Ilustrační foto | FOTO: APIV B
Hodnocení v mateřské škole se neodvíjí od předmětů, ale od oblastí vývoje dětí. Učitelky děti formálně nezkoušejí, ale zaznamenávají jejich pokroky, chování, projevy při hře a výstupy z tvořivých a jiných činností.
Záznamy systematicky vedené u každého dítěte umožňují doložit výsledky pedagogického působení. Pokud má dítě vypracovaný individuální vzdělávací plán nebo plán pedagogické podpory, záznamy dokládají jeho posuny vzhledem ke stanoveným cílům. Učitelka tak může například průběžně sledovat a vyhodnocovat individuální pokroky dítěte v jemné motorice, řeči, sociálních dovednostech nebo učení. Dokumentace umožňuje cíleně zaměřit a zaznamenávat i ty nejdrobnější pokroky.
Dobré vědět: Záznamy v podobě portfolia poskytnou rodičům přehled o vzdělávání jejich dítěte a učitelce poslouží pro sledování a hodnocení vývoje dítěte.
Záznamy také pomáhají při stanovení prognózy dalšího vývoje dítěte, slouží nové nástupkyni učitelky, aby se zorientovala, nebo učitelce v nové třídě, pokud dítě přestoupí jinam. Pečlivě vedené záznamy pedagogické diagnostiky také dobře poslouží v případě změny učitelky ve třídě či přechodu do jiné třídy v rámci školky.
Záznamy o vývoji dětí se zaměřují na následující oblasti:
Pracovní listy, cvičení a různé hry pomáhají učitelkám mapovat pokroky v těchto schopnostech a dovednostech dětí:
Učitelky si ověřují také zrakové a sluchové vnímání dětí, orientaci ve vlastním tělesném schématu, orientaci na ploše, pravolevou a prostorovou orientaci dětí. Dále mapují oblast sociálních dovedností, tedy schopnost komunikovat s cizími lidmi, samostatně a soustředěně pracovat a respektovat pravidla. [2]
Pro mapování a hodnocení doporučujeme následující metody a nástroje:
Pro různé děti je vhodné volit různé způsoby sledování a záznamů. U každého dítěte má smysl zaměřit se na něco jiného. U některých dětí je třeba vést častější záznamy, u jiných je možné vést stručnější poznámky v delších časových odstupech.
Doporučené čtení: Prověřenou metodologii pro pozorování a zaznamenávání pokroků dětí nabízí Oregonská metoda, které se věnujeme ve speciálním článku 5 metod hodnocení v programu Začít spolu.
Stejně jako ostatní školy a školská zařízení má mateřská škola zákonnou povinnost vést konkrétní dokumentaci [4], která zahrnuje:
Vedení pedagogické dokumentace pomáhá učitelkám vnímat dítě jako individualitu, která se přirozeně liší od ostatních. A to jak v psychomotorickém tempu, tak ve vzdělávacích potřebách. Dokumentace není a nemůže být jednotná, protože každému pedagogovi, resp. každé mateřské škole, vyhovuje jiná forma a u každého dítěte je jiná potřeba sledování a vedení záznamů. Tyto záznamy by neměly být formální administrativou, ale umožňují včas u dětí rozpoznat, odhalit a identifikovat případné obtíže u dítěte anebo také jeho nadání. Dokumentace pak může posloužit jako podklad pro vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně nebo speciálně pedagogickém centru.
V příloze 1 naleznete záznamový arch, který vám usnadní sledování pokroků dítěte ve hře s didaktickým materiálem a ve slovním projevu. [5]
V příloze 2 naleznete záznamový arch pro sledování rozvoje osobnostních, emočních a vztahových dovedností u dítěte, který je vhodný zejména pro vedení záznamů u dětí s obtížemi v chování, spolupráci a ve vztazích.
Doporučené čtení: Práci s portfolii na 1. stupni základní školy se věnujeme ve speciálním článku Portfolio žáka v praxi – zkušenosti ze Školamyšle. Některé tipy uvedené v textu jsou do určité míry využitelné i pro učitele mateřských škol.
Důležité:
Vzhledem k tomu, že dokumentace (povinná i nepovinná) obsahuje citlivé údaje důvěrné povahy, nesmí být bez souhlasu zákonných zástupců předána nikomu mimo mateřskou školu. A to ani základní škole, kam dítě nastoupí do 1. ročníku. Záznamy slouží především učitelkám v mateřské škole, nahlížet do nich mohou rodiče (nebo jiní zákonní zástupci dítěte). Do záznamů může nahlédnout Česká školní inspekce, aby zkontrolovala, zda probíhá hodnocení pokroků dětí a zda je funkční. Konkrétní formu vedení nepovinné dokumentace škol nestanovuje žádný právní předpis. Je na každé mateřské škole, jak záznamy pojme.
Příloha 1: Návrh záznamového archu individuálního pokroku dítěte
[1] OPRAVILOVÁ, E. (2016). Předškolní pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada.
[2] SWIERKOSZOVÁ, J. (2014). Pedagogická diagnostika dětského vývoje v praxi [online]. (datum citace 27. 8. 2020). Dostupné z https://projekty.osu.cz/svp/opory/38-pdf-Swierkoszova-SO.pdf
[3] SMOLEJ, M. (Nedatováno). Metodika pro diagnostiku a práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami a sociálně znevýhodněnými dětmi v mateřské škole [online]. (datum citace 27. 8. 2020). Dostupné z: https://is.muni.cz/el/1441/jaro2017/ZS1BK_APB1/um/metodika_pozorovani_predskolni.pdf?studium=231757;lang=en
[4] Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) [online]. c2004, poslední revize 25. 8. 2020. (datum citace 26. 8. 2020). Dostupné z: https://www.msmt.cz/dokumenty-3/skolsky-zakon
[5] OPRAVILOVÁ, E. (2007). Jak zaznamenat individuální projev dítěte [online]. 2007. (datum citace 27. 8. 2020). Dostupné z https://clanky.rvp.cz/clanek/s/P/1406/JAK-ZAZNAMENAT-INDIVIDUALNI-PROJEV-DITETE.html/
[6] KRATOCHVÍLOVÁ, J. (Nedatováno). Jak vést portfolio s dětmi v mateřské škole? [online]. (datum citace 27. 8. 2020). Dostupné z: http://www.vys edu.cz/assets/File.ashx?id_org=600139&id_dokumenty=5696
Tento poslední článek doplňuje seriál Deset zásad pro úspěšnou práci s heterogenní třídou. Najdete v něm jednak návod k nástroji pro hodnocení práce s žáky, jednak samotný nástroj k profesnímu rozvoji učitele v podobě check-listu: sebehodnotícího přehledu 10 položek mapujících práci učitele s heterogenní třídou. Inspiraci tu najde začínající učitel ZŠ 1. a 2. stupně, asistent pedagoga i zkušený učitel, který chce zlepšit praxi, nebo se zohledněním specifik terciálního vzdělávání i učitel SŠ.