové situace. Shodují se, že tandem přináší benefity hlavně dětem, zejména těm, které potřebují intenzivnější podporu.